Back Back Nieuws

Elf locaties, negen landen en vijf continenten: De Boer bouwt voor Volvo Ocean Race

19 juni 2015
De bouwteams van De Boer Structures zijn in de eerste helft van 2015 kind aan huis bij de grote internationale evenementen die in de diverse landen in Europa zijn georganiseerd. Van het WK Skiën in Falun (Zweden) naar de eerste Europese Spelen in Baku (Azerbaijan). En van de G7 Summit in Elmau (Duitsland) naar de opbouw van de start van de Tour de France in Utrecht. Nog internationaler gaat het er aan toe bij de Volvo Ocean Race.

Na tien maanden komt nu het einde in zicht voor de bouwteams van De Boer die met de Volvo Ocean Race zijn meegereisd. Na elf locaties gebouwd te hebben in negen verschillende landen, op vijf continenten, rest alleen nog de stopover in Den Haag en de finish in Zweden. In Göteborg zal bepaald worden wie uiteindelijk de winnaar wordt van de 2014/2015 editie van de zwaarste zeilrace ter wereld.

Haasje over voor de twee bouwteams van De Boer
Omdat de transport- en bouwtijd tussen de verschillende havens kort is, werkt De Boer met twee bouwteams voor de negen reguliere stops, en aanvullende teams voor de twee korte stopovers in Lorient (Frankrijk) en Den Haag. Vanaf september 2014 hebben de twee kernteams iedere keer ongeveer negen dagen de tijd om het grote paviljoen van hoofdsponsor Volvo op te bouwen en iets meer dan vier dagen om het weer af te breken. Het eerste team is dan al op de nieuwe locatie met de volgende opbouw bezig. Eén opbouwteam en één afbouwteam van ieder vijf mensen zorgen ervoor dat in iedere haven tijdig het Volvo-paviljoen klaar staat. Na de finish in Zweden worden in juli de laatste containers ingepakt en zit het rondje om de wereld er op.

Logistieke puzzel rond de wereld
Omdat er op de opbouwlocaties vaak beperkte ruimte is, kunnen er maar zo’n drie van de ruim twintig containers met bouw- en inrichtingsmateriaal staan. Met militaire precisie zijn de duizenden aluminium en houten frameonderdelen, vloerdelen en glaspanelen, samen met meer dan 500 m2 dakzeil en alle interieuronderdelen, in de containers ingedeeld. Hierdoor kunnen steeds drie containers efficiënt worden uitgepakt waarmee vervolgens een deel van de locatie wordt opgebouwd. Waarna de cyclus zich met de volgende drie containers herhaalt totdat uiteindelijk alles staat. Omdat de stopover in Den Haag een korte tussenstop is, heeft een derde team een aanvullend paviljoen gebouwd in de haven van Scheveningen. Ondertussen worden de paviljoens van Lissabon en Lorient afgebroken en eindstation Göteborg opgebouwd.

Materiaal uit Qatar voor Den Haag
Het materiaal voor de stop in Den Haag heeft er al een flinke reis opzitten want het komt voor een deel rechtstreeks van een project in Qatar. Het paviljoen kenmerkt zich door de grote getallen want het beschikt over 2300 m2 vloeroppervlak, is meer dan 100 meter lang en bestaat uit onder meer 2000 vloerdelen, 1000 glaspanelen en 2000 m2 dakzeil. In totaal waren 30 transporten nodig om al het materiaal en aankleding naar de haven te vervoeren. Om in de haven een veilig paviljoen te bouwen dat windkracht 10 kan weerstaan, is het middels ballast verankerd met een totaal gewicht van meer dan 70 ton.

De Boer bouwt inmiddels voor de vierde keer in opdracht van Volvo-partner PS Communications voor de Volvo Ocean Race. De Boer voert de opdracht in co-creatie uit met Spacedisplay die zorgt voor de aankleding van locaties van De Boer.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!