Back Back Nieuws

Dromen van de Spelen: sport en theater komen samen

09 januari 2012

In de rubriek De Uitsmijter spreek ik regelmatig met mensen uit de branche over introducties van evenementen, bedrijven of concepten. Deze keer kreeg High Profile een bijzondere introductie onder ogen van Xsaga, te weten: Dromen van de Spelen. Patrick Roubroeks en Johan Kenkhuis spraken hierover uitvoerig met mij. Een uniek concept dat op het juiste moment gelanceerd wordt…

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Mark Huizinga, Olympisch kampioen en tienvoudig Nederlands kampioen judo: “Ik twijfelde altijd. Ik twijfelde zo aan mijzelf dat ik alle risico’s uitsloot. Alles wat de tegenstander zou kunnen doen had ik berekend. Dat heeft mij de gouden medaille opgeleverd!”

Pieter van den Hoogenband won voor de tweede keer een Olympische gouden medaille doordat hij wist dat hij de plaat bij de finish net anders moest aantikken. “Pas ’s avonds, na de huldiging, had ik door dat ik daarmee mijn vinger had gebroken.” 

Op een groot scherm zie je een jongen van zes jaar die staat te rillen van de kou op een startblok van een zwembad. Hij moet door een gat duiken, maar het lukt het niet, steeds valt hij plat op zijn buik. Uiteindelijk lukt het hem en zie je een close shot van zijn dolgelukkige gezicht – hij ontvangt zijn A-diploma. De zaal ontploft bijna, iedereen herkent dit gevoel van euforie, kan de herinnering van het afzwemmen terughalen en voelt mee met de kleine jongen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Op dat moment rolt tennisster Esther Vergeer het podium op, ze kijkt naar het publiek en zegt: “U zult zich wel afvragen wat ik hier kom doen. Maar toen ik acht jaar was, was ik zoals dat jongetje. Ik kon toen nog gewoon zwemmen en lopen. Totdat ik tijdens een zwemles door zo’n ring moest zwemmen en er iets klapte in mijn hoofd. Sindsdien kan ik mijn benen niet meer voelen en heb ik een dwarslaesie. Als u aan mij vraagt of ik terug zou willen naar die tijd van dat jongetje? Dat weet ik niet. Ik heb vijf keer goud op de Paralympische Spelen gewonnen en ben regerend wereldkampioen sinds 1998, ik heb de hele wereld mogen zien en zelfs de Chinese Muur beklommen…”

Ambities en dromen van sporters kunnen één op één doorvertaald worden naar maatschappelijke en financiële doelen van bedrijven

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Samenbrengen van twee werelden: Dromen van de Spelen
De wereld van sport en de wereld van theater worden door Xsaga ingezet om bedrijven te helpen hun corporate boodschap te vertellen. “Ambities en dromen van sporters kunnen één op één doorvertaald worden naar maatschappelijke en financiële doelen van bedrijven,” vertelt Patrick Roubroeks, Creatief Directeur van Xsaga. “Als je de ambitie van sporters voor slechts 10% kan overbrengen op het bedrijf, dan gaat dat renderen. Zo simpel is het.” Samen met voormalig topzwemmer Johan Kenkhuis heeft Patrick een zeer effectief en vernieuwend concept bedacht dat de werktitel ‘Dromen van de Spelen’ draagt.

