Back Back Nieuws

Een openhartig gesprek met Diederick van Eeden

09 september 2009

We spraken af in het kantoor van Van Eeden Evenementen. Nou ja, kantoor, kantoor… Eerder een inspirerende locatie, gevestigd aan een binnenplein van House of Vision in Voorschoten. Toegegeven, je komt aan op een bedrijventerrein, maar eenmaal binnen in House of Vision is daar niets meer van te merken. Het bruist, jonge mensen lopen heen en weer en zelfs de telefoon staat roodgloeiend. Dat is apart in deze tijd, toch?

[afbeelding niet meer beschikbaar]

“Sinds juni trekt het juist weer aan bij Van Eeden Evenementen,” zo vertelt Diederick. Hij geeft toe dat het in het voorjaar wel even spannend was. “Maar je merkt dat je al 20 jaar in het vak zit en dat veel mensen je kennen, zelfs uit onverwachte hoek hoor je ineens: ‘Hé Died, laten we weer wat doen!’. En aan de andere kant zitten we er zelf ook bovenop. Naast de pitches, ga je ook scherper opletten op je doelgroep. Waar zit ‘ie precies en wat willen deze mensen?”.

Dat doe je toch ook in goede tijden? “Ja, maar als het dan stormt, regent het ook bij jou… Als het goed gaat met de economie, dan is er reuring. Nu moet je juist nadenken over de benadering van je doelgroep en ook over je verkooptactiek. Omdat het wat rustiger is, kan iedereen minimaal een uur per dag met sales bezig zijn.

En, vloeien daar al nieuwe opdrachten uit? “Ja, eigenlijk is dat altijd de kracht van netwerken en je contacten onderhouden. Een aantal jaar geleden belde ik naar de gemeente Den Haag over een tunnel die zou komen. Door contact te blijven houden kregen we twee jaar later de vraag of we een offerte wilden maken voor het openingsfeest. Zo geschiedde, maar we hebben de opdracht toen niet gekregen. Twee maanden later bleek dat ze toch wel tevreden waren over onze manier van werken en kregen we opnieuw een belletje van dezelfde afdeling met de vraag of we voor Dienst Stadsbeheer een nieuwjaarsreceptie wilden offreren. Ook dat hebben we gedaan, en begin dit jaar hebben we voor ongeveer 250 man een receptie georganiseerd. Niet zo groot, maar wel goed werk en sindsdien krijgen we steeds aanvragen; Van haringparty tot aan het jubileumevenement van het Groenbedrijf.

Merk je wel dat de evenementen kleinschaliger zijn? “Ja, en het gebeurt ook wel dat edities helemaal niet doorgaan. Maar je kunt er bij productintroducties of jubilea niet omheen, dat moet gevierd worden. Daar kun je alleen met de kaasschaaf overheen, maar bedrijven zullen ze niet snel  cancellen. Zoals het evenement dat we voor CNV gaan organiseren: 100 Jaar CNV. Het is niet zo uitgebreid geworden als dat we in eerste instantie gedacht hadden, maar het blijft een mooie opsteker in de omzet.”

Tenslotte, welke drie tips kun je aan de branchegenoten geven? “Eén: Probeer uit je bestaande netwerk handel te krijgen. Twee: Probeer je doelgroep bewuster te benaderen en te bewerken. Drie: Gebruik PR! Ik knal ook alles de pers in, zelfs in het Wassenaars sufferdje.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!