Back Back Interview

Dimitri Chalos: Wees flexibel om mee te kunnen bewegen met de vraag van de markt

02 juli 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Dimitri Chalos van Cuisine on tour en CitySense.

Wie is Dimitri Chalos?
Dimitri is 47 jaar en van Griekse afkomst. Geboren in Hamburg (Duitsland) en inmiddels woon ik 27 jaar in Nederland. Samen met mijn vrouw heb ik vier kinderen. Als hobby heb ik sinds kort golfen ontdekt en ben ik zo enthousiast geworden, dat ik regelmatig op de golfbaan te vinden ben.

Wat is typisch Dimitri?
Bescheiden! Gastvrij! Partnerships! Lef! Out of the box! Trotse Griek! Verder ben ik breed geïnteresseerd, heb ik oog voor detail en wil ik altijd het beste en hoogst haalbare bereiken in de dingen die ik doe.

Beroep en bedrijf?
18 jaar geleden ben ik gestart met Cuisine on tour en inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerde cateraar binnen de branche. Sinds twee jaar ben ik ook eigenaar van evenementenlocatie CitySense in de binnenstad van Utrecht. Dit is een locatie waar ik voorheen met Cuisine on tour 14 jaar huiscateraar was. Zo kende ik de eigenaar en wist ik dat hij de locatie graag wilde verkopen. Het is een move waarvan je je kunt afvragen of het verstandig is voor een cateraar om ook een eventlocatie te runnen. Ik keek echter verder vooruit en vond meerdere redenen om deze stap te zetten, ondanks dat we midden in een economische crisis zaten. Utrecht groeit volop en gezien het feit dat Cuisine on tour in Utrecht is begonnen, was dit een uitgelezen kans om ons weer als Utrechtse cateraar te profileren. Als cateraar bedienen wij al veel locaties in de stad waardoor je als locatie ook je eigen opdrachtgevers beter kunt begrijpen en dus beter kunt bedienen. En daarbij kan ik deze zelfde (catering)opdrachtgevers meer business toespelen. Als wij een aanvraag krijgen maar bijvoorbeeld bezet zijn, dan schuif ik de aanvraag direct door naar onze collega-locaties welke wij met Cuisine on tour mogen bedienen. Zo halen we als cateraar dus niet alleen business, maar kunnen we ook business brengen.

Waarom deze branche?
In ons familierestaurant kregen we steeds vaker de vraag een particulier feest of op een bedrijfslocatie iets te verzorgen. Dit bleek een succes en we besloten een aparte cateringtak te starten. Ik zag daar de onbegrensde mogelijkheden en de uitdaging en diversiteit trok mij in het bijzonder, waardoor ik zonder netwerk en binding met de branche het avontuur ben aangegaan en de horeca heb ingeruild voor de partycatering. Hierna is Cuisine on tour alleen maar in ontwikkeling geweest qua aantal evenementen, personeel, huisvesting en zijn we uitgegroeid tot een gerenommeerde partij. Gelukkig biedt dit vak nog steeds nieuwe uitdagingen waar ik mijn voldoening uit haal.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Het is moeilijk om één evenement te noemen welke het mooiste is geweest. Wel zijn er evenementen die je bij blijven omdat ze bijzonder zijn. Zo hebben we destijds voor Hessing’s Autobedrijven de opening van hun nieuwe pand aan de A2 mogen verzorgen. Voor ons als kleine speler toentertijd was het een gigantisch succes om zo’n pitch te winnen. Het betrof een tweedaags evenement voor 800 personen per dag en de uitdaging was dat we tegelijkertijd de opening van Kia voor 600 personen mochten verzorgen. Met veel passie, enthousiasme en creativiteit is het ons gelukt om deze twee high-end evenementen succesvol te voltooien. Dit is voor Cuisine on tour ook het startpunt geweest van de koers waarmee wij verder zijn gegaan. Hierna zijn er nog veel evenementen geweest waar we trots op zijn; noemenswaardig is de opening van The Bank aan het Rembrandtplein in Amsterdam en het VIP-dorp op het North Sea Jazz Festival, welke we deze zomer voor de derde keer mogen cateren.

