Back Back Nieuws

Dossier: Tips & tricks voor de inzet van social media bij je evenement

23 augustus 2011

‘Hoe kun je social media en webtools inzetten om de doelgroep nog meer bij je evenement te betrekken?’ Dat is de vraag die we deze week in het dossier beantwoorden. De voorgaande en komende dossiers vormen de basis voor het organiseren van een evenement. Onderwerpen als de juiste datum, het budget, leveranciers en het uitnodigingstraject zijn al besproken en zijn hier terug te lezen.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Bij evenementen en in het uitnodigingstraject worden steeds vaker nieuwe media ingezet. Bennet Knepper, directeur van Men4Newmedia (een bedrijf dat trainingen, workshops, presentaties en social mediastrategieën verzorgt op directie-, sales- en marketingniveau) geeft tips hoe je social media en webtools kunt inzetten om de doelgroep nog meer bij je evenement te betrekken.

Nieuwe media werkt als een olievlek voor je evenement
‘Als evenementenorganisator is het raadzaam op tijd nieuwe media in te zetten in een evenement. Deze kunnen namelijk als een olievlek voor je evenement werken. Ze kunnen voor reuring zorgen en je helpen een kwalitatief sterke doelgroep op je evenement te krijgen. Voor een business evenement is het vaak nuttig in het voortraject een LinkedIn groep aan te maken voor het evenement. Gasten zien dan al vooraf wie er aanwezig zullen zijn, hebben van de deelnemers de contactgegevens en kunnen in het voortraject al afspraken maken. Dat leidt vaak tot meer gerichte contacten op het evenement en dat leidt tot een groter rendement van het evenement.’

Twitter als extra bindmiddel
‘Als organisator kun je de LinkedIn groep gebruiken door regelmatig een update te geven over het evenement, zoals de namen van de laatste sprekers, nieuwe inschrijvingen en dergelijke. Ook is het voor een organisator nuttig een Twitter account aan te maken van de LinkedIn groep. Op Twitter kun je de volgers berichten over het evenement, en je kunt hen bij het evenement betrekken, door informatie, toegangskaarten en prijzen weg te geven. Zo creëer je een extra bindmiddel voor je evenement.’

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Hoe kom je aan goede Twitter volgers
De volgende vraag is natuurlijk: hoe kom je op Twitter aan goede volgers? Daar zijn enkele trucs voor. ‘Stel, je organiseert een evenement voor managers in een bepaalde regio. Dan Google je op ‘Twitter en manager’ en je gaat deze mensen volgen. Doordat de gedragscode is dat men terugvolgt, kun je zo in no time een doelgroep in kaart brengen. Een variant hierop is dat je kijkt naar wat een concurrent doet, waarna je alle volgers van hem gaat volgen. Als zij je terugvolgen, heb je op een goedkope manier een gekwalificeerde doelgroep voor je eigen evenement.’

Facebook als visuele verzamelplaats
‘Facebook kun je voor business-to-business evenementen ook inzetten als een visuele verzamelplaats: een online plek waar je foto’s, filmpjes en nieuwtjes plaatst. Dat vergroot het bereik van het evenement, temeer omdat filmpjes 56% beter gevonden worden dan tekst. Ook aan de Facebookpagina van het evenement kun je weer een Twitter account koppelen, om zo traffic naar de site te trekken.’

De mogelijkheden van Foursquare
‘Een andere tool die je in kunt zetten is Foursquare. Dat is een web- en mobiele applicatie die geregistreerde gebruikers de mogelijkheid biedt om vrienden te updaten over hun locatie. Wanneer gebruikers inchecken op locaties, verdienen zij hiermee punten. Deze punten kun je bijvoorbeeld omzetten in kortingen op volgende evenementen, voorkeurplaatsen bij presentaties, aanbiedingen enzovoort’, aldus Bennet Knepper.

Bron: Events juni 2011

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!