Albron neemt het niet zo nauw met het portretrecht. De cateraar adverteerde tijdens de Nijmeegse Vierdaagse met een paginagrote advertentie in het Vierdaagse Magazine dat alle lopers op de eerste dag kregen uitgereikt.
Eén loper was erg verrast toen ze haar hoofd in een advertentie tegenkwam.
Het was een loopvriendinnetje van Frans Miggelbrink, die met een grote groep vrienden de vier maal vijftig kilometer Vierdaagse volbrachten.
Frans Miggelbrink, presentator, dagvoorzitter, komiek, congresbutler, scenarioschrijver, tennis-steward, leuke veilingmeester, FZ-columnist en blogger, mailde me maandag over zijn belevenissen in de Nijmeegse vierdaagse. Frans heeft de 4 maal 50 is 200 kilometer uitgelopen wat te lezen was op zijn weblog.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Maar Frans had ook nog een verhaal over een vriendin van ‘m die twee jaar geleden door communicatiemensen van cateraar Albron op de foto was gezet en die foto dit jaar ongevraagd als paginagrote advertentiefoto in het Vierdaagse Magazine weer tegenkwam. Ze was behoorlijk verrast en hoewel ze er op de foto om kan lachen heeft ze toch nog even met Albron contact opgenomen. Stel nou dat er in die twee jaar iets met haar gebeurd zou zijn… Frans, leg het nog eens uit.
"Albron catert de hele handel op de wedren waar behoorlijk wat geld in omgaat. Profileert zichzelf ook daarmee met een grote advertentie in het vierdaagse magazine dat alle lopers gratis krijgen in hun goody bag aan het begin. Die advertentie laat een spontane wandelaarster zien. Leuke meid om te zien. De foto is goed gekozen en geeft Albron een goed imago. Het is een vriendin van me.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
"Er lopen dames rond van de afdeling communicatie Albron daar op de wedren. Zij vroeg aan deze dames hoe het nu zat met het koppelen van haar gezicht aan Albron waar ze nooit toestemming voor had gegeven. De afdeling communicatie heeft haar tien flesjes water gegeven (met pijn) en een goede wandeling gewenst. Deze reaktie van Albron was een goed verhaal om tijdens de vierdaagse aan de wandelaars onder elkaar door te vertellen. Juist die groep waar Albron de advertentie op gericht had. Vreemde manier van handelen. Ze hadden haar op het podium moeten trekken en een ereplek moeten geven terwijl nu dit verhaal weer afbreuk deed aan dat imago.
"Deze week gaat ze nogmaals maar eens even bellen met Albron. Het mooie ding liep vijftig kilometer en had de afgelopen week wel iets anders aan haar hoofd.
"Dus maandag maar eens gebeld. Want er zijn wel wat overwegingen te maken. Op de eerste plaats had Albron geluk dat ze nog leefde (foto was twee jaar oud) of dat ze niet (zwaar) gehandicapt door het leven zou moeten, waarbij een foto als deze zeer pijnlijk zou kunnen zijn. Ten tweede is het natuurlijk de vraag of Albron wel een organisatie is waar zij zich mee wil identificeren.
"Albron vond dat ze trots moest zijn. Maar moet je dat ook zijn als er reclame voor incontinentie luiers gemaakt wordt en jouw foto staat er ongevraagd lachend bij en zo zijn er nog wel een paar producten te noemen. Ze vind eigenlijk dat Albron door deze wijze van slordig handelen er iets tegenover mocht zetten. Gewoon zakelijk en punt.
"Albron zou reageren voor vrijdag. Mooi niet. Dus nog maar eens gebeld met Albron. Volgende week zit er iets bij de post. Of ze van lekker eten hield. Euh ja? Albron maakt er iets leuks van."