De redactie van High Profile kreeg de uitnodiging van Brand New Live om de VIP arrangementen van de concertreeks 3Dimensies van Marco Borsato te beleven. Zo’n uitnodiging sla je natuurlijk niet af. Afgelopen zaterdag was de aftrap van het eerste concert en werd ik in het GelreDome ondergedompeld in het concept ‘Dromen, Durven, Delen’.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Totaalbeleving
Rood, Binnen, Dromen zijn Bedrog, Dochters, Vrij en Droom, Durf, Doe en Deel; alle oude en nieuwe hits werden luidkeels mee gezongen door het 35.000 tellend publiek. Borsato liet ook het nieuwe talent in Nederland proeven aan een optreden op een podium zoals het GelreDome. Zangeres Krystl, Ben Saunders en Lange Frans zongen een duet met Marco en genoten van de fantastische sfeer in de zaal. Van jong tot oud, man tot vrouw en van fans tot zakenrelatie; Marco Borsato bezorgt het publiek in een meer dan twee uur durende show een totaalbeleving.
VIP menu
Het concept van het Dromen, Durven, Delen VIP arrangement is ontwikkeld door Chris Havinga van Brand New Live en Roberto Traxel van Mojo Concerts. ‘Met deze titel in ons achterhoofd hebben wij de communicatie en het beeld verzorgd voor de concerten. Overal is synergie in gebracht en op basis van deze gedachte hebben wij de keuze gemaakt om het ‘Dromen, Durven, Delen’ door te voeren in het menu voor de VIP’s’, legt Chris Havinga uit.
Droomengelen
Het menu is ontworpen door de topkoks van Oseven en alleen van de hoogste kwaliteit. ‘Door een beperkt aanbod van gerechten is de kwaliteit hoog gebleven. Alles is van tevoren goed getest en daardoor het beste wat wij ooit bij VIP arrangementen van Marco Borsato hebben geserveerd.’ Het voorgerecht bestond uit droomschuimpjes uitgeserveerd door ‘droomengelen’ als hostess.
Fricking hot
Het hoofdgerecht stond in het teken van durven. ‘De gerechten waren net iets anders dan normaal. Door producten zoals zwarte penne en zwarte spaghetti te gebruiken, willen we mensen op het verkeerde been zetten.’ Om het durfgehalte iets op te schroeven zijn er vijf soorten olie speciaal ontwikkeld voor deze gelegenheid. De chilipeper olie ‘fricking hot’ was voor de echte waaghalzen die graag meer smaak aan hun gerecht wilden toevoegen. Voor het nagerecht serveerden twee verschillende hostess witte en roze desserts uit. ‘Op elk bordje lagen twee dezelfde dessert waardoor de gasten het nagerecht met elkaar konden delen om van allebei de toetjes te kunnen proeven’, aldus Chris.
Nieuwste technieken in muziekwereld
Na genoten te hebben van alle culinaire verwennerijen was het tijd om te genieten waar iedereen voor gekomen is: het concert van Marco Borsato. Zangeres Krystl warmde het publiek op voordat de grote show begon. Langzaam werd de show opgebouwd naar de hoogste kwaliteit en de nieuwste technieken in de muziekwereld. Marco Borsato staat erom bekend om tijdens zijn shows innovatieve technieken te gebruiken en dat is hem ook dit keer weer gelukt.
Driedimensionale grapjes
De concertreeks heet 3Dimensies en is doorgevoerd in het concept van de show, ontworpen door Ignace D'Haese. ‘Met driedimensionale grapjes hebben wij het 3D effect toegepast in de show. We hebben het plafond laten bewegen en door middel van LED schermen het concert naar de mensen toegebracht’, legt Chris uit. Marc Hofstede van Brand New Live voegt toe: ‘De LED schermen op het podium staan uit elkaar waardoor je het 3D effect creëert. Het bewegende plafond is een soort van matras. 79 motoren zorgen ervoor dat het verschillende kanten op kan bewegen.’ De technische productie is geheel verzorgd door Mojo Concerts.
Camera loopt…
Maar de 3D effecten gaan verder. Een half jaar is Brand New Live bezig geweest om uit te zoeken hoe de show in 3D opgenomen kan worden voor de DVD. De registratie is tijdens het concert van dinsdag opgenomen. ‘We hebben bewust de keuze gemaakt om de registratie tijdens het tweede concert te draaien. De show is na zaterdag volledig strak getrokken en staat als een huis’, legt Marc Hofstede uit. Om de show in 3D te kunnen opnemen, moet de show twee keer worden geregistreerd.
Spanningseffect op publiek
In totaal werden er dinsdag 29 camera’s gebruikt, waarvan 8 in 3D. Door middel van twee kranen, een rail langs de contour van het podium en een op afstand bediende Towercam, is de show geregistreerd om vervolgens te monteren tot een 3D DVD. Voor het publiek is het ook een beleving om onderdeel te zijn van deze registratie. ‘Je merkte een spanningseffect op het publiek, want het is voor de gasten te gek om juist op die avond aanwezig bij het concert’, aldus Marc.
Fotografie: Marijke van Suijdam