13 mei 2015

‘Durf bezoekers af te stoten’ en meer tips van sprekers BizNiz Live

Rubrieken

Inspirerende sprekers tijdens eerste event in vernieuwd BizNiz Center van Walibi Holland: Julius Solaris, Bente Bollmann (Lowlands) en Gerrit Heijkoop.

Hoe kun je een locatie beter onder de aandacht brengen dan door een event te organiseren voor jouw (potentiële) opdrachtgevers? Precies, zo dachten ze ook bij Walibi Holland toen zij aan de vooravond stonden van de heropening van het volledig vernieuwde BizNiz Center. Afgelopen dinsdag vond het evenement plaats in het gloednieuwe zalencentrum, onder de naam Event BizNiz Live.

Gevarieerd programma voor de event planner
Meer dan 100 event professionals kwamen op deze bijeenkomst af, niet in de laatste plaats vanwege het inspirerende programma met sprekers Bente Bollmann (MOJO / Lowlands), Gerrit Heijkoop (social media expert) en Julius Solaris (hoofdredacteur grootste Europese eventblog: eventmangerblog.com). Een boeiende ochtend die afgesloten werd door ‘hard te gaan’ met loops en veel gegil in het Walibi-park.

Heerlijk, de auto gewoon letterlijk voor de deur parkeren, zo begon de zonnige ochtend in Biddinghuizen. Het ontvangst door dames in roodgekleurde mantelpakjes verliep ook prettig en de koffie smaakte naar meer.

Warm welkom
Het ‘aarden’ in het nieuwe BizNiz centrum was gelukt. Dan het programma. Directeur Mascha van Till-Taminiau heette iedereen welkom in zaal 3, een 140 vierkante meter tellende ruimte met een maximale capaciteit van 180 personen. Met veel trots liet zij iedereen kennismaken met de locatie die uiteraard te combineren valt met Walibi Holland. Vervolgens nam gastvrouw Lieke van Lexmond het woord en introduceerde zij Bente Bollmann, de marketingman achter festivals Lowlands, PITCH en Down the Rabbit Hole (MOJO).

Marketing Manager Bente Bollmann geeft inzicht in Lowlands
De zaal hing aan zijn lippen, want eindelijk zouden we het mysterie van het rete-succesvolle Lowlands ontrafelen. In augustus vindt alweer de 23e editie plaats van dit driedaagse event op het terrein van Walibi Holland. Een soort minimaatschappij waarin 55.000 mensen even uit de het normale leven stappen om met gelijkgestemden vooral heel veel plezier te maken. Bente vertelde veel (facts & figures, zoals 35 hectare festivalterrein, 70 hectare campings, 11 kilometer rioleringen, 1.000 spoeltoiletten, 500 douches en 35 kilometer elektriciteitskabels), maar de échte geheimen bleven uit. De strategie werd wel gedeeld: MOJO en LOC7000 (de twee organiserende partijen) faciliteren het event en bezoekers maken het festival. ‘We creëren een open atmosfeer met ruimte voor spontane acties,’ vertelt Bollmann. Een voorbeeld: ‘Een paar jaar geleden bedacht iemand een Facebook-actie en organiseerde hij via social media een groots watergevecht tijdens Lowlands.’ Dit pakte geweldig uit en de organisatie bleef op de achtergrond alert zodat het ook in goede banen geleid werd. Social media is hierin een belangrijke drager geweest en zo vindt Bollmann dat social media ook een heel belangrijke rol vervult, hij geeft hiervoor als tip: ‘Ben waar je bezoekers zijn, het hele jaar door. En spreek de taal van je doelgroep.’ Een zorgwekkende ontwikkeling noemt hij de afgeschermde social media kanalen waarin mensen in besloten groepjes met elkaar communiceren.

Houd de mythe in stand
Waarom we verder niet heel veel ins & outs te horen krijgen over de organisatie, wordt duidelijk in het laatste gedeelte van zijn verhaal: ‘Houd de mythe in stand en stop voor het hoogtepunt, dus voordat iets sleets wordt.’

Oké, toch nog enkele – niet onbelangrijke! – tips van Bollmann…
01 ‘Blend sponsors op een goede manier in een event, zonder overkill en met een relevantie.’ Zoals het bedrijf Nedap dit doet bij Lowlands: Zij leveren RFID bandjes aan bezoekers, waar zij vervolgens content mee uit kunnen lezen in een festivalreport.’
02. ‘Zet duurzaamheid niet in als schijnoplossing!’
03. ‘Durf je bezoeker ook af te stoten.’ Wat? Juist ja, dat zijn letterlijk de woorden van Bollmann. Hij meent dat het belangrijk kan zijn voor bepaalde festivals / events  om de shift te maken naar nieuw publiek: ‘Het kan, vooral na veel edities, tijd zijn voor een nieuwe doelgroep en dat betekent dat je de oude bezoeker af moet durven te stoten.’
03. ‘Doe vooral waar je zelf achterstaat.’ Lowlands is opgestart door mensen die het niet eens waren met het festivalaanbod en zij wilden iets anders neerzetten. Die gedachte leeft nog steeds, ongeacht kritieken. En kennelijk geeft dat een ijzersterk bestaansrecht…

Social Media tips van Gerrit Heijkoop
Na een korte koffiepauze (met veel lekkers) gaf Lieke van Lexmond het woord aan social media expert Gerrit Heijkoop. ‘Wie zit er precies op dezelfde stoel als voor de pauze?’ Bijna iedereen steekt zijn hand op… ‘Precies, dat wil dus zeggen dat we gewoontedieren zijn en waarschijnlijk ons volgende event ook weer op dezelfde wijze zullen doen als het vorige…’ Een eye-opener, en zo heeft Heijkoop de zaal al snel geconcentreerd. In het kort legt hij gelijk even een basisregel uit voor Twitter (iets waar ik zelf ook nog dagelijks mee stoei): een @ gebruik je als je het ‘aan’ iemand stuurt en een # is het onderwerp. Hij maakt daarbij de vergelijking met het versturen van een e-mail. Een mooi handvat en iets wat we allemaal direct toe kunnen passen – voor degenen die het nog niet wisten uiteraard. In een half uur neemt Heijkoop ons mee aan de hand van vijf tips, met concrete voorbeelden. Ik licht er één uit en dat is: ‘Laat hostesses foto’s nemen van jouw gasten met hun ‘eigen’ smartphone!’ Zo staan gasten / bezoekers altijd leuk op een foto (bijvoorbeeld met Eddy de Clown van Walibi, Mr Holland van NBTC, etc.) en vervolgens delen zij dat via hun eigen kanalen. ‘Het heet niet voor niets social ME-dia, we zijn dol op onszelf, we zijn ijdel, maar ondertussen ook ‘selfie-moe’ en we zoeken naar nieuwe invalshoeken.’

Fright Nights werd werkelijkheid…
Een filmpje werd gestart, een promo van het zeer succesvolle concept Halloween Fright Nights van Walibi Holland. Terwijl ik er naar kijk bedenk ik nog: dit zou niets voor mij zijn… Ik schrik al van een gewone clown, laat staan van mummies, geesten en horror-clowns. De gedachte was nog niet weg, of de deuren van zaal 3 gingen open, rookmachines aan en de zaallichten knipperden… ja hoor, een heel stel vreselijk enge karakters van Halloween Fright Nights stormde in vol ornaat (ongelooflijk hoe echt het er uitzag!) de zaal binnen en gaf iedereen de goose bumps!

Een ‘belevenis’ die iedereen niet snel zal vergeten. Het duurde dan ook wel een minuut of vijf voordat ik weer scherp was en mij kon focussen op de volgende spreker: Julius Solaris!

Julius Solaris: ‘Events need innovation’
In onze branche is Solaris, van oorsprong Italiaans en woonachtig in Engeland, een absolute eventgoeroe te noemen. Elk jaar komt de hoofdredacteur van eventmanagerblog.com met een trends lijst. Ook aan de vooravond van 2015 verscheen zijn lijst online en wij hebben daar destijds een opsomming voor gemaakt. Benieuwd of deze trends nog steeds gelden? Bekijk de trends voor 2015 hier.

Solaris startte zijn spreektijd met de quote: ‘We vergeten 98% van wat ons verteld is tijdens een sessie, en dat al na 12 minuten! De twee procent die we moeten onthouden: Events need innovation.’ Volgens Solaris zit innovatie in details: ‘Alle elementen van een evenement moeten een totaalervaring geven en je disconnecten van de realiteit,’ vertelt de event professional. Met de tekst: ‘Try something new and surprise’ kwam zijn verhaal tot een eind en startte het interactieve deel met de chatbox (een microfoon in een zachte kubus die met gemak door de zaal gegooid kon worden naar degene die een vraag had voor een van de heren).

Vakgenoten ondersteboven
Een inspirerende ochtend met aansluitend een zeer goed verzorgde lunch in een van de nieuwe ruimtes van het BizNiz Center. In het kader van #Hardgaan, de nieuwe pay-off van Walibi die werkelijk overal terugkomt, kreeg iedereen de mogelijkheid echt even ‘hard te gaan’ in het park. Ja, die kans lieten we niet aan ons voorbijgaan. En zo hing een groep vakgenoten op deze dinsdagmiddag ondersteboven en achterstevoren boven Biddinghuizen!