28 september 2011

DE VRIES + PARTNERS organiseert Role Models voor haar vrouwelijke relaties

Rubrieken

Carrièrevrouw, collega, partner, moeder, vriendin, dochter… Allemaal rollen die een vrouw bekleedt in haar leven. Maar denk jij er wel eens over na hoeveel procent van de tijd je nou eigenlijk wat bent? Hoe vertaalt jouw persoonlijkheid zich over deze rollen en hoe laat je dit in energie en presentatie zien? Mylène Kroon en Patty Zomer van Style Counsel hebben deze inzichten mogen geven aan de vrouwelijke relaties van De Vries + Partners tijdens de inspiratiedag ‘Role Models’ voor en door vrouwen.

Just to be cool
In Landgoed Groenhoven kwamen de 58 nieuwsgierige vrouwen samen om vooraf druk te speculeren wat deze middag zal gaan plaatsvinden. Na een hapje en een drankje begon de middag met een flitsend filmpje waarin de verschillende rollen van de vrouwen binnen De Vries + Partners zijn bestudeerd. Enkele facts: 80% is vrouw en neemt haar rol als carrièrevrouw serieus, 100% van de vrouwen heeft ambities door te groeien in haar werk en wenst daar een snellere en luxere auto bij, 30% van de vrouwen draagt weleens een bril; 20% draagt dit omdat het nodig is en 10% draagt het just to be cool. Verder heeft 90% een hulp in het huishouden waarvan 100% vindt dat ze het zelf eigenlijk beter kan, maar laat haar rol als huisvrouw toch graag zo nu en dan varen. Is er iets herkenbaars in?

De ideale wereld is geen haalbare zaak
‘Stel je voor dat je precies weet wat je persoonlijke stijl is. Stel je voor dat wat je laat zien aan de buitenwereld exact weergeeft wie jij bent van binnen. In de ideale wereld zou dat zo gaan, maar in het dagelijks leven blijkt dit geen haalbare zaak. Het is heel belangrijk dat de persoon die wij zien een weerspiegeling is van wie jij bent in de binnenkant. Daarmee sta je het meest in je kracht’, vertelt stylist Patty Zomer. En dat is precies wat Style Counsel wil bereiken. Beter bewust van een vat vol tegenstrijdigheden dan een onechte, aangepaste versie van jezelf laten zien.

Bewustwording van onze rollen
‘In de loop der jaren hebben we veel meer rollen gekregen en het schakelen tussen deze rollen is best ingewikkeld. Het mooie aan vrouwen is het feit dat wij dit kunnen. Hoe herkenbaar is het als je ’s ochtends de deur uit gaat en denkt: oh de stomerij, de boodschappen, kinderfeestje enzovoort, enzovoort. Ik zie vrouwen daar op afbranden, ze passen zich aan of worden onzeker’, legt Mylène Kroon, psycholoog, uit. Om de vrouwen in de zaal bewust te maken van deze rollen geeft Style Counsel een repertoire aan archetypen en aan de hand van de verschillende rollen kijken ze hoe je dit voor je kunt laten werken in plaats van dat het tegen je gaat werken.

Op zoek naar jouw archetype
Kortom: aan de slag! Tijdens de middag komen er zeven archetypen voorbij: Jonkvrouw, Gouvernante, Priesteres, Musketeer, Meisje, Zigeunerin en Godin. Bij elke archetypen gaan Mylène en Patty de zaal in op zoek naar een vrouw die zichzelf terug ziet in de omschrijving. De vele ‘ohja dat herken ik!’ vliegen door de zaal en verschillende voorbeelden worden met elkaar gedeeld. Mylène geeft aan de hand van deze voorbeelden handvaten hoe om te gaan met de verschillende rollen en Patty vertaalt de archetypen naar onze kledingstijl en geeft daarbij advies.

In contact blijven met je klanten
De herkenbaarheid heerst volledig in de zaal en iedereen lucht graag haar hart over de vele rollen die ze moeten vervullen. Maar hoe is De Vries + Partners tot dit idee gekomen? ‘We hebben Mylène en Patty onlangs ingezet voor een klant in de automotive branche en raakten aan de praat hoe je het beste met je klanten in contact kunt blijven. Alleen een hapje en een drankje was voor ons niet genoeg, we wilden juist inhoud aan de dag geven en onze relaties prikkelen en inspireren. En dat is goed gelukt gezien de vele enthousiaste reacties die we hebben mogen ontvangen. Dit onderwerp is laagdrempelig, herkenbaar en het spreekt ons allemaal aan waardoor het leuk is om het met andere vrouwen te delen’, aldus Iris Havekes, mede-eigenaar van De Vries + Partners.

De sessie heeft veel stof tot nadenken teweeg gebracht en dit werd tijdens de afsluitende borrel veelvuldig met elkaar gedeeld. Stiekem ben ik benieuwd hoeveel vrouwen de volgende dag bewuster of langer voor haar kledingkast hebben gestaan…  ‘True Style is a state of mind!’