De Uit(& Thuis)markt van 2020De Uit(& Thuis)markt van 2020
Back Back Nieuws

De Uit(& Thuis)markt van 2020

31 augustus 2020

Toen COVID-19 in maart als een storm heel Nederland en de wereld overspoelde, voelde XSAGA Festivals en haar Uitmarkt de noodzaak om de culturele sector voor zover mogelijk door deze tijd heen te slepen. Dé nationale en jaarlijkse opening van het culturele seizoen, moest en zou een belangwekkend signaal afgeven aan alle makers van Nederland. Zij die zo bewonderenswaardig hun vak trachtten voort te zetten vanuit hun huiskamer, maar daar niet de waarde voor kregen die ze verdienen.

Uit & Thuismarkt

In een noodtempo ontstond de Thuismarkt. Een online Uitmarkt platform waar makers een 10 tot 15 minuten durende amuse online konden aanbieden op hetgeen ze