Met een vakantiegevoel rijd ik richting het strand van Scheveningen, naar de Haagse kust waar ik nostalgische herinneringen aan heb. De zon schijnt op deze – voor velen – Manic Monday op haar best en dat voelt bijzonder na een week druilerig en koud weer. Ik heb er zin in! De Pier straalt weer en lijkt terug van nooit weggeweest en ook nog eens met veel meer dan dat zij ooit te bieden had. Terwijl het een periode een glansloos hoofdstuk heeft gekend. En toch, zelfs een glansloos, verdrietig of uitzichtloos verhaal ís een verhaal en een verhaal verdient het om verteld te worden. Het gaat er alleen om hoe dat verhaal verteld wordt, waarom het verhaal verteld wordt en wie het verhaal vertelt!
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Zo veel moge duidelijk zijn, na de eerste editie van de Middag van het Verhaal, dat georganiseerd werd door BrancheContact op deze bijzondere locatie boven het water. Ruim 150 event professionals parkeerden hun auto’s langs de kust Noordzeekust en maakten de frisse wandeling over de boulevard naar de iconische pier.
Alex Keizer, Commercieel Directeur van De Pier: ‘De Middag van het Verhaal past bij uitstek bij deze locatie, aangezien het een unieke landmark is die mensen verbindt en sinds de opening evenementen creëert met een volstrekt eigen verhaal.’
Waarom een Middag van het Verhaal?
In een periode waarin het al behoorlijk druk is met nieuwjaarsrecepties en congressen en aan de vooravond van het beursseizoen bedachten Arjen Lemstra en Joris Bots van BrancheContact dat het een goed moment was voor de Middag van het Verhaal? Waarom eigenlijk? Lemstra: ‘Op 18 februari aanstaande vindt de achtste editie van vakbeurs EvenementContact plaats. Door ons uniforme beursconcept telt daar alleen het ‘verhaal’ van de exposant. Om exposanten te helpen dit verhaal krachtiger te maken, vonden wij het een aardig idee om in plaats van een beurstraining de Middag van het Verhaal te organiseren, met aansluitend de Samen Kansen Creëren-borrel.
Ad Bastiaanse
Leren van grootmeesters uit de Oudheid
Via de 400-meter lange promenade loop ik richting Pier Zuid, het ronde, (vroegere Van der Valk)gebouw aan het uiteinde van de Pier; een zaal die lijkt te zweven boven het water met een schitterend uitzicht op de kust en het ruime sop. Ad Bastiaanse is net begonnen met zijn verhaal over ‘corporate storytelling’. Wat is de kunst en wat is de waarde van een goed verhaal? Hij vertelt bevlogen over Aristoteles (geb. 384 v. Chr.), die samen met zijn leraar en vriend Plato, beschouwd kan worden als de belangrijkste filosofen van de Oudheid. Niet alleen studeerde hij wiskunde, politiek en poëzie, en nog een lange lijst van wetenschappen, ook is hij de grondlegger van de communicatietechnieken die wij nog steeds hanteren. Zoals hij in de Oudheid al wist te melden: ‘De mens is een met rede en spraak begiftigd dier’.
Ethos, pathos en logos, en dan vertellen maar…
Bastiaanse legt uit dat sprekers kun verhaal overtuigend kunnen brengen door gebruik te maken van retorica ethos, pathos en logos. Ethos staat voor de persoon zelf: de spreker doet een beroep op zijn eigen authoriteit of op heb belang dat hij zelf bij het onderwerp heeft. Pathos is de techniek: ‘En dat is iets wat alleen geleerd kan worden door veelvuldig te oefenen,’ aldus Bastiaanse. Hoe kun je emoties van het publiek aanspreken? Bijvoorbeeld door in metaforen te spreken en stijlfiguren te gebruiken. Bastiaanse geeft als voorbeeld een speech van Martin Luther King (I’ve been to the mountaintop), die hij in 1968 in Memphis hield, slechts 20 uur voordat hij het dodelijke schot ontving op het balkon van zijn hotel… In deze speech herhaalt King steeds het eerste woord en de laatste zin van een alinea (Bekijk hier de speech). Ook in zijn andere monologen gebruikt hij stijltechnieken zoals alliteraties:
I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.
Tenslotte is er dan nog logos: daar waar pathos een beroep op het hart doet, doet logos dat op het hoofd. En ja, dan gaat het dus om duidelijke argumenten van de spreker die het publiek aan het denken kan zetten. Wanneer sprekers de driehoek van ethos, pathos en logos goed beheerst, hoeft het verhaal alleen nog maar ontvangers te vinden!
[afbeelding niet meer beschikbaar]Arjen Lemstra
Afronden minstens zo belangrijk als beginnen
Na het inspirerende verhaal van Adriaanse leerde Arjen Lemstra de genodigden meer over het fenomeen ‘presentatie op een beurs’. Want hoe vaak gaan bedrijven hier nu eigenlijk de mist in?! Hoe vaak hebben ze geen daadkrachtig, sterk verhaal, weten ze ook niet waarom ze daar eigenlijk staan en hoe zij hun doelgroep het beste kunnen aanspreken? Juist ja, we komen dat allemaal nog vaak genoeg tegen wanneer de vierkante tapijttegels van een beursvloer oplopen… ‘Niet alleen het verhaal beginnen, maar ook het afronden van een gesprek, kan soms geforceerd gaan,’ vertelt Lemstra. Hij geeft iedereen tips & tricks en legt uit waarom het profileren van USP’s van bijvoorbeeld een locatie zo belangrijk zijn: ‘Tja, een grote black box die fier is op het feit dat er geen pilaren zijn in de ruimte… dat roepen er zo veel!’
Wanneer wordt mijn verhaal opgepakt door media?
Kleine eye-openers en grote herkenningen die werden gevolgd door spreker John Schagen, oud-eindredacteur van het radioprogramma ‘BNR Zakendoen met’. Hij liet alle gasten weten wat hem en zijn redactie triggert om met een verhaal aan de haal te gaan. Wanneer is het interessant genoeg om op te pakken? Tips als ‘maak het persbericht niet te lang’ en ‘wees direct concreet in het bericht, het hoeft geen poëzie te zijn’, gaven meer helderheid in hoe redacties hun selectie maken.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
See you next time!
De laatste spreker op het programma was de sympathieke Belg Cyriel Kortleven, die bekend is van zijn bestseller ‘Meer met Minder’. In zijn sessie ‘Made to Stick’ nam hij alle deelnemers mee in ‘p(l)akkende verhalen’. Waarom blijven sommige verhalen beter plakken dan andere? Als je dat wilt weten… ben je meer dan welkom bij een volgende Middag van het Verhaal, want Lemstra zegt daarover: ‘We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst op een unieke locatie. Gezien de mooie opkomst en de gezellige borrel met veel netwerkmogelijkheden en lekker eten krijgt dit concept zeker een vervolg!’
» Bekijk hier alle foto’s van dit evenement
Fotografie: Ramon van Jaarsveld – clickshots.nl