Patrick MestertonPatrick Mesterton
Back Back Interview

Epicenter Amsterdam. Plezier en impact. Gegarandeerd

27 februari 2020

Epicenter Amsterdam is een internationaal ‘House of Digital Innovation’, met vestigingen in Stockholm, Amsterdam, Oslo en Helsinki. Het bedrijf helpt digital scale-up’s en corporates in de tech industrie te groeien en innoveren. Dat doen ze door het aanbieden van consultancy service, zoals corporate innovation labs, om producten of services te co-creëren, events, organiseren voor of van onze leden of externen, een membership model dat voorziet in constante toegang tot nieuwe kennis en flexibele kantoorruimte, van klein tot groot, afhankelijk van de levensfase van het bedrijf. 

‘Ben je member? Dan kun je altijd gebruik maken van onze ruimte, onze events bezoeken en kennis opdoen en delen’, vertelt Patrick Mesterton. High Profile Events sprak met de Co-founder en CEO of Epicenter.

Wat is jullie strategie/ visie?

‘We hebben te maken met een exponentiele maatschappij. De verwachting is dat over 20 jaar 2/3e van de wereldbevolking in de grote steden woont. Dat zorgt voor druk op de steden. De technologie ontwikkelt in razend tempo. De manier waarop we werken, spelen en leven. En, mensen worden alsmaar ouder en moeten langer doorwerken. Om hen zo gezond mogelijk te laten leven en voldoende werkgelegenheid te bieden heb je grotere en sterkere bedrijven nodig die de economie draaiende houden. Wij denken dat samenwerking tussen scale ups en grote bedrijven een vanzelfsprekendheid is om een betere toekomst te creëren en impact te maken. Naast deze drie ontwikkelingen hebben we een milieu-uitdaging aan te gaan. Ons gebouw is ‘klimaat positief’. Dat steunt onze visie. We willen als community bijdragen aan vermindering van de hoeveelheid koolstofvoetafdruk.’

Hoe word je lid van Epicenter?

'Epicenter is een private member community. Elk lid kan weer een nieuw bedrijf aanbrengen als lid en onderdeel worden van ons ecosysteem. We streven naar een brede en diverse ledenmix. Heeft het bedrijf de juiste intenties ten aanzien van innovatie of milieu? Werken ze aan de ontwikkeling van een ‘digital challenge of - service? Daarmee creëren ze waarde voor onze community. Epicenter Amsterdam telt nu meer dan 100 member bedrijven, we willen doorgroeien naar 350 member bedrijven. Wereldwijd hebben wij nu 6000 member leden. We willen ook uitbreiden naar Berlijn.'

Waarom kozen jullie deze locatie op de Zuidas?

‘Het gebied is ontzettend in ontwikkeling. Wij vonden het belangrijk dat de vastgoedontwikkelaar onze ideeën ten aanzien van innovatie en duurzaamheid deelt. We ontmoetten hen in Stockholm. Met getalenteerde bedrijven in de buurt, zoals Google die hier hun hoofdkwartier hebben gevestigd, in combinatie met de woningbouwplannen, maakte het doorslaggevend voor ons om Epicenter hier te vestigen.’

Kan ik met mijn event bijdragen aan Epicenter community?

‘Alle bedrijven die we ontmoeten zien we als toevoeging aan onze waarde. Ondernemers zijn de architecten van de toekomst. En ook wij hebben weer meer kennis nodig. We vragen alle organiserende bedrijven of ze het oké vinden dat één van onze leden aanwezig is bij hun evenement. Of we vragen ze of ze een key note speaker van onze leden willen invoegen hun programma. De content die waarde toevoegt aan jouw event hebben wij in huis. Met de waarde die jouw evenement creëert, worden wij een beter platform.’

Wat is de feedback van organiserende bedrijven op Epicenter?

‘Onder andere Heineken, KPMG, Microsoft en Baker McKenzie organiseerden hun evenement in Epicenter. We willen altijd co-creëren. Kwaliteit, content en visie toevoegen aan het evenement. De innovatieve manier waarop we dat doen en de omgeving en sfeer van het gebouw zorgen voor de juiste energie. 90% van je programma al klaar? Wij voegen de hoogtepunten toe die het uniek maken. Denk aan tech experiences als een lasershow, zuurstofmaskers, gezichtsherkenning, dansles van een robot, digital safari’s, een Ipad act, hologram of een tech based voedsel ervaring. Wil je een dansende tech magician op het dakterras? Een robot die je event opent? We regelen het. Plezier en impact. Gegarandeerd.’

Wat is je gouden tip voor een goed evenement?

‘Wanneer je start met de organisatie van je evenement vragen wij je wat je wil realiseren. We nemen niet het gebouw of capaciteit als uitgangspunt, maar we zoeken eerst naar de context en ambitie, dan volgt de content en daarna het gebouw en de innerlijke mens. Wij denken dat het om deze volgorde draait.’

Door >  Lilian Kuerten

 

Op de foto: Patrick Mesterton

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!