Een weerspiegeling van Amsterdamse eigenheidEen weerspiegeling van Amsterdamse eigenheid
Back Back Locaties

Een weerspiegeling van Amsterdamse eigenheid

15 October 2024

Denk je aan Amsterdam, dan denk je aan een hoofdstad die onvergelijkbaar is met andere hoofdsteden. Het biedt de pittoreske omgeving, compactheid en gezelligheid van een dorp, het culturele karakter van een metropool, en dat omlijst met historische architectuur die je nergens anders vindt. Probeer dat maar eens samen te vatten in een evenement! Bart Antonissen, accountmanager bij Amsterdam Convention Bureau - onderdeel van Amsterdam & Partners - deed het. Onder andere met Het Scheepvaartmuseum als partner. Bart: ‘Samen met onze partners hebben we Amsterdam op de kaart gezet als aantrekkelijke congresbestemming. Daar heeft de hele stad profijt van.’

Een netwerk aan partners

Organisator The Meeting Space betrok via Unique Venues Het Scheepvaartmuseum bij het evenement. Deze locatie middenin het bruisende hart van Amsterdam was voor dit bijzondere MICE Business Forum de ideale plek voor het hosten van een groots diner voor 300 personen. Met het thema ‘Niks is wat het lijkt’ als leidraad, zat Bart om tafel met de verschillende, eerder genoemde betrokken partijen. Hier sloten Hotel Krasnapolsky zich nog bij aan voor het verblijf en samen met Next Level DMC kwam Hete Peper met een gedurfd cateringconcept, terwijl Stromma voorzag in een stukje leisure en activiteit. Bart: ‘Het waren twee heel bijzondere dagen. Het evenement was niet alleen een cadeau voor de gasten, maar ook voor onszelf! En alles kwam aan het einde van de tweede dag op bijzondere wijze samen in Het Scheepvaartmuseum.’

Van begin tot eind spectaculair

‘Je moet je voorstellen dat onze gasten vanuit het buitenland aankomen in het mooie Krasnapolsky Hotel, waarna ze in een dag vol leuke activiteiten Amsterdam beter leren kennen’, vervolgt Bart. ‘Hiervoor konden ze zich van tevoren inschrijven voor verschillende onderdelen, zoals een grachtenspeurtocht op elektrische bootjes, een fatbike city tour, een proeverij of een lezing over AI.
Voor dag twee kregen alle gasten van te voren de opdracht een nautisch geïnspireerde outfit aan te trekken. Gekleed in wit en blauw werden ze vanuit het hotel vervoerd naar vier rondvaartboten, waarop ze de stad vanaf de grachten konden ervaren. Het eindstation was de prachtige steiger van Het Scheepvaartmuseum. Daar werden ze door Hete Peper verwelkomd met een speciaal ontworpen zeemanscocktail. In de zijkamers van het museum hebben we gezellig geborreld en kon je foto’s maken in de photobooths van Photonic, maar het spectaculaire deel moest nog komen: een onvergetelijk driegangendiner onder het indrukwekkende glazen koepeldak! Hete peper heeft daarvoor een heel bijzonder concept ontwikkeld helemaal rondom het thema ‘Niets is wat het lijkt’. Het voorgerecht was een schilderij van Van Gogh bijvoorbeeld, met zonnebloemen die je kon eten. Maar het dessert; dat was een échte showstopper!’

‘Chefs kwamen de zaal binnenlopen met grote afwaskarren met sop en handschoenen aan. Iedereen kreeg vervolgens een schuursponsje met schuim geserveerd. Dit was helemaal eetbaar! De spons was een cake met witte chocola en het afwasmiddel was lime coulis. Daarbij werd een bijzondere cocktail geserveerd door sponzen, die boven lege glazen werden uitgewrongen. Iedereen in de zaal werd helemaal enthousiast! Na het uitgebreide diner stond de band klaar voor een uur live muziek met AV van Bourgonje. De gasten kregen nog een after-dinner snack geserveerd: een sigaar in een glazen asbak, maar dat bleek een kreeftgerecht met sesamzaadjes. Het paste allemaal perfect bij een edgy en beetje gekkige stad als Amsterdam.’

De roze eventwolk

De samenwerking tussen de verschillende partners is een schoolvoorbeeld van wat er mogelijk is wanneer de juiste partijen bij elkaar komen, met een onvergetelijke locatie als Het Scheepvaartmuseum als visitekaartje van Amsterdam. Bart: ‘Het hele evenement was één groot hoogtepunt, iedereen werd zo enthousiast over Amsterdam als congresstad. Je hoort vaak dat onze hoofdstad al druk genoeg is, maar dit zijn de high-end toeristen die je wil hebben! Ze bezoeken musea, eten bij goede restaurants en houden de economie gaande. Wat dat betreft kunnen internationale congressen écht helpen bij de toekomstige uitdagingen van een stad.’

Tekst: Bianca Hidajat

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!