‘Een evenement bij Madurodam is altijd maatschappelijk verantwoord’‘Een evenement bij Madurodam is altijd maatschappelijk verantwoord’
Back Back Interview

‘Een evenement bij Madurodam is altijd maatschappelijk verantwoord’

16 december 2019

In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog was TBC nog een veel voorkomende ziekte in Nederland. Mevrouw Boon-van der Starp, lid van het bestuur van het Nederlands Studenten Sanatorium, zocht naar mogelijkheden om geld in te zamelen voor het sanatorium zodat studenten met tuberculose konden genezen én tegelijkertijd konden studeren. Zij bedacht Madurodam als fundraiser en nog steeds vloeit via het Madurodam Kinderfonds jaarlijks veel geld naar maatschappelijk verantwoorde projecten voor kinderen.

Sinds de oprichting van Madurodam in 1952, met ‘founding partners’ als KLM, NS, Shell (Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij) en Unilever, zijn inmiddels miljoenen guldens en euro’s weer terug de maatschappij ingestroomd. ‘En daar zijn we enorm trots op en dat willen we aan iedereen laten weten!’

Van genezing van tuberculose naar zelfontplooiing

Aan het woord is Bart van Doorn, salesmanager van Madurodam Events, die samen met drie eventmanagers verantwoordelijk is voor de honderden vergaderingen, congressen, bedrijfsfeesten of heidagen die Madurodam Events jaarlijks faciliteert. ‘Bij de oprichting van Madurodam is in de statuten vastgelegd dat het themapark haar opbrengsten jaarlijks via het Madurodam Kinderfonds doneert aan goede doelen.Concreet betekent dit dat in de afgelopen 67 jaar meer dan 35 miljoen euro in de maatschappij is geïnvesteerd, wat neerkomt om zo’n zes tot zeven ton per jaar.

 

Toen in 1964 tuberculose uit Nederland was verdwenen, verschoof de focus van het Kinderfonds van genezing naar educatie van kinderen. Vanaf 2016 is het Kinderfonds vooral gericht op zelfontplooiing van kinderen om een goed mens te kunnen zijn en zo samen Nederland een beetje mooier te maken.’

Corporate social responsability

‘Wanneer een bedrijf hier een evenement boekt,’ vervolgt Bart, ‘dan gaat de winst naar het Madurodam Kinderfonds. Voor ons is het de gewoonste zaak van de wereld, net als thema’s als duurzaamheid en afvalscheiding. Maar volgens mij sluit het perfect aan bij het Corporate Social Responsability-beleid dat veel bedrijven hoog op de agenda hebben staan. Madurodam vertelt in het park het grote verhaal van Nederland en wij zorgen ervoor dat die verhalen verteld kunnen blijven worden, want kinderen zijn per slot van rekening de toekomst van Nederland!’

College van B&W bepaalt

De fondsen die jaarlijks beschikbaar komen, worden op een democratische manier toegekend. Van Doorn legt uit: ‘Het zit zo: Madurodam heeft een college dat bestaat uit tien middelbare scholieren afkomstig van tien verschillende scholen in en om Den Haag. Je moet hiervoor wel wat in je mars hebben. Zij moeten namelijk een pitch houden over hoe zij in hun bestuursjaar in actie gaan komen voor de maatschappij. Uiteindelijk wordt uit de groep de burgemeester gekozen. Prinses Beatrix was de eerste burgemeester van Madurodam en zij vervulde die functie tot zij in 1980 de troon besteeg. Een van de laatste burgemeesters is nu VN-jongerenambassadeur. Je moet dus echt wel wat kunnen en durven!’

Persoonlijke drijfveren

‘Iedere organisatie die met een project denkt te kunnen bijdragen aan de zelfontplooiing en het in actie brengen van een kind, kan aankloppen bij het Madurodam Kinderfonds’, vervolgt van Doorn. ‘Uit de challenges van de collegeleden komen eigen activiteiten naar voren zoals een diner voor kinderen en eenzame ouderen, waarbij deze groepen verbinding leggen en je zo meteen eenzaamheid aanpakt. Vaak zie je dat er persoonlijke drijfveren ten grondslag liggen om een probleem aan te pakken, zoals een collegelid dat door de verhalen van zijn opa uit de oorlog en de bezoeken met hem aan het Indische monument tot de conclusie komt dat deze verhalen meer en beter gedeeld moeten worden, om te voorkomen dat de bewustwording over de Tweede Wereldoorlog verdwijnt.’

Kinderwelzijn

‘Wat ik heel belangrijk vind dat bedrijven moeten weten, is dat zij met het boeken van een evenement hier in Madurodam per definitie maatschappelijk verantwoord bezig zijn en direct of indirect bijdragen aan het welzijn van kinderen en daarmee de toekomst van Nederland. Want door er als kind op kleine schaal voor je omgeving te zijn, ben je van grote betekenis voor de samenleving. Dat zij daarnaast ook nog eens een evenement hebben in een van de meest aansprekende en populaire Nederlandse themaparken, is een mooie bijkomstigheid’, besluit Bart.

Kijk voor meer informatie over het Madurodam Kinderfonds op: madurodam.nl/nl/organisatie/goede-doelen.

Door > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!