Dutch Media Week opent de Songfestival XperienceDutch Media Week opent de Songfestival Xperience
Back Back Nieuws

Dutch Media Week opent de Songfestival Xperience

17 september 2021

Wat komt er kijken bij de organisatie van een programma waar wereldwijd maar liefst 183 miljoen mensen naar keken? Zelf achter de Songfestival presentatiedesk plaatsnemen of de spectaculaire finale-outfits van Nikkie, Chantal, Edsilia en Jan van dichtbij bekijken? Pop-up expositie de Songfestival Xperience van Dutch Media Week neemt je mee in de totstandkoming van dit enorme mediaspektakel. Van van 1 tot en met 10 oktober gratis te bezoeken op de Gooische Brink in Hilversum.

De Songfestival Xperience is een belevenis waar je ogen en oren tekort komt. Bezoekers worden meegenomen langs alle facetten van de grootste mediaproductie uit 70 jaar televisiegeschiedenis. Van het ontstaan en de geschiedenis van het Songfestival tot de speciale innovaties op het gebied van camera, decor en augmented reality die Nederland introduceerde tijdens de jaren dat ons land het evenement organiseerde.

Finalekleding presentatoren

Tijdens de expo zijn onder andere de finale-outfits van Chantal Janzen, Jan Smit, Edsilia Rombley en Nikkie de Jager te zien, maar ook diverse objecten zoals het programmaboekje, ontwerpen voor decor, licht en geluid én de bokaalkoffer die de Italiaanse winnaar Måneskin destijds is vergeten. Bovendien kunnen bezoekers zelf plaatsnemen achter de presentatiedesk waar in mei nog de ‘douze points’ bekend werden gemaakt.

Nederlandse invloeden

Het Eurovisie Songfestival 2021 was de 65e editie van dit jaarlijkse mediaspektakel. In al deze jaren heeft Nederland maar liefst 61 keer deelgenomen, waarbij ons land 5 keer tot winnaar werd uitgeroepen. In de edities waar Nederland verantwoordelijk was voor de organisatie zijn steeds unieke elementen toegevoegd die nog tot op de dag van vandaag onderdeel zijn van deze spectaculaire show. Zo is Nederland bijvoorbeeld de bedenker van de Green Room, het bewegende decor en de korte promotiefilmpjes (‘ansichtkaarten’) waarin landen zich voorstellen. Innovaties waar uiteraard ook tijdens de Songfestival Xperience wordt stilgestaan.

Dutch Media Week

Dutch Media Week is hét mediafestival van Nederland, dat van 30 september tot en met 10 oktober de media en innovaties in de industrie promoot, stimuleert en viert. Het festival laat de bezoeker ervaren hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Van innovatie en creatie tot talentontwikkeling. Dutch Media Week wordt georganiseerd door Beeld en Geluid, in nauwe samenwerking met de gemeente Hilversum en Hilversum Marketing.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!