Back Back Nieuws

'Echte' realitygames in Rotterdam om de stad te leren kennen

25 november 2014
Het winkelend publiek in het centrum van Rotterdam bleef zaterdagmiddag op het Beursplein nieuwsgierig staan kijken wat die Engelse telefooncel daar ineens deed op de trap van het Beurs World Trade Center? Wie was die astronaut bij de Markthal? En die geheimzinnige persoon in de hal van het Centraal Station? Rotterdam bleek het toneel van een reality bedrijfsuitje waar de deelnemers een echte rol in hadden.

Stijlvolle spanning tegen de achtergrond van de stad
De organisator, Rotterdam Business Events, had van een van haar opdrachtgevers de vraag gekregen iets bijzonders en spectaculairs te ontwikkelen voor het jaarlijkse uitje van de medewerkers van dat betreffende bedrijf. Het resultaat is ‘The Secret of the Swan’ geworden. Een spel gebaseerd op de belevenissen van geheim agent James Bond. De expositie in de Kunsthal ‘Designing 007: 50 Years of Bond Style’ was voor het evenementenbureau de trigger om een nieuw bedrijfsuitje te ontwikkelen. ‘De stijlvolle spanning van deze filmklassiekers tegen de achtergrond van onze mooie stad, daar wilden we wat mee’, zegt Raymond Disco van Rotterdam Business Events. ‘Wij zijn altijd op zoek naar vernieuwende arrangementen, waarin we enerzijds onze klant een verrassend uitje willen laten beleven en anderzijds ook altijd de stad Rotterdam willen laten zien’, gaat collega Danielle de Wilde verder. ‘Iedereen kan een speurtocht verzinnen, maar dat niveau is voorbij. Onze opdrachtgevers en deelnemers worden steeds veeleisender. Ze spelen thuis op de spelcomputer spellen die niet van echt te onderscheiden zijn en hebben mega-tv’s aan de muur hangen waarmee ze ook bijna in een film zitten, bij wijze van spreken. Als ze dan door hun werkgever met hun jaarlijkse bedrijfsuitje bedankt worden voor hun inzet van het afgelopen jaar met een flauw spel….. Tja, dan hebben wij iets niet goed gedaan en onze opdrachtgevers dus ook niet!, legt de derde partner, Daan Kraan, uit.

Onderdeel van openingsfilm
‘The Secret of the Swan’ is de toekomst van bedrijfsuitjes. De deelnemers worden onderdeel van de speciaal voor deze gelegenheid in Rotterdam opgenomen openingsfilm waarin blijkt dat James Bond is ontvoerd. Aan de deelnemers wordt nu de vraag gesteld om hem te helpen bevrijden. Via films op Youtube en acteurs op diverse plekken in de stad die hen allerlei moeilijke opdrachten uit laten voeren, komen zij langzaam maar zeker achter de locatie waar James Bond wordt vastgehouden. Eén van die opdrachten is de Engelse telefooncel die voor het WTC stond. Dit is een speciaal voor het evenementenbureau gebouwde exitroom waar een van de teamleden zich uit moet puzzelen. De teamleden gaven van buitenaf aanwijzingen, maar ook het winkelend publiek bemoeide zich ermee. Het team dat uiteindelijk de Bond uit de film daadwerkelijk in levende lijve aantreft, scheurt met hem met hoge snelheid in een Funjet over de Maas richting een welverdiende Bondcocktail in Citizen M. ‘Shaken, not stirred’ uiteraard.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!