Back Back Nieuws

The Digital Future of B2B: hoe kun je online succesvol worden?

11 juni 2015
Hoe kunnen website en alle online activiteiten substantieel bijdragen aan de resultaten van je onderneming? Om deze vraag te beantwoorden organiseren de High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs dinsdag 30 juni een event over online business to business communicatie, marketing & sales. Oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden en marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Leer van Philips Lighting, NXP, DSM, Makita, Beeckestijn Business school en 15+ anderen hoe je online succesvol kunt worden.

Kansen en successen
Veel bedrijven in de B2C benutten al volop de kansen die het digitale landschap ze biedt. Daar zijn ze veelal succesvoller in dan bedrijven die hun roots in de traditionele retail hadden liggen. We kennen allemaal het voorbeeld van de V&D en de Hema, twee bedrijven die ergens de digitale afslag hebben gemist. Maar leuker is het om te praten over bedrijven, juist in de B2B, die het digitale kanaal wel serieus hebben genomen. Zij kunnen aantonen dat hun succes direct te relateren is aan de stappen die ze hebben gemaakt op het digitale vlak. Ook Eindhoven, en breder de gehele Brainport regio kent haar successen. Neem  NXP die de sales enorm zag groeien (meer dan 300%), doordat zij de digitale klantreis als uitgangspunt namen. Alex Ballering van NXP vertelt hierover. Edwin Vlems van het Eindhovense MCB komt spreken over inbound marketing en de successen die zij daarmee behaalden. Daarnaast komen Berkvens, Colt International, Quintic, Damen Shipyards, ABN-AMRO en velen anderen hun praktijkcases presenteren. Wat hebben zij ondernomen, wat werkt wel en wat niet.

Waar staan de B2B bedrijven nu?
Organisator Camiel Freriks: ‘De meeste B2B successen worden nog op een relatief traditionele manier behaald. Vertrekpunt is altijd een goed product of dienst, wat antwoord geeft op een vraag uit de markt, en direct waarde toevoegt voor de klant. Deze producten en diensten worden, anders dan in de B2C aan de man gebracht via persoonlijke verkoop. Dat zal ook zo blijven, want bij dit soort orders en bedragen is mensenwerk nog steeds essentieel. Wat echter wel degelijk veranderd is, is hoe klanten het (aan)koopproces doorlopen. En daar kunnen de meeste B2B bedrijven nog flinke winsten behalen. Op het congres laten we zien hoe anderen dat gedaan hebben en hoe je zelf  als bedrijf  de eerste stappen kunt zetten.’

70% van het aankoopproces in de B2B verloopt online
Ongeacht of je als consument of als directeur een vraag en/of behoefte hebt, je start bijna altijd online. Je zit achter een scherm en geeft in Google in wat je wil weten. Daardoor zijn klanten vaak al goed geïnformeerd over wat er op de markt te koop is. Ze hebben online al 70% van het aankoopproces doorlopen. Dat betekent ook dat je als verkoper een ander gesprek moet voeren dan voorheen.

Opbouw congres
Het congres wat, zoals gezegd, met een groot aantal Brabantse bedrijven georganiseerd wordt kent een hele pragmatische ‘typische’ Eindhovense aanpak en is opgebouwd uit drie onderdelen:

1. Waarom veranderen?
Sprekers uit de B2B gaan hier in op welke ontwikkelingen zij zien en hebben gezien, welke successen er geboekt worden, en hoe deze in te zetten zijn voor je eigen business. Waarom liggen er voor jouw bedrijf ook kansen in het digitale tijdperk?

2. Hoe te veranderen?
Heel wat collega bedrijven zijn erg succesvol met hun online marketing en sales activiteiten. Enkele toppers uit de B2B komen hun praktijkverhalen delen. Hoe hebben zij hun online succes gerealiseerd en wat kun je daar van leren.

3. Wat ga je doen?
Er is software in de markt, er zijn best practices te delen, methodes ontwikkeld, er kunnen adviezen uitgebracht worden. Kortom, je kunt op vele manieren aan de slag om stappen te maken in het digitale tijdperk.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!