29 november 2006

EIBTM (2): What the F*** is Rotterdam?

Het is rond lunchtijd. Als hosted buyer zijn we ‘verplicht’ om een aantal afspraken (vooraf ingepland) te maken met bijvoorbeeld DMC’s. Ben zojuist bij een Jordanees aangeschoven en nog daarvoor bij Baghrain. Het Midden-Oosten dus. Maarten heeft z’n vleugels uitgeslagen bij Cyprus ("leuk eiland maar die vent zat alleen maar te zuipen, te roken en te eten") en Noorwegen ("met allemaal een dikke kegel van schijnbaar een geweldige avond in barca"). Hmm. Geeft te denken dit. Sowieso vraag ik me af wat dit feestje hier nu werkelijk oplevert. Derhalve de Hollandse stand bezocht. Even navraag doen. De Hollandse-stand bestaat uit een cluster bedrijven die ons landje op de kaart wil zetten (en een serieuze poging doen overigens).

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Zo sprak ik bij de tulpenstand met Marieke Vollebregt van Rotterdam Marketing. De overkoepelende organisatie die Rotterdam (inter-) nationaal op de MiCE kaart zet. "I know Holland and I know Amsterdam…, but what the F*** is Rotterdam". Zoals Marieke haar rol (en die van R’dam Marketing dus) treffend verwoordde.

Het moet gezegd worden. Nederland bouwt consitent aan haar vooruitstrevende imago. Dus waarom inderdaad geen bodypaintdame voor de Holland-stand parkeren. Geweldig. Vooral de bezoekers uit de zeg maar meer conventionele windstreken reageren wisselend. Sommige met afschuw. Ander blijven zich minutenlang vergapen en nemen (net als ik) schaamteloos foto’s. Hoe dan ook, er gebeurt iets. Je moet toch wat, als kleine postzegel op de wereldbol? Volgend jaar gaan we gewoon wiet roken en nemen we een hoer mee. Sorry, ik ben nogal enthousiast in dit soort marketingacties:-)

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Vlakbij de beschilderde dame bezet Monique van Ruiten van Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen de informatiebalie van het Holland House Dance Event. Klinkt swingend, maar wat is het? "Holland Branding, oftewel het internationaal op de kaart zetten van Nederland. Buitenlandse Hosted Buyers zijn uitgenodigd om dit feest te bezoeken. Moeten ze zich wel even bij onze stand melden (slim 1) om een kaart te bemachtigen. En morgen kunnen ze bij onze stand de foto’s bekijken (slim 2)." Aldus Monique. Het feest is eigenlijk een slimme belevingstool om NL op de juiste manier te profileren, zoals ik het inderdaad zie. Sponsors zijn RAI, NBTC, Hotels van Oranje, Huis ter Duin, Rotterdam Marketing en nog wat andere NL-companies. Stiekum vind ik het gewoon weer een gaaf idee. Waar we ook zijn. Oranje zal het kleuren. Trots.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik zie m’n batterij half leeg in de rechterbovenhoek (of half vol?). Ga zo weer even de beurs op en de volgende afspraken langs. Misschien kom ik IDEA-Leon nogmaals tegen. En anders vast en zeker andere bekenden of gezichten. Hoe is het daar?