Wat inspireert jou?
Door dagelijks vanuit de automatische piloot en een breed perspectief open te staan en naar alles om mij heen te kijken en te luisteren. Uiteraard bezoek ik allerlei culinaire hotspots en foodfestivals maar de beste ideeën ontstaan uit onverwachte hoeken. Het is een gaaf proces om deze te vertalen naar ons vak!

Waar droom je nog van?
Mijn stelling is: dromen doe je ’s nachts, overdag heb je doelstellingen. Toen ik begon met Cuisine on tour wilde ik met mijn achtergrond en zonder cateringervaring en netwerk, in de markt van de partycateraars een rol gaan spelen. Deze ‘droom’ is werkelijkheid geworden. Nu gaan mijn doelstellingen verder en zou ik het fantastisch vinden als ik ook van betekenis kan zijn voor anderen. Dat ik mensen inspireer en ze kan meegeven wat ik aan ervaring heb opgedaan in het vak.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Eén ding is een gegeven en dat is dat de branche altijd in beweging zal blijven. We zien als cateraar en locatie dat opdrachtgevers rechtstreeks schakelen en zelf meer aspecten van de organisatie van een evenement op zich nemen. Een evenementenbureau probeert ook steeds vaker bepaalde onderdelen zelf te regelen en te verdelen aan specialiteiten, wat op zich een goede ontwikkeling is. Ik verwacht dat cateraars steeds meer specialisten in food worden en ook binnen de food een specialisme kiezen. Gespecialiseerd zijn in plaats van allround, maar ook transparantie zijn belangrijke ontwikkelingen voor de toekomst. Onderscheidend zijn en open kaart spelen naar de eindafnemer, daar zal iedereen zijn eigen weg in moeten vinden. Wij hebben sinds vorig jaar ook kleur bekend en zijn trots om juist onze kracht als communicatieversterkende conceptcateraar in een pay-off toe te passen waar we alles mee zeggen: SERVING YOUR MESSAGE!

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Er zijn zoveel mensen die geschiedenis hebben geschreven of inspirerend zijn… Eigenlijk ben ik hartstikke blij met mijn eigen schoenen en heb er voldoende uitdaging in, maar als ik dan toch mag kiezen dan zou ik graag in de schoenen van een topsporter willen staan. Nu ik het golfen heb ontdekt zou ik in de schoenen willen staan van een professionele golfer en eindelijk van mijn handicap 36 af willen.

Wat was je grootste blunder?
Een blunder waar we nog steeds om kunnen lachen is het verhaal van de bokkenpootjes… voor een lasminute opdracht, voor een van de meest gerenommeerde eventbureaus, vertelde de salesdame n kwestie aan onze chef-kok wat hij hiervoor moest regelen. Dit waren dus onder andere bokkenpootjes waarop de kok de vraag stelde hoe groot deze moesten zijn. De salesdame wees van wijsvinger tot duim waarna de chef-kok de bokkenpootjes ging bestellen. Tijdens de uitvoer kregen wij een telefoontje dat er iets mis was met de bokkenpootjes. Nu was het zo dat de salesdame kleine handen had en de chef-kok een man was van 2 meter, waardoor je kunt voorstellen hoe groot de bokkenpootjes waren uitgevallen. Het waren reuze bokkenpoten! Toen was het niet zo grappig, daarom juist een ultiem voorbeeld van een leuke blunder die we nooit meer zullen vergeten.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Vanuit mijn vak denk ik dat men precies weet wie ik ben en waar ik voor sta. Dat vind ik belangrijk. Dingen die niemand van mij weet? Wellicht goed om het zo te houden!

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Wil je in staat zijn om mee te kunnen bewegen met de vraag van de markt, leer dan goed luisteren en wees flexibel. Daarnaast is ondernemen ook risico’s durven nemen. Zo zijn we met Cuisine on tour hoofdsponsor geworden van de nieuwe musical Dreamgirls. Dit is een beslissing waarvan je weet dat er een bepaalde investering tegenover staat en je niet volledig kunt onderbouwen hoe dit terug te verdienen, maar je gevoel zegt om het wel te doen. Dus heb je alles tegen elkaar afgewogen maar kom je er niet uit en je wilt het toch graag doen? Dan is er maar één antwoord: f*uck it, ik doe het toch!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!