De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenADe winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
Back Back Interview

De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA

11 mei 2021

De Johan Cruijff ArenA is de thuisbasis van Ajax en het Nederlands elftal en ook internationaal koploper in duurzaamheid en fan experience. ‘Samen impact generen, op het hoogste niveau willen presteren en grenzen verleggen is waar we, ook in deze lastige coronaperiode, elke dag intensief mee bezig zijn in en om het stadion’, vertelt Hilda Hofkamp, Sales Manager Business Events.

‘Langzaamaan bewegen we met onze zakelijke evenementen van onlineproducties, zoals Studio ArenA en de pop-up studio van samenwerkingspartner Online Seminar, weer richting hybride en live events in onze kenmerkende zalen. Innovatie zit in ons DNA, daarom organiseren we Innovation Tours en denken we mee met de fieldlab evenementen over innovatieve oplossingen voor de toekomst. Met aerosol onderzoek bijvoorbeeld, in samenwerking met TU Eindhoven. Als we weten hoe aerosolen zich gedragen onder bepaalde omstandigheden kunnen we de resultaten uit het onderzoek verwerken in heldere tribune placering met zo min mogelijk risico.’ In deze iconische locatie voor events en concerten wordt gescoord door samen hard te werken, lef te tonen en innovatie te omarmen. Dat typeert de winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA.

  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
    Hilda Hofkamp
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
    Foto > Marco Scheurink
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
    Foto > Marco Scheurink
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA
  • De winnaarsmentaliteit van de Johan Cruijff ArenA

Sport als metaforisch verbinder

De Johan Cruijff ArenA trekt op met partners die net als zij vernieuwend en onderscheidend willen zijn. Samen creëren zij een optimale bezoekersbeleving en zorgen ze voor positieve impact op hun omgeving en de samenleving. Hofkamp: ’Onze opdrachtgevers selecteren ons op deze kernwaarden en gebruiken het sportieve thema als metaforisch verbinder en aanjager. Stadion- en sportspeakers als Rob van Rossum en Ronald de Boer worden als (online) spreker en moderator ingezet om deelnemers te betrekken en enthousiasmeren. We nemen hen mee in de kleedkamers om te vertellen over de typische spelersrituelen. Op een ludieke manier zijn we streng op de regels. Acteurs verkleed als scheidsrechter geven bij het niet voldoende afstand houden een gele kaart. We zijn niet alleen een mooie locatie, ook inhoudelijk zijn we sterk in het vormgeven van elk evenement. We denken mee over het programma, dragen ideeën aan en creëren nieuwe initiatieven.’

Inclusieve, smart society

De Johan Cruijff ArenA heeft een duidelijke visie: Om duurzaam te doen en handelen moet je innovatief zijn. Daarnaast willen zij hun omgeving op een positieve manier beïnvloeden. Hofkamp: ‘Maatschappelijke verantwoordelijkheid is voor ons een belangrijke kernwaarde. Met onze digitale oplossingen voor mobiliteit, veiligheid, inclusiviteit en duurzaamheid zijn we aanjager van de gebiedsontwikkeling van Amsterdam Zuidoost en dragen we bij aan de ontwikkeling van smart cities, zoals Amsterdam. Daarnaast zetten wij ons in voor mensen die om welke reden dan ook kwetsbaarder zijn dan anderen. Of het nu gaat om werk of sport, recreatie of bereikbaarheid; wij vinden dat iedereen mee moet kunnen doen. Samen brengen we slim innoveren naar een hoger plan en dragen we bij aan een duurzame, inclusieve, smart society.’

Onderscheidende evenementen

Maatwerk is de sleutel tot een succesvol evenement waar bezoekers nog lang over zullen napraten. De Johan Cruijff ArenA is expert in het samenbrengen van mensen en het bieden van een onvergetelijke beleving. Achter één van de goals staat een evenementenplatform van 1.000 m2 die inzetbaar is bij ontvangsten, als demoruimte of voor sportieve activiteiten. Uniek is de mogelijkheid om de tribunes in te zetten bij live en hybride events. ‘Als één van de weinigen kunnen wij veilig 4000 man op de tribune plaatsen. Wij weten wat ervoor nodig is om een onderscheidend evenement te organiseren en zetten deze ervaring graag in voor jouw (online) congres, symposium, beurs of seminar’, vertelt Hofkamp enthousiast. ‘Begin met een spectaculaire kick-off vanaf de tribunes en doe je inhoudelijke verhaal in onze goed uitgeruste zalen met mogelijkheden om deze ook via een livestream uit te zenden naar een doelgroep die nog niet fysiek kan komen. Ons stadion biedt alle ruimte voor een compleet (sportief) programma met zowel inspirerende plenaire onderdelen als verdieping in intiemere groepssamenstelling.’

Door > Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!