DGTL stapt als eerste festival over op alleen mobiel betalenDGTL stapt als eerste festival over op alleen mobiel betalen
Back Back Nieuws

DGTL stapt als eerste festival over op alleen mobiel betalen

26 maart 2019

De eerste Nederlandse festivalorganisator die deze zomer overgaat op mobiel betalen en afstapt van het gebruik van muntjes of polsbandjes als betaalmiddel is Apenkooi Events, bekend van festivals als DGTL, STRAF_WERK en Pleinvrees. Voortaan kunnen bezoekers van negen festivals van Apenkooi voor het eerst gebruikmaken van hun smartphone als betaalmiddel, dankzij de betaalapp van Payconiq.

Het eerste Apenkooi festival waar consumpties niet meer met RFID of munten kunnen worden betaald is DGTL op Paasweekend. Bezoekers kunnen vanaf dat festival voortaan hun bestelling direct betalen aan de bar met hun smartphone, naast methodes zoals pin en creditcard.

Slimmer en gemakkelijker

Waar bezoekers bij huidige betaalsystemen op festivals obstakels kunnen ondervinden, zoals het bij binnenkomst in de rij staan voor het opladen van het bandje of bij thuiskomst nog een aantal munten in hun broekzak vinden, biedt de app van Payconiq hiervoor uitkomst. Met de app wordt de QR-code gescand die op het kassadisplays bij de lockerbalie of bij de bar worden weergegeven. De bezoeker geeft akkoord op de betaling met een pincode of vingerafdrukscan (of FaceID). Met de functies 'betaalverzoek' en 'betaal je contacten' kunnen direct of na afloop van het festival de consumpties worden verrekend met vrienden. 

Bovendien kunnen gebruikers van de Payconiq app rechtstreeks online tickets betalen voor bijvoorbeeld de afterparty. Alleen je smartphone meenemen naar een festival is dus voldoende.

Andere behoeften

De organisatie is enige tijd op zoek geweest naar een geschikte betaalmogelijkheid, waarbij duurzaamheid, veiligheid en de customer journey centraal staat. Niet alleen de technologische ontwikkelingen zijn in een rap tempo toegenomen, maar ook de behoefte van de bezoeker is veranderd. Waar voorheen de voorkeur werd gegeven aan het gebruik van munten pleiten bezoekers nu voor direct elektronisch betalen.

Tom Veldhuis van Apenkooi Events: 'Uit ons bezoekersonderzoek is gebleken dat 74 procent van onze bezoekers de voorkeur geeft aan direct elektronisch betalen bij de bar. Geen tussenkomst meer van muntjes of het opladen van bandjes. Vorig jaar hebben we ook een duurzaamheidstrajectingezet en in lijn daarmee hebben we in Payconiq een partner gevonden waarmee we het betalen van consumpties snel en eenvoudig maken: via je smartphone. Zo zorgen we niet alleen voor minder uitstoot maar ook voor minder rijen en hebben onze bezoekers meer controle over hun betalingen. En tegenwoordig doen we alles al met onze smartphone, dus waarom ook niet betalen?'

Over Payconiq

Met Payconiq wordt betalen met een smartphone in winkels, online in webshops en onderling tussen contacten snel en eenvoudig. Iedereen kan gebruikmaken van de betaalapp, ongeacht of een Android of een iOS smartphone wordt gebruikt of bij welke bank een bankrekening wordt gekoppeld. Payconiq heeft Europese banken als aandeelhouder - waaronder de Nederlandse banken ASN Bank, ING, Rabobank, Regiobank en SNS – en is een Europees betaalmiddel: in België en Luxemburg wordt bij meer dan 60.000 retailers betaald met Payconiq. In Nederland zijn verschillende retailers aangesloten, waaronder winkel(keten)s en webshops zoals ICI PARIS XL, Jeans Centre en SPAR. Het aantal verkooppunten zal de komende periode sterk toenemen.

Over Apenkooi Events

Apenkooi Events is een evenementenorganisator uit Amsterdam die achter festivals als DGTL, STRAF_WERK en Pleinvrees zit. Apenkooi Events staat bekend om het organiseren van evenementen met een sterke focus op muziek, creativiteit en duurzaamheid. Gedreven door passie voor muziek, verandert Apenkooi sinds 2004 festivalterreinen, clubs en magazijnen in ware speeltuinen. In een steeds veranderende en uitdagende sector is Apenkooi trots om een van de meest vooruitstrevende evenementenorganisatoren te zijn.

Fotocredits > Tim Buiting

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!