Wanneer vooruitstrevend zijn een belangrijke kernwaarde is van je bedrijfsmissie, host je je evenement het liefst in een locatie met een gelijkwaardige gedachtegoed. Als Business Development Manager bij Smart Workplace is Dirk van Gemert onder andere verantwoordelijk voor het jaarlijkse Workplace Experience Event: een evenement dat draait om kennisdeling voor het bevorderen van werkomgevingen. Dirk: ‘We waren op zoek naar een toonaangevende locatie, waar beleving en duurzaamheid voor je werknemers centraal staan en dat is ook precies het idee achter het ontwerp van de Van Nelle Fabriek.’
Whitepapers, podcasts, (online) magazines, nieuwsbrieven, evenementen; op allerlei manieren zoekt Smart Workplace de verbinding op met hun doelgroep. Dirk: ‘We houden ons dagelijks bezig met het creëren van duurzame werkomgevingen. Denk aan opties voor hybride werken, employee experience, circulariteit in de werkomgeving, human capital, vitaliteit van werknemers. Eigenlijk alles rondom het welzijn van personeel, met als kernvraag: ‘Hoe houd je je personeel gezond, vitaal en gelukkig, en hoe kan de werkomgeving (thuis, onderweg of op kantoor) daaraan bijdragen?
Hiervoor richten we ons tot alle facility managers, huisvestingmanagers, hr-managers en directieleden, die verantwoordelijk zijn voor mobiliteit en vastgoed. Ons jaarlijkse Workplace Experience Event is een van de manieren hoe we partijen met elkaar in contact brengen.’
Werknemersmotivatie op nummer een
Na de eerste editie van het Workplace Experience Event in een andere locatie te hebben georganiseerd, was het team erachter op zoek naar een betere match. Twee jaar terug kwamen ze in contact met de Van Nelle Fabriek in havenstad Rotterdam. Naast dat het iconische pand, door de modernistische bouwstijl, een plek heeft verdiend op de UNESCO Werelderfgoedlijst, is het bijna een eeuw geleden gebouwd met een heel vooruitstrevende gedachte voor het fabriekspersoneel. Dirk: ‘De Van Nelle Fabriek is ooit gebouwd om de fabrieksmedewerkers in een mooi gebouw te laten werken, met veel daglicht, om hen te motiveren en beter te laten produceren. Dat sluit natuurlijk perfect aan op de visie van Smart Workplace. Daarnaast is het Van Nelle team een fijne sparringpartner bij het meedenken over de plattegrond, het creëren van de best mogelijke beleving, looproutes en ideeën voor de aankleding. Volgend jaar organiseren we het voor de derde keer in de Van Nelle Fabriek!’
Trends, ontwikkelingen en vooruitstrevende architectuur
1722 bezoekers, twee dagen en een hoop kennis om te delen op het gebied van workplace management; afgelopen april was het Workplace Experience Event er om geïnteresseerden volledig bij te praten over alle trends en ontwikkelingen. Dirk: ’De combinatie van een beursconcept en een congres in de Tabaksfabriek - de grote hal van de Van Nelle Fabriek - is de ideale setting om zoveel mogelijk bezoekers te voorzien van de juiste informatie. Er zijn workshops, rondetafelgesprekken, toonaangevende keynotesprekers zoals Marianne Timmer, Ranomi Kromowidjojo en Richard van Hooijdonk, en er worden live podcasts opgenomen in samenwerking met CSU. We werken samen met maar liefst 45 uiteenlopende partners. Natuurlijk is er ook een feest. Dat wordt gecombineerd met de uitreiking van de ISS Workplace Manager of the Year award en de ISS Workplace Talent of the Year award. Het zorgt voor een stukje erkenning aan mensen die een werkelijke bijdrage hebben geleverd aan het welzijn van de mens in de werkomgeving en ook opkomend talent op dat vlak. Een derde award wordt gegeven aan de innovatie(techniek), die de meeste impact heeft gerealiseerd in het verduurzamen van de werkomgeving: de CSU Smart Solution of the Year’
‘We zorgen voor een laagdrempelige huiskamersetting, zodat bezoekers en partners makkelijker met elkaar in gesprek komen. Daarbij is de diversiteit van partners heel belangrijk en super waardevol. Van schoonmaakbedrijven tot cateraars en totaaloplossingen voor de werkplek, én al hun eindgebruikers; een keer per jaar brengen we in de Van Nelle Fabriek al deze verschillende doelgroepen samen!’