Gepokt en gemazeld
Johan: “Ik heb tien jaar tegeltjes geteld in zwembaden en er leuke souvenirs aan over gehouden, maar op mijn 26e vond ik het tijd voor iets anders ik wilde de evenementenbranche in. Waarom? Als sportman leef je naar een bepaald live moment toe, een finale van een EK, WK, of de Olympische Spelen. Die dag staat in je agenda en daar bereid je je op voor, zo werkt het ook met evenementen. Het is live, je kunt niets over doen. Die spanning zocht ik ook een beetje.” Inmiddels is Johan nu 2,5 jaar projectmatig verbonden aan Xsaga en heeft hij met Patrick Roubroeks Dromen van de Spelen ontwikkeld. Het concept is inmiddels gepokt en gemazeld en het blijkt een succes te zijn.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dromen, Denken, Doen
Patrick: “We hebben er een aantal georganiseerd in verschillende theaters door het land: voor Avero Achmea, NEA, de KNZB en we zijn nu bezig met een drieluik voor NOC*NSF. Deze versie heet Dromen, Denken, Doen en is speciaal ontwikkeld voor de spelers van de Olympische Spelen van 2012.” De Olympische ploeg zat onlangs op het pluche van Delamar in Amsterdam en genoot van de anekdotes van oud-spelers (Leontien van Moorsel, Arnold Vanderlyde, Pieter van den Hoogenband e.a.), geïllustreerd door verhalenvertellers, dichters, gospelzangers, grote inflatables die als projectieschermen dienden en andere theatrale elementen die de emotie van spelers kon overbrengen op het publiek. Na de ‘show’ mocht de Olympische ploeg via het podium naar de kleedkamers, alwaar de oud-spelers zaten te wachten om persoonlijke vragen te beantwoorden; hoe beleefde jij het Olympische dorp, hoe maakte je het verschil tussen zilver en goud? “Deze sessie was zo succesvol dat we de catering naar de kleedkamers hebben laten brengen,” zegt Johan.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ook de twitterberichten over dit evenement logen er niet om. Een kleine greep:  
– Mark Huizinga (judoka): Op cursus bij Olympische Helden
– Bas Verwijle (schermer): Erg motiverend, London is calling
– Lisa Westerhof (zeilsters): Wat een mooie avond in Delamar Theater

Verhalen van sporters als metafoor
Johan: “Wij betreden de emotionele kant van sport, een terrein dat nog niet veel betreden is. Sport is zichtbaar, transparant. Het is goed of slecht. Je baseert het resultaat aan de hand van cijfers. Juist die extremen van topsport en de transparantie, maakt het een goede metafoor voor bedrijven.” Patrick vult aan: “Je moet ook een verhaal vertellen waar mensen wat mee kunnen. Als je vertelt over medailles, kan een zaal daar vaak niets mee. Maar hoe iemand met een bepaalde uitdaging of een drempel in zijn carrière is omgegaan dáár kun je veel meer mee. Het zit veel meer op de persoon achter de sporter. Die vinden wij veel krachtiger dan de medailles die hij om zijn nek heeft hangen. Uiteindelijk is dat wel de aantrekking, het haakje. We gebruiken de verhalen van de sporter als metafoor om dingen uit te leggen.”

[afbeelding niet meer beschikbaar]

“Wij geloven hier heilig in”
Patrick kent als evenementen- en theaterman veel mensen uit de culturele sector (van filmmakers tot dichters en van zangers tot kleinkunstenaars). Ook is het locatielandschap hem niet onbekend en na het produceren van vele corporate events snapt hij de strategische doelen van een live event als geen ander. Johan heeft als lid van de Atletencommissie van NOC*NSF en als voormalig topsporter een groot netwerk binnen de sportwereld en inmiddels behoorlijk wat vlieguren gemaakt binnen de evenementen- en entertainmentbranche. Het is dus niet geheel toevallig dat deze twee creatieven de werelden van sport en theater samenbrengen. “Wij geloven hier heilig in, mits je als bedrijf ook voelt dat die combinatie met sporters effectief is. Het kan klein en groot ingezet worden. Iedereen kan het bij ons inkopen, ook andere evenementenbureaus,” aldus Patrick.

Brug slaan naar corporate boodschap
“Het is belangrijk om te weten dat wij geen kant-en-klare pakketten aanleveren. We boeken geen sporter, maar gaan met de juiste sporter voor de desbetreffende corporate boodschap om de tafel en we zoeken daar de juiste theatrale elementen en een geschikte locatie bij. We denken mee, adviseren de sporter en kijken ook naar wat hij of zij zelf zou willen vertellen; uiteindelijk moeten we een brug slaan naar de boodschap van het bedrijf. Een stukje podium, decor, sporter, lampje… Nee, we gaan in gesprek en maken iets onvergetelijks.”

Theatrale uitspraken waarin sport, theater en het bedrijfsleven worden samengesmolten:

“Je moet schieten anders kun je niet scoren” (Johan Cruyff) 

“Als je je eigen weg gaat, kun je door niemand worden ingehaald”

“Elke start is een nieuw begin”

“Als je wint doet niks pijn”

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!