Maar als je het goed bekijkt dan was de uitslag wellicht terecht. De uiteindelijke winnaar was zo slim geweest om Arjan Ederveen en consorten in te zetten om het evenement in te vullen en vorm te geven en er zijn in mijn optiek in Nederland geen vermakelijkere komieken dan Arjan Ederveen. Me dunkt, een avond waarop Arjan Ederveen met meerdere op maat gecreëerde typetjes, de boel komt op leuken, is ongetwijfeld ontzettend vermakelijk. En dat Was Einstein geeft les! ook, maar in iets mindere mate.
Einstein geeft les! was wel nog veel meer. Het was een logistiek uitermate complexe productie met ruim 240 deelsessies, met 300 leerlingen op cruciale posities binnen de organisatie. Voor een doelgroep die er om bekend staat lastig en nukkig te zijn. En dat allemaal met, een gezien de complexiteit van de productie, korte voorbereidingstijd, waarvan de eerste 6 weken ook nog eens schoolvakantie.
En dan de reacties aan het eind van de dag,… de docenten en medewerkers waren echt geraakt door hetgeen ze die dag hadden meegemaakt en geleerd. De lessen van de jongeren hadden hen geïnspireerd. Tal van ideeën die werden opgedaan, worden nu nog steeds in de praktijk gebruikt. Een hernieuwde trots in de leerlingen en de eigen onderwijsonderneming baande zich een weg langs alle negatieve berichtgeving over de jongeren en het onderwijs naar boven. Daar stonden ze dan de ruim 800 medewerkers en docenten, met een brede glimlach op hun gezicht. Het Rijn IJssel was op hun grondvesten geroerd door de lessen van de Generatie Einstein. En dat is ons ook veel waard.
Maar wellicht is een uitbreiding van het aantal categorieën naar Zakelijk (relatie/communicatie), Vermakelijk (fun), Commercieel (marketing/sales), Charity en Publieksevenementen een mooie doelstelling voor volgend jaar. Want verder was het een perfect verzorgde en leuke avond. En was heel erg leuk om genomineerd te zijn.