Back Back Nieuws

Effect kleurgebruik horecabezoek aangetoond door onderzoek met hersengolven

04 mei 2016
Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens. Om het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden te meten en om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, gebruikte Tork -onderdeel van SCA- een technologie die hersengolven analyseert, met als doel over de juiste tafelaankleding en sfeer te kunnen adviseren. Uit dat experiment blijkt dat kleuren de mogelijkheid hebben om verschillende terugkerende psychologische patronen in gedrag en emoties te veroorzaken, op basis waarvan diverse kleurprofielen voor in de horeca konden worden geïdentificeerd.

Kleurexperiment
Om na te gaan hoe kleuren in staat zijn een restaurantbeleving te beïnvloeden, zette Tork een experiment op met gebruik van de nieuwste technologie. Deelnemers werden voorzien van headsets die in staat zijn hersengolven te registreren. De deelnemers werden vervolgens in acht verschillende ruimtes geplaatst, die allemaal van een verschillende kleur waren voorzien. Elke setting was uitgerust met decoratie in dezelfde kleurtinten als de ruimte zelf: van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. Tijdens ieder experiment werd aan de deelnemers gevraagd om een drankje en een macaron te nuttigen - telkens in dezelfde kleur als de omgeving. Voor elke setting werd de hersenactiviteit en hartslag geregistreerd en werd een vragenlijst ingevuld om de reacties van de proefpersonen te verzamelen.

Kleur beïnvloedt ruimteperceptie
De analyse toont aan dat de verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd. Uitkomsten die relevant zijn voor de sector:

- Meditatief groen
Groen heeft een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent.

- Luxueus zwart
Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings.

- Rustig bruin
Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren.

‘Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?’, zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. ‘Als Europa's grootste producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan s avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen’. De kleurnuances die gebruikt werden voor het experiment zijn gebaseerd op het kleurenpalet van het assortiment tafelaankleding van Tork.



Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!