De Blauwe ZaalDe Blauwe Zaal
Back Back Locaties

Een rondleiding door Philharmonie Haarlem

22 maart 2017

‘Dé congreslocatie voor inspiratie en succes die keer op keer maatwerk levert’ 

 

Ik kijk mijn ogen uit op weg naar de Philharmonie, een prachtig 19e eeuwse concertzaal midden in het sfeervolle en historische hart van Haarlem. Parkeren is geen probleem want onder deze congreslocatie ligt parkeergarage De Appelaar. Als ik de Philharmonie binnenstap word ik enthousiast ontvangen door Anne-Marije Hogenboom die mij vandaag zal rondleiden. Zij geeft leiding aan de afdeling sales & evenementen van de Stadsschouwburg & Philharmonie. Beide locaties zijn in 2005 grondig gerenoveerd en voorzien van state-of-the-art techniek met behoud van het monumentale karakter. Maar voordat de tour begint, eerst een kop koffie in de Blauwe Zaal.

De Blauwe Zaal & Grote Foyer

Deze mooie zaal was rond 1860 de rokersruimte van herensociëteit de ‘Vereeniging’, de voorloper van de Philharmonie. ‘Het stond hier vaak blauw van de rook, vandaar de naam Blauwe Zaal’, verklapt Hogenboom. Na de koffie lopen we, op weg naar de Grote Zaal, door de Grote Foyer. Anne-Marije: ‘Dit was trouwens de binnentuin van de sociëteit, je ziet de mooie binnenmuren nog staan’. Ook wijst ze naar de Artiesten Foyer, die uitkijkt op de Grote Foyer. ‘Toen Guus Meeuwis hier optrad, stond hij daar achter die grote ramen te zwaaien naar het publiek in de Grote Foyer’.

Unieke uitstraling

Wat me opvalt is dat van de allure van weleer met zijn hoge plafonds en kroonluchters niets verloren is gegaan. Sinds de herbouw in 2005 - een grondige renovatie waarbij het pand is aangepast aan de eisen van de tijd met state-of-the-art techniek en (gratis) WiFi door het hele gebouw - is de uitstraling sfeervol en uniek: een mix van klassieke grandeur, industriële architectuur en modern Dutch Design meubilair. ‘Onlangs hadden wij Stichting Jonge Balie Nederland te gast. Zei vertelden dat de ‘wauw- factor’, die ze hadden toen ze onze locatie binnenliepen, de doorslag gaf om te kiezen voor de Philharmonie’, glundert Hogenboom.


Ruime capaciteit

Ze vertelt verder: ‘De Philharmonie is multi-inzetbaar en beschikt over 8 zalen en 2 ruime foyers die ruimte biedt aan 3.500 personen. Die capaciteit kunnen we uitbreiden naar 4.180 personen dankzij de aangrenzende Toneelschuur, met nog zes extra zalen. We hebben goed contact met de omliggende locaties waardoor we nog verdere uitbreiding van de subzalen kunnen aanbieden. Een prachtig voorbeeld hiervan was Dunamare.’

CASE

Dunamare - Congres voor leraren
• 1.200 personen
• 20 workshop ruimtes (hiervan werden er 11 workshops extern gehouden. Het
onderhouden van de contacten met de externe locaties verliep via de Philharmonie die als
full-service locatie diende)
• Branding locatie zowel binnen als buiten (voor de routing).
• Ontvangst, lunch, pauzes, borrel en voor 1.200 personen catering.

  • Philharmonie Buitenzijde
    Philharmonie Buitenzijde
  • De Blauwe Zaal
    De Blauwe Zaal
  • De Grote Foyer
    De Grote Foyer
  • Kijkje vanuit de Grote Foyer naar de Artiesten Foyer
    Kijkje vanuit de Grote Foyer naar de Artiesten Foyer
  • De Grote Zaal
    De Grote Zaal
  • De Grote Zaal
    De Grote Zaal
  • Buitenmuur Grote Zaal
    Buitenmuur Grote Zaal
  • De Kleine Zaal
    De Kleine Zaal
  • Van Warmerdam Zaal
    Van Warmerdam Zaal
  • Van Warmerdam Zaal
    Van Warmerdam Zaal
  • Van Beinum Zaal
    Van Beinum Zaal
  • Dutch Design meubilair
    Dutch Design meubilair
  • Dutch Design meubilair
    Dutch Design meubilair
  • Dutch Design meubilair
    Dutch Design meubilair
  • Dansers in de Grote Foyer
    Dansers in de Grote Foyer
  • Dansers in de Grote Foyer
    Dansers in de Grote Foyer
  • Portier Ton
    Portier Ton

Grote Zaal: multi-inzetbaar

Als we de grootste zaal in de Philharmonie, de klassieke concertzaal binnenstappen valt mijn oog op het pronkstuk van deze zaal: het 19e-eeuws Cavaillé-Collorgel met zijn 4.000 pijpen. Hogenboom: ‘De Grote Zaal is multi-inzetbaar, we hebben een flexibel stoelenplan en een beweegbare vloer. In theateropstelling biedt de zaal plaats aan 1.220 personen. De theaterstoelen zijn verplaatsbaar en kunnen naar wens worden opgesteld en uit de zaal worden gehaald. Van de zaalvloer (totaal 551 m²) is 350 m2 flexibel: van de oplopende tribune kan in 10 seconden een vlakke vloer worden gemaakt! Met deze aanpassingen is elk denkbare zaalopstelling mogelijk’, vertelt ze. ‘Van een debat-opstelling tot een podium of catwalk midden in de zaal. Dé ideale plek voor congressen, galadiners en beurzen.’

