11 november 2007

Én…? Heb jij al ingezonden?

[afbeelding niet meer beschikbaar] De jury voor de Gouden Giraffe 2008 loopt zich warm. Na 15 december is het zover. Dan worden weer bestelwagens vol inzendmateriaal bij ieder van hen afgeleverd. Van dvd’s tot moodboards, van koksmutsen tot champagneglazen met kerstverlichting: alles dat aan het hemelbestormend succes van het ingezonden evenement heeft bijgedragen, wordt meegestuurd.

Bureaus besteden veel aandacht aan dat soort details. En da’s prachtig. Maar in dat enthousiasme wordt -naar onze ervaring-  nog al eens het belang van een goed ingevuld formulier over het hoofd gezien. En dat formulier is en blijft het kloppende hart van de inzending. Dát maakt de krachtige vuist van alle meegezonden losse vingers.

Dat formulier bepaalt in belangrijkste mate of de jury jouw inzending tot de kanshebbers rekent of zelfs tot beste evenement van het jaar bestempelt. En daarbij snijden inzenders zichzelf nog wel eens in de vingers.

Bijvoorbeeld met "Smurfenretoriek" als deze:  "hoe was uw evenement ingebed in de communicatiemix?" "Ons evenement was volledig ingebed in de communicatiemix". Vervang communicatiemix voor waterkraan en je begrijpt waarom we het Smurfenretoriek zijn gaan noemen. We willen daar natuurlijk lezen hoe en met welke motivatie dat is gedaan.

En voor de zakelijke categorie geldt: inzending waaruit we geen relatie kunnen destilleren tussen kosten en resultaten, kunnen we volgens de spelregels in deze categorie niet beoordelen. Toen we vorig jaar opdrachtgevers nabelden (wat we ook dit jaar gaan doen, maar niet om die reden) bleken ze er geen enkele moeite mee te hebben om man en paard te noemen. Zeker niet na de verzekering dat die cijfers alleen door de jury zouden worden gezien en daarna door hen hoogstpersoonlijk opgegeten zouden worden.

Maar heb je nu een opdrachtgever die daar desondanks geen toestemming voor geeft, maak dan gebruik van de keuze die de Gouden Giraffe je biedt. Als het dan nog steeds een dijk van een inzending is, zend dan in bij vermakelijk. Zend dus in ieder geval in. De Gouden Giraffe is de beste gelegenheid om aan de markt te tonen, waartoe onze prachtbranche in staat is. En hoe kun je dat beter illustreren dan met het tonen van topwerk. 

Inzenden kan voor alle categorieën tot 15 december a.s. Doen!