In Duitsland pionieren? Volg deze 4 stappenIn Duitsland pionieren? Volg deze 4 stappen
Back Back Column

In Duitsland pionieren? Volg deze 4 stappen

19 juli 2019

Met 3 miljoen evenementen per jaar liggen er in Duitsland talloze kansen voor het oprapen voor Nederlandse eventprofessionals. ‘Ondernemen over de grens’ klinkt voor velen ingewikkelder en angstaanjagender dan het in werkelijkheid is. Wij weten uit ervaring dat het veroveren van en pionieren binnen de Duitse live communication-branche je next best step gaat zijn, alhoewel het natuurlijk niet zomaar een ‘step’ is.. 

Eerst moet jij je eigen zaken onder controle hebben :) Maar heb je tijd en ruimte, en heb je zin in deze toffe uitdaging, dan zijn dít wel de redenen waarom je zou moeten pionieren in Duitsland:

> Duitse live communication-branche is groot en dynamisch
> Duitse event-industrie behoort tot de wereldtop
> Duitsland is ontzettend goed bereikbaar
> Vele Nederlandse eventprofessionals gingen je al voor in Duitsland, mét succes
> De Duitse live communication-branche is superleuk

  • In Duitsland pionieren? Volg deze 4 stappen
    Credits: AUDI Etron extreme Interior Experience by STAGG & FRIENDS
  • In Duitsland pionieren? Volg deze 4 stappen

1. Ga eens een kopje koffie drinken (of een biertje)

De eerste stap van elke frisse pionier zou altijd moeten zijn om met de juiste personen in contact te komen. En daar willen wij, BOE International, de internationale vakbeurs & ontmoetingsplek voor de Duitse live communication-branche, je graag bij op weg helpen. Want alleen op die manier en via de juiste contacten leer je de Duitse live communication-markt kennen en begrijpen. En hoe sneller en beter jij deze markt leert aan te voelen, des te groter de kans dat je succesvol wordt in die spannende, nieuwe evenementenwereld die Duitsland nú nog voor je geheim weet te houden.

Uit de resultaten van een grote enquête die we hebben gehouden onder exposanten van BOE International hebben we een lijst voor jou samengesteld, bestaande uit mediabedrijven en vakverenigingen waarmee je zeker een kopje koffie moet gaan drinken. De lijst laat je ook meteen zien wie de koffie-liefhebbende contactpersoon binnen de desbetreffende organisatie is, zodat je diegene direct kunt bellen of mailen voor een bakkie. Je kunt ‘m hier downloaden

2. Creëer waarde, waarde en nog een waarde 

De Duitse live communication-branche innoveert snel en behoort tot de top in de wereldindustrie. Het is daarom ontzettend belangrijk dat jij je onderscheidt van de rest; zeker omdat je, in de basis en zeker aan het begin van jouw pionier-avontuur, een paar punten achterloopt op een Duitse speler. Definieer duidelijk waarin jij daadwerkelijk verschilt van je Duitse collega’s en hoe jij verschil kunt maken voor jouw Duitse klant. Bepaal daarom voorafgaand in welke markt jouw product of dienst zich begeeft en geef heel duidelijk aan wat je aanbiedt.

3. Maak een levensechte Duitse persona

Breng specifiek in kaart welke Duitse klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep: als er geen vraag is, verkoop je namelijk ook niets. Ligt de focus bij ‘jouw’ klant bijvoorbeeld op bepaalde steden in Duitsland, of juist op bepaalde eventprofessionals? Wat zijn de wensen van jouw doelgroep? Wat willen zij precies? Stel de ideale Duitse persona op voor jouw product of dienst zodat jij en jouw team weten voor wie jullie het allemaal doen.

Denk ook aan wie jouw partners ‘in crime’ zijn. Partners heb je nodig om je businessmodel te laten werken. Door dit goed te omschrijven weet je welke kennis en expertise je nodig hebt om lekker te gaan boosten op de Duitse live communication-branche. De ervaring leert dat Duitsers ons innovatief heel sterk vinden en staan daarom open voor samenwerkingen met Nederlandse eventprofessionals. Samen kom je verder dan alleen, toch?

4. Bezoek BOE International op 15 & 16 januari 2020 in Messe Dortmund, omdat...

Tijdens BOE International komt de hele Duitse live communication-branche samen. Meer dan 500 exposanten en bijna 11.000 bezoekers komen hier bij elkaar om te leren van en over de Duitse evenementenindustrie. Een bezoek aan dit mega-vakevenement is een perfecte start als je je wilt oriënteren op het gebied van de organisatie van events in Duitsland. De 26.000m2 beursoppervlakte helpt je in te zien of Duitsland een mogelijke afzetmarkt is voor jouw product of dienst.

Kijk voor meer tips en tricks hoe jij je het beste kunt voorbereiden om succesvol te pionieren op de Duitse markt op thetouchofthedutch.nl.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!