
Waarom water invliegen als je op locatie het beste kraanwater ter wereld hebt? En natúúrlijk zijn alle ingrediënten vers, alleen dat scheelt al enorm in waste. Voor Kevin is het allemaal logisch, vertelt hij het jubileum van DOEC even in de schijnwerpers staat. De creatieve foodconcepten van DOEC getuigen allemaal van een wens om de wereld een beetje groener, duurzamer en smakelijker te maken. Het recept? Liefde voor eten als stevige basis, een flinke dosis creativiteit, een snuf plezier én een vleug gezond verstand.
Onder de radar uit
Het verzorgen van creatieve foodconcepten op unieke locaties, daar is DOEC goed in. ‘De manier waarop wij als cateraar eigenlijk al heel lang werken, is inmiddels superhot en actueel’, zegt Kevin. ‘Eerder was catering altijd groots en bombastisch. Het kon niet op. Volgens mij voelt iedereen wel dat die manier van werken niet meer houdbaar is. Voor ons voelt dit als een mooi moment om onze innovatieve werkwijze breder uit te dragen.’
Verantwoorder, zinnenprikkelender en creatiever
Tijdens het event ter ere van het jubileum van DOEC startten we zonder tafellakens, zonder bestek of verse bloemen, maar mét een fantastisch uitgelichte tafel, intrigerende hapjes en een tafeldecoratie die direct voor gesprekken zorgde. Als een bijna letterlijke reset, zorgde deze ontvangst ervoor dat de gasten direct nieuwsgierig waren naar de rest van de avond. ‘Een bord dat moet worden afgewassen en een tafellaken dat naar de stomerij moet is eigenlijk al waste. Verse bloemen zijn prachtig, maar drie dagen geleden stonden ze nog in Ethiopië’, legt Kevin deze keuzes uit. ‘Een event is een feest. Daarbij horen sfeer en beleving, voldoende en lekker eten, verse producten, uit het seizoen, live bereidingen. Dat geldt ook 100% voor onze concepten. DOEC laat graag zien dat je dat gevoel óók op een manier die veel verantwoorder, zinnenprikkelender en creatiever is, kunt overbrengen.’
Friendly not forced
‘Ik zie onze no waste-missie als een speelveld waarmee ik de grenzen waar ik met DOEC binnen wil blijven, afkader’, vertelt Kevin. ‘Binnen die lijnen hebben we alle speelruimte om samen met onze opdrachtgevers te kijken wat past bij hun doel en wensen. Hoe inspireer je mensen? Hoe ver willen ze gaan? De ene opdrachtgever zegt: ‘We gaan voor 100% vegan.’ Dan bedenken wij een concept waarin het een feest wordt, zonder dat iemand vlees, vis of zuivel mist. Mensen stonden in dit geval uiteindelijk selfies te maken met hun vegetarische bitterbal. Maar binnen hetzelfde speelveld past ook een opdrachtgever die zegt: ‘Wij willen met 5000 mensen lekker lokale frieten eten en niks weggooien.’
No Waste Only Taste
De No Waste Only Taste Market is de perfecte manier om de visie van DOEC te laten zien, proeven en beleven.In de strak industriële eventzaal van Act Eventstudios stonden draaiende plateaus met groenten (‘alles draait om groenten’), konden de gasten kiezen voor een salade uit de Urban farm, vulde een chef mooie kommetjes met vis van duurzame vangst en werd er biologisch vlees uit de Arnhemse Uiterwaarden geserveerd. Verse soep van schillen en restjes groenten werd direct uit de pan in je kopje geschept en vanuit een kruiwagen met verse kruiden voorziet een crewlid van DOEC je pittige stoofje van verse kruiden. Om het af te maken zorgde de B0.0Z BAR voor alcoholvrije, lokale dranken die bewijzen dat je geen alcohol nodig hebt voor een smaakvolle beleving.
Spotlights op innovatieve concepten
‘We zetten tijdens de No Waste Only Taste Market de spotlights op innovatieve concepten die voedselverspilling tegengaan en bewuste keuzes stimuleren’, vertelt Kevin. ‘Het laat heel goed zien hoe we eten en drinken willen benaderen. Dat kan via dit concept, met een totale integratie van decor, de beleving, de smaken en de mensen. Het lijkt me heel tof om dit concept op meerdere plekken neer te kunnen zetten en met lokale leveranciers te kunnen presenteren.’
En die decoratieve bloemkool? Die kregen we mee naar huis om de volgende dag een heerlijke bloemkoolsteak met harissa, paddenstoelen en tahin-yoghurtsaus van te maken. No waste, only taste!
Aan jouw event een culinaire beleving met impact toevoegen? Daag ze uit!
Foto: Michèle Giebing