16 juli 2012

De unieke en succesvolle samenwerking van The Industrials

Rubrieken

Fokker Terminal, Norfolk, Remise en het Ketelhuis. Deze vier industriële evenementenlocaties in Den Haag treden gezamenlijk naar buiten toe als: The Industrials. Een verbond van locaties met alle een unieke en rauwe uitstraling, maar dusdanig verschillend dat ze elkaars positie in de markt kunnen versterken. In drie jaar tijd heeft The Industrials bewezen dat je niet bang hoeft te zijn voor elkaar als concurrent, maar juist door een intensieve samenwerking succesvol kunt zijn.

The Industrials is een unieke samenwerking te noemen. Hoe zijn jullie tot dit idee gekomen?
‘Alle vier de panden zijn herontwikkelingsprojecten en kenden geen bestemming meer. Vanuit gemeente Den Haag en in overleg met Den Haag Marketing zijn wij in 2009 tot het idee gekomen om een verbond van evenementenlocaties ervan te maken’, vertelt Driesse van de Weg, zakelijk leider van Norfolk. ‘Je kunt elkaar in deze situatie en werkwijze alleen maar versterken. Door de marketingbudgetten samen te voegen kun je veel meer bewerkstelligen dan als je dit als individuele locatie doet’, voegt Tom Verhaar toe, zakelijk leider van Fokker Terminal.

Wat houdt het concept The Industrials in?
Driesse: ‘Wij hebben gekozen om als vier industriële evenementenlocaties een gezamenlijke marketingcampagne op te zetten. Zo hebben wij o.a. gezamenlijk op verschillende beurzen gestaan. Het is een bewuste keuze om gezamenlijk naar buiten toe te treden als zijnde The Industrials, ook via de website, maar naast dit verbond doet iedere locatie ook aan eigen PR. Doordat de locaties door verschillende personen worden geleid, zal je deze werkwijze altijd blijven houden doordat een ieder over eigen ideeën beschikt.’

Zitten jullie door de industriële karakters van de locaties niet in elkaars vaarwater?
Tom: ‘Soms wel, maar de locaties verschillen dusdanig dat ze elkaar eerder aanvullen dan in de weg zitten. Je hebt te maken met verschillende vloeroppervlaktes en mogelijkheden, maar ook de rauwheid en ruwheid van de locaties zijn verschillend. Voor ieder wat wils zeggen wij dan ook in onze marketingcampagne.’

Kun je de verschillende locaties eens omschrijven…
Fokker Terminal
‘De Fokker Terminal heeft een zakelijke positionering en stellen wij daarom alleen beschikbaar voor evenementen zoals bedrijfsfeesten, productlanceringen, congressen e.d. De locatie is een oude hangaar met een vrije vloeroppervlakte van ruim 2.000 m2 waardoor de evenementenorganisator alle mogelijke constructies kan uitvoeren. Daarnaast beschikt de locatie over 18 subzalen die recent volledig zijn opgeknapt en waarmee wij vele congressen naar de Fokker Terminal toetrekken.’

Norfolk/Loods 3
Driesse: ‘Binnen Norfolk Evenemententerrein bevindt zich Loods 3; een 500 m2 grote loods voorzien van een vaste bar, basis meubilair, sfeerverlicht en WiFi-hotspot. Ook is Loods 3 voorbereid op de meest uiteenlopende videoproducties. Het terras en buitenterrein, waar ook Harbour Golf Scheveningen is gevestigd, hebben we sinds vorig jaar meegenomen in de promotie van The Industrials. De locatie is misschien de meest rauwe locatie van het verbond en biedt door de vele mogelijkheden plaats voor allerlei uiteenlopende evenementen.’

Remise
Tom: ‘Remise is gevestigd in het Haags Openbaar Vervoer Museum met de oude tramhallen, waardoor je direct een thema aan je evenement kunt koppelen. Deze locatie is geschikt voor het organiseren van bijvoorbeeld een congres, bedrijfsfeest, productlancering of vergadering. Hoe meer ruimte je nodig hebt, hoe meer trams naar buiten gereden kunnen worden. Tevens kunnen de trams ook gebruikt worden als breakout rooms.’

Ketelhuis
‘Het Ketelhuis is gevestigd in De Caballero Fabriek wat als bedrijfsverzamelgebouw dient voor innovatieve, creatieve en culturele bedrijven. Het Ketelhuis valt als locatie onder The Industrials en is met een capaciteit van 500 personen goed geschikt voor vergaderingen, workshops, demonstraties of andere kleinere evenementen. De industriële elementen en uitstraling zorgen voor een bijzondere sfeer in deze locatie.’

Wat is de kracht van The Industrials?
Driesse: ‘De kracht van The Industrials zit in de diversiteit en mogelijkheden van de viertal unieke locaties die allemaal een stukje historie met zich meedragen. Vier locaties die gezamenlijk een marketingcampagne met elkaar aangaan en ook niet bang zijn dat de drie andere locaties hun concurrenten worden. Wij durven daarmee samen naar buiten te treden en hebben voor ieder wat wils. Samen hebben wij veel te bieden als evenementenlocaties in Den Haag en wij vinden het dan ook belangrijk dat één van ons die opdracht binnenhaalt. Van daaruit kan altijd een volgend evenement bij een andere locatie van The Industrials uitkomen.’

Wat voor invloed heeft dit verbond op de servicegerichtheid naar de klant toe?
Tom: ‘Als klanten een locatie komen bezichtigen, heb je binnen een minuut door of ze goed zitten, of niet. Als blijkt dat hun wensen niet aansluiten bij de binnenkomende locatie, geven wij het advies voor één van onze andere locaties of wellicht een buitenstaande locatie mocht dit nodig zijn. Vaak heb je bij locaties elders te maken met accountmanagers die vanuit financieel oogpunt praten. Wij praten veel meer vanuit oplossingen en creativiteit. Natuurlijk moeten wij geld verdienen, maar onze grootste prioriteit is het ontzorgen van de klant van a tot z. De mensen die deze locaties leiden zijn managers en geven veel knowhow mee aan de klant vanuit hun overige bedrijven. Wij denken mee met alle facetten die te maken hebben met het uiteindelijke succes van het evenement.’

En wat zijn de toekomstplannen met The Industrials?
‘Onze gezamenlijke marketing blijft doorlopen, maar we zien wel dat er een verschuiving plaatsvindt van zoekgedrag. De directiesecretaresse of een andere medewerker wordt aan het werk gezet om een locatie voor bijvoorbeeld een congres te zoeken. Dit zijn mensen die zich niet in onze branche bevinden en op een andere manier opzoek gaan naar een locatie voor hun evenement. Aan ons de uitdaging om de online vindbaarheid van onze locaties en The Industrials te optimaliseren.’

Driesse: ‘Laten de mensen vooral contact met ons opnemen. Kom ervaren hoe het is om anders behandeld te worden dan bij vele andere locaties, laat je inspireren en zie de uniekheid van deze locaties met eigen ogen.’ Kijk voor meer informatie op www.theindustrials.nl

Door: Maartje van Suijdam