Kleine Zaal: contact maken met het publiek

We lopen via de lichte Boven Foyer door naar de Kleine Zaal, die aan de buiten- en binnenzijde helemaal van hout is gemaakt. ‘Het maakt dit intieme auditorium tot een van de best akoestische zalen in Europa, zegt men’, vertelt Anne-Marije. De naam van deze zaal is wat misleidend, want zo klein is deze zaal helemaal niet met ruim 400 zitplaatsen.

Van Warmerdam- en Van Beinum Zaal: Prachtige raampartijen

‘De Van Warmerdam Zaal dankt haar naam aan de vroegere toneelmeester van de Stadsschouwburg. Hij woonde in deze ruimte waar ook zijn kinderen zijn geboren!’, vertelt Anne-Marije als we door deze zaal lopen. ‘En de aangrenzende Van Beinum Zaal is vernoemd naar de dirigent van het Haarlems Orkest in 1927. Mevrouw Van Beinum, zijn vrouw, maakte vroeger altijd de gehaktballen voor de artiesten’, toen al top service knipoogt ze. 
Beide klassieke zalen hebben prachtige raampartijen en kroonluchters van Tsjechisch hand geregen glas aan de hoge plafonds. De ruimtelijke zalen zijn voorzien van de technische wensen van nu en hebben standaard een “plug & play” AV-pakket klaar staan voor de verhuur.

Onderscheidend op service niveau

Hogenboom: ‘Wij willen onze klanten in deze culturele omgeving verrassen met het zakelijke product dat wij aanbieden. Onze combinatie inspireert, motiveert en maakt iedere bijeenkomst tot een onvergetelijke beleving’. Op de vraag hoe dan, vertelt ze enthousiast: ‘Ons ervaren en bekwame personeel heeft hoogstaande technische voorzieningen tot hun beschikking en het team is zeer gedreven en flexibel. Ook zijn onze technici en event- en partymanagers, horecamedewerkers en de theaterportier goed op elkaar ingespeeld, zodat we een hoog service niveau kunnen bieden.’ 
Het blijkt ook de reactie van veel opdrachtgevers, want keer op keer ontvangt de Philharmonie positieve feedback via onder andere Meetingreview.nl, waar klanten na afloop van een evenement recensies achter kunnen laten. ‘Doordat we meedenken en proberen de opdrachtgever net een stapje voor te zijn in het voortraject, weten we zowel de opdrachtgever als diens gasten te verrassen en verwachtingen te overtreffen.’

Unieke locaties versterken de inhoud van het evenement

Wij zijn overtuigd: de combinatie van een hoog cultureel aanbod en een klassieke ambiance met allure maakt de locatie uniek. Het geeft inhoud en karakter aan het evenement, het gebouw is op een positieve manier imposant, de ruimte achter het glas van de entree en de Dutch Design inrichting is een verrassing en het gebouw versterkt de inhoud van het evenement. Industrieel en klassiek gaat prima samen.

Inzetten op een klantreis op maat

Dankzij de goede wisselwerking tussen de culturele en zakelijke dienstverlening dragen de voorstellingen ook bij aan de warme gastvrijheid en flexibiliteit die nodig zijn voor een geslaagd evenement. In het verlengde hiervan meent Anne-Marije de komende periode nog meer de kruisbestuiving op te zoeken om zowel cultureel als zakelijk meer groei te realiseren. ‘Voor de komende jaren zetten wij ook voor de zakelijke markt in op een klantreis op maat die van het begin tot het einde klopt: vanaf de eerste zoekende blik op onze website, het parkeren in de stad en de eerste indruk van ons prachtige gebouw met zijn inrichting van Dutch Design tot aan een flexibel en oplossingsgericht offertetraject en het draaien van een perfect evenement met een passend concept voor eten en drinken en een geoliede technische ondersteuning, eindigend met een hartelijke groet door de portier bij vertrek, een vlotte administratieve afhandeling en een proactief aftersalesgesprek.’

Facts & figures

Capaciteit tot 4.180 personen
De Philharmonie beschikt over 8 zalen en 2 ruime foyers voor 3.500 personen.
NB. De aan de Philharmonie grenzende Toneelschuur biedt de mogelijkheid om de
capaciteit uit te breiden (6 extra zalen met een extra capaciteit tot 680 personen
Centrale ligging
De Philharmonie, centraal gelegen in de Randstad / regio Schiphol-Amsterdam, is uitstekend bereikbaar met zowel het openbaar vervoer als met de auto. Het centraal station van Haarlem is op tien minuten loopafstand van de Philharmonie, een aangename wandeling door de historische binnenstad.
Ruime parkeergelegenheid
In Haarlem zijn ruim 1.700 parkeerplaatsen op 10 minuten loopafstand van de Philharmonie. Parkeergarage De Appelaar bevindt zich zelfs onder de Philharmonie.
Hoog service niveau
Voor elk evenement leveren wij maatwerk. Ieder event heeft een eigen eventmanager, een partymanager op de dag zelf (coördinatie en aanspreekpunt voor opdrachtgever) en een theaterportier voor de persoonlijke ontvangst.
Historisch gebouw
De Philharmonie stamt uit 1873 en werd in 2005 grondig gerenoveerd en aangepast aan de eisen van deze tijd, state-of-the-art techniek en (gratis) WiFi door het hele gebouw.
Dutch Design meubilair
Het concept ‘Philharmonie as platform for Dutch Design’ combineert de moderne en historische architectuur van het gebouw met een collectie meubels gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Daarmee willen we creatieve geesten prikkelen en voortgang en verbindingen bewerkstelligen.’

Meer informatie vind je hier.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!