3 december 2007

Dus ik begin voor mezelf…

Superspannend. Ik merk dat ik weinig slaap, en denk weinig slaap nodig te hebben, de energie giert door mijn lijf, ik kan niet wachten op ‘het nieuwe begin’:  want ja, ik begin dus voor mezelf.

Na 21 maanden in vaste dienst bij High Profile heb ik er voor gekozen om per 1 januari te starten met mijn eigen bedrijf dat geen bedrijf mag heten, mijn eigen bureau dat geen bureau mag heten, (ik word inderdaad proud-to-be-freelancer, of éénpitter-zonder-overhead). Maar voor alle duidelijkheid, de naam wordt punkmedia.nl, een bureau dat advies geeft over nieuwe media en web 2.0 toepassingen voor bedrijven en personen uit de evenementenmarkt (maar ook daarbuiten tussen haakjes), dus een bureau voor nieuwe media advies- en productie.

Op zich zal er wat High Profile betreft weinig veranderen. Datgene wat ik in gang heb gezet vorig jaar, het uitbouwen van de nieuwssite, de EventFlash en de LocatieFlash wordt al een half jaar met enthousiasme, plezier en gedrevenheid gemaakt door Marieke en zal steady door blijven lopen zoals het is.

Mijn werkzaamheden voor High Profile blijven de coördinatie en invulling van de weblog, het filmen, fotograferen en ‘vertellen’ daarbij over de ontwikkelingen van de markt op de verschillende platformen als YouTube, Flickr en TypePad.

Maar eigenlijk wordt mijn tijd nog effectiever ingedeeld door voor High Profile nieuwe producten te ontwikkelen, klinkt groter dan het is, maar komt neer op het maken van een maandelijkse, nieuwe EventFlash op dinsdag met de focus op ‘de mens’, werktitel is EventFlash personal; het integreren van een nieuwe rubriek over ‘nieuwe media en events’ in het kwartaalblad Events; en het schrijven, produceren en publiceren van interviews, video en fotografie binnen specifieke High Profile projecten of events, zoals in de aanloop naar de Gouden Giraffe weer zullen verschijnen… te denken valt ook aan het High Profile New Media Congres dat volgend jaar na het succes van dit jaar zeker doorgang gaat vinden.

Maar goed, wat ga ik nog meer doen? De reden van mijn
uitdiensttreding per 1 januari 2008 en mijn freelancerschap daarna is
dat ik nu zaken kan uitvoeren waar de markt direct wat aan kan hebben.
En dan heb ik het natuurlijk over het grote onderwerp van het New Media
Congres: hoe kan ik nieuwe media toepassen op mijn business, bij mijn
events en op mijn site? Ik geef advies, denk mee over bijvoorbeeld het
maken van een weblog of whatever, kan verschillend web 2.0 applicaties
binnen no time te voorschijn toveren en in normale mensen taal
uitleggen hoe ermee om te gaan en belangrijk, hoe er een succes van te
maken is.

Daarnaast, ik weet natuurlijk nog niet wat mijn grootste kluif zal
worden, maar daarnaast wil ik mijn passie verder uitvoeren, en dat is
filmen, fotograferen, interviewen en schrijven. Waar men mij voor kan
bellen of mailen is het inzetten van mijn specialisme: mijn kracht ligt
in het op mijn manier filmen, fotograferen en beschrijven van personen,
evenementen, bijeenkomsten etcetera en dat op een snelle en effectieve
manier op internet te publiceren.

Ondernemers in de eventmarkt, maar ook daarbuiten, die hun statische
website zat zijn en het aandurven om ‘iets anders’ online te beginnen,
met video, foto en blogs, jaaaa die wil ik heel graag bijstaan. Op mijn
manier, met mijn advies.

Volgens mij is dit wel zo’n beetje de kern van wat ik ga doen. Kijk verder op mijn weblog.
O ja, de naam. Even uitleggen. Ik vind het niet het belangrijkste, wel leuk, de naam is dus punkmedia.nl.
Guido van Nispen, algemeen directeur van Veronica en mede-organisator
van Picnic en Blognomics, wist in een interview dat ik met hem had
treffend samen te vatten welke plek nieuwe media en internet in zijn
ogen had verworven binnen de bestaande media…

Internet is de punk van de alle mediavormen. Met mijn eigen wijze
van produceren van video, foto’s, audio en tekst voor internet voelde
punkmedia.nl daarom het beste aan.
(En de URL was nog vrij.)

En meneer de zelfstandig ondernemer, hoe zit het dan met de journalistieke geloofwaardigheid, gaan belangen niet verstrengelen? Nee Diederick van Eeden (want ik vermoed dat jij deze vraag gaat stellen, haha), ik wil voor High Profile enkel en alleen producties maken waar ik achter sta, dus op journalistiek verantwoorde manier (whatever that may be trouwens). Advies geven in de markt over toepassingen van nieuwe media vormen zitten mijn geloofwaardigheid niet in de weg. Ik moet me natuurlijk wel prettig kunnen blijven voelen. Net zoals de afgelopen 20 maanden hier bij High Profile.

(Die illustratie overigens kreeg ik in een felicitatiemailtje van Anna-Maria Giannattasio.)