16 april 2015

Deel 2: A List of 10 ‘turn moments into memories’

[afbeelding niet meer beschikbaar] Illuminating Talks Vorige week stond in het teken van creativiteit, en dat op één van de meest inspirerende plekken van Amsterdam: De Hallen Studio’s. Daar leek het wel een battle tussen Studio 1 en Studio 2, en dan met name vanwege de sprekers die tijdens de ADCN’s Illuminating Talks hun verhaal mochten doen aan 250 ‘creatives’.

Deel 2 van een toplijstje dat iedereen in de ‘creatieve industrie’ by heart zou moeten kennen – opgesteld door Jochem Leegstra (…,staat creative agency) en Patrick Roubroeks (Xsaga) voor ADCN / Lampenfestival 2015

Hier krijgen dromen een date!
ADCN staat voor Advertising Design and Creativity in the Netherlands, een vereniging die al bijna een halve eeuw tot doel heeft creatief talent te stimuleren en nog meer waarde te geven aan reclame en design. Een mond vol, maar uiteindelijk draait het allemaal om het vieren van ons oh zo mooie vak! Patrick Roubroeks, Creatief Directeur van Xsaga, nodigde ons dan ook uit voor deze sessies, waar dromen een date neigen te krijgen om vervolgens zelfs realiteit te worden…

Een van de sessies die ook veel aandacht genoot, was die van Roubroeks, die tevens bestuurslid van ADCN is én van master creative Jochem Leegstra, eigenaar van …,staat creative agency.

We tellen verder: van 05. naar 01.
Om hun successen, kennis en ervaring te delen stonden de heren in Studio 2 met hun List of 10: Turn moments into memories. Vorige week telden we af van 10 naar 6, deze week gaan we verder naar 1! Read and learn…

05. Turn the audience into fans
Patrick: Dat mogen we doen voor merken als Audi en de Bijenkorf. Dit beeld geeft precies aan wat we hiermee bedoelen:

[afbeelding niet meer beschikbaar]
‘Dit is wat we proberen te doen. Of het nu voor KWF Kankerbestrijding of voor de Museumvereniging is. Uiteindelijk heeft elk merk mensen nodig die het verhaal vertellen.’

04. Make a statement
Jochem: ‘In 2009 kregen we een belletje van Bugaboo. Daar waar we ‘stoer deden’ met Nike, leer en denim, doken we vol passie in de buggy’s. Een ding was zeker: geen kinderen in de brochures, het moest anders dan anders. We produceerden een commercial waarin Bugaboo een duidelijk statement maakte (als partner van de HIV Foundation). Hier was moed voor nodig vanuit Bugaboo en dat werd terugbetaald in miljoenen euro’s aan PR-waarde.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
03. Surprise
Patrick: ‘We willen met ons werk niet alleen het publiek verrassen, maar ook onze klanten versteld doen staan. De Bijenkorf gaf ons een briefing voor Valentijnsdag. We hebben iets totaal anders gedaan dan wat er in de briefing van ons gevraagd werd. Eigenlijk zou iedereen in de creative business soms iets op tafel moeten leggen wat niet verwacht wordt: It opens your mind! En in het geval van onderstaand filmpje: ‘Soms produceer je iets en weet je hoe het afloopt. In de liefde is dat nooit te voorspellen… en zo hebben we zowel het publiek als de klant weten te verrassen.’

02. Be the perfect stranger
Jochem: ‘Voor BOLS Genever hebben we een geheel nieuwe fles ontwikkeld, maar uiteraard is het product, dat stamt ui 1575, gelijk gebleven. BOLS had een stoffig imago gekregen en mocht zich daar wel eens van ontdoen! Naast de nieuwe fles hebben we ook gewerkt met storytelling: ‘Have we met?’. Inmiddels staat de fles weer te pronken op de bar in de mooiste clubs, overal ter wereld:  van Tokyo tot New York!’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
01. Trust Wow
Om dit concreet te maken, geven beide heren een aantal voorbeelden van ‘the art of creative breakthroughs’. We lichten er twee uit en sluiten vol inspiratie af met dit toplijstje:

Maison Hermes, intstallation by Tokuiin Yashioka 2009.

[afbeelding niet meer beschikbaar]Bekijk hier het filmpje. Jochem: ‘Dit is wow en esthetisch!’

Chanel Shopping Center – Pret a Porter A/W 2014.

Een supermarkt compleet omgebouwd tot een catwalkshow door Karl Lagerfeld in 2014. Jochem: ‘Dit is easy to consume, het is sexy en premium. Het is wow…’

Lees hier de top 10 tot en met 6 >>