25 maart 2009

‘Doe eens gek, niemand anders doet het’

Dit keer was het thema ‘innoveren in organiseren’. Toen ik in mijn omgeving vertelde dat ik naar het Evoluon ging, wisten de meesten – kinderen van de jaren tachtig en negentig – niet wat of waar dat is. Zelf ben ik een kind van de jaren zeventig, dus ik herinner me het Evoluon als de technologische attractie waar mijn ouders mij en mijn broer 35 jaar geleden naar toe troonden op een zaterdag. Rijen dik stonden de mensen voor de ingang van de futuristisch gestyleerde vliegende schotel, binnen vergaapten mijn broer en ik ons aan de geavanceerde wetenschappelijke technische snufjes. Het meest is me bij gebleven dat we voor het eerst in ons leven röntgenfoto’s zagen van door sigarettenrook vervuilde longen, die gepresenteerd werden naast foto’s van de longen van mensen die hun leven lang frisse berglucht hadden ingeademd. Enorm, dat contrast; het zal wel geen toeval zijn dat ik geen roker ben geworden.

Een groot aantal event organizers uit Brabant was gisteren te vinden in het Evoluon in Eindhoven, voor ‘Brabant Ontmoet’, een netwerk evenement voor aanbieders, afnemers en toeleveranciers van zakelijke bijeenkomsten uit het zuiden van het land.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Tegenwoordig doet het Evoluon dienst als conferentiecentrum. Honderden event organizers met een zachte ‘g’ (de seminars van ‘Brabant Ontmoet’ zijn vaak overboekt, een ongekende weelde in de branche) konden na een plenaire sessie van Peter Kentie van PSV (die ik vanwege enorm fileleed op de brug bij Zaltbommel gemist heb, maar PSV kan ik altijd missen) kiezen uit verschillende parallelle sessies. Elke sessie klonk veelbelovend: een ging over innovatieve technieken in de evenementenbranche, een andere sessie ging over trends, maar ik koos voor ‘Recessie? Welkom die pressie!’ Veel organizers, aangeslagen door de economische tegenwind, hadden behoefte aan een opbeurend woord, want het zat behoorlijk vol bij deze workshop van Bart van Luijk, de Emiel Ratelband avant-la-lettre. De eerste opmerking van deze ras optimist zette de toon voor een opgewekt verhaal: ‘Het zijn gouden tijden voor ondernemers, want u heeft nu eindelijk alle tijd om uw klantenbestand te verbeteren.’

Van Luijk geeft in zijn DOOR Training & Coaching al jarenlang tips voor verkopers en ondernemers. Ook nu strooide hij met tips en ideeën, waarvan de meeste vallen in de categorie ‘een beetje gek, maar gewoon dóen, want niemand anders doet het’. Zoals een afspraak met een prospect maken van 12 minuten, waarbij je alle inleidende obligate conversatie beleefdheden overslaat, maar meteen uitlegt hoe de prospect geld kan verdienen als hij met jou in zee gaat. “Voor zoiets heeft elke directeur wel twaalf minuten tijd over,” aldus Van Luijk. ‘Opvallen’ is ook zo’n tip. “Kom dus niet in een saai crematiepak binnen, want dan krijg je ook een saaie afspraak.” Daarop trok hij zijn carnavaleske jasje aan, behangen met spreuken, referenties en kleurrijke buttons met smileys. “Geheid, dat iedereen bij binnenkomst naar je kijkt. En je hoeft niet bang te zijn dat iedereen je meteen gaat nadoen,” voegde hij er met zelfspot aan toe.

 

Eén van de stokpaardjes van Van Luijk is ‘aandacht’. “Als we een klant missen, zijn we geneigd te zeggen, dat het aan de prijs ligt, dat we te duur zijn. Maar dat is slechts in 17% van de gevallen zo. Klanten haken voor 92% af vanwege een gebrek aan aandacht; 86% omdat ze te weinig initiatief bij u merken, 81% omdat u niet meedenkt, 77% omdat de afspraken niet zijn nagekomen, 69% omdat fouten niet worden hersteld en 61% omdat ze het gevoel hebben niet voor vol aangezien te worden. Met name vrouwen ondervinden dat vaak in de mannelijke zakenwereld.” Van Luijk bleef strooien met tips (‘Ga straks tijdens de borrel nu eens niet netwerken met mensen die u al kent, maar met onbekenden, vooral met mensen die alleen in een hoekje staan’). Zijn inzichten zijn niet echt nieuw (meer), maar dat hoeft ook niet: zolang als massa’s bedrijven de gebaande paden blijven volgen, zal iemand die het ‘doe eens gek, denk out of the box’ propageert, altijd voor inspiratie blijven zorgen.