
Tekst: Angelique Aalders
‘Duurzaamheid gaat veel verder dan de ozonlaag’, aldus Constant, ‘het gaat ook over oprechte aandacht hebben, de verbinding te zoeken en ervoor open staan van elkaar te leren. Daar ligt het duurzame, gouden -of eigenlijk groene- goed’. Eric: ‘Vanuit die gedachte leggen we bij Constant in Beweging heel bewust de nadruk op het maken van een persoonlijke connectie met een prospect, al direct bij het eerste contactmoment. Dat zit echt in het DNA van ons bedrijf. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf, maar we investerendes te meer in het opbouwen van relaties door oprecht interesse te tonen. We zijn nieuwsgierig in wie we tegenover ons hebben en hoe we daar met een event, en onze schepen, op kunnen inhaken. Daar stoppen we serieus veel tijd in. Een aanvraag die bij ons per e-mail binnenkomt, wordt dan ook altíjd met persoonlijk contact opgevolgd. Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet: stuur maar even een mailtje? Mijn inziens laat je daarmee juist een bijzonder waardevol contactmoment aan je voorbij gaan.’
Persoonlijk contact als sleutel tot succes
Ook nieuwe collega’s worden in deze persoonlijke contacten ‘opgevoed’. ‘We zien dat, vooral de nieuwe generatie medewerkers, snel achter het toetsen- bord kruipt om een aanvraag te beantwoorden. Het is echter veel beter om de aanvrager persoonlijk te woord te staan. Wie zit er eigenlijk aan de andere kant van de aanvraag? Is dit een man of een vrouw, wat is diens leeftijd en, nog veel belangrijker, waar ligt de behoefte? Dit contact maken is eigenlijk de eenvoudigste manier om boven tafel te krijgen waar de vraag ligt en hoe je alsorganisatie de helpende hand kunt bieden. Het komt ook regelmatig voor dat we zelf in de auto springen en een bedrijf opzoeken. Pas dan kan je ervaren wat voor sfeer er hangt er in het bedrijf, welke kleuren er gebruikt worden en hoe de cultuur onderling is. Op die manier, door mensen echt te leren kennen en in de poppetjes van de ogen te kijken, kan je verbinding opbouwen.’ Dat geldt ook voor relaties waar Constant in Beweging al jaren- of zelfs decennialang mee samenwerkt. ‘Op een gegeven moment kan je dan ook ongevraagd je visie kwijt, je kruipt langzaam onder elkaars huid en ziet waar je ook in de-verre- toekomst elkaar kunt helpen.’
Van contact naar vertrouwd
Die verbinding met een klant resulteert dan ook veelvuldig in een duurzame vriendschap. ‘Het is van alle tijden dat business je moet worden gegund, de klik moet er zijn. We kunnen nog zo’n bijzonder mooi schip hebben, je krijgt een opdracht pas als men je oprecht aardig vindt. Om het gevoel van verbinding kracht bij te zetten, laten we prospects al in het offertetraject kennismaken met wie ze aan boord tegenkomen. We nodigen ze uit op het schip en stellen de partymanager, kapitein en chef-kok aan ze voor. Als ze dan vervolgens – maanden later – voor het evenement aan boord komen, voelt het direct al heel vertrouwd.’ In het voortraject blijft dan ook de eerste contactpersoon betrokken. ‘We werken met een klein verkoopapparaat: twee accountmanagers en wijzelf (Constant en Eric .red). We blijven vanaf de aanvraag tot na het event betrokken. Om te voorkomen dat de sales gouden bergen belooft, die de productie vervolgens niet kan waarmaken.’
Commercieel belang naar de achtergrond
De kracht van een goede relatie zit hem volgens Eric ook juist in niet altijd commercieel denken. ‘Als ik op LinkedIn iets voorbij zie komen waarvan ik weet dat een relatie van mij dit interessant vindt, dan stuur ik dat direct door, zonder daar direct een boeking uit te verwachten. Een voorbeeld hiervan is ook de relatie die we met één van onze vaste opdrachtgevers, Liebherr, hebben. Wanneer ik op vakantie ben en op een camping een batterij koelkasten van hen zie staan, dan stuur ik een selfie met: goed bezig! En dat meen ik ook echt, ik ben dan plaatsvervangend trots op mijn opdrachtgever en deel dat dan ook graag.’ Ook Constant heeft intussen van zakelijke relaties vrienden gemaakt. ‘Als Feyenoord scoort dan stuur ik die ene opdrachtgever, van wie ik weet dat die wekelijks in het thuisvak plaatsneemt, een berichtje: Goaaal! Het is belangrijk dat je ook op andere, niet-zakelijke, momenten, laat zien dat je duurzaam verbinding maakt.’
Toekomst van de persoonlijke benadering
Op den duur gaat die persoonlijke benadering wellicht wel veranderen. Eric: ‘Met nieuwe generaties zie je dat de manier van communiceren verandert, en daar moeten we ongetwijfeld -maar tot op zekere hoogte- in mee. Toch denk ik dat in de business waarin wij werkzaam zijn, het persoonlijke contact altijd nodig zal blijven. We werken immers in een branche die draait om live, face-to-face ontmoetingen. Je wilt collectieve herinneringen maken en ik geloof erin dat dat alleen kan door die persoonlijke verbinding te zoeken. De essentie blijft hetzelfde: mensen moeten je business gunnen. Men wil weten met wie ze zaken doen en iemand een opdracht gunnen kan alleen als deze je écht kent.’
Investeren in een bevlogen crew
Die verbinding zoekt Constant in Beweging niet alleen met externe relaties. Er is minstens zoveel aandacht voor persoonlijke contact met medewerkers. ‘Het kapitaal zit in de schepen, maar het échte kapitaal zijn de mensen die voor ons werken. Je kunt goud aan de muur hebben hangen, maar nog veel liever wil je een bevlogen crew die wil vliegen voor een klant. Heb je dat niet, dan is zo’n mooi schip slechts een dooie huls.’ Als voorbeeld noemt Eric hoe een jongeman, Thijs, als 15-jarige jongen kwam binnenlopen. ‘Met 0 nautische ervaring maar een passie voor varen begon onze Thijs bij ons te werken met één doel voor ogen: later, als ik groot ben, wil ik kapitein zijn van een evenementenschip.’ Hoe Thijs zijn droom heeft waargemaakt en de route naar het kapiteinsleven -want dat is hij intussen - vervolgens heeft bevaren, is binnenkort op Events.nl te lezen.
Hoofdbeeld, foto 2+3: Robert Aarts
Dit is een artikel uit Events Magazine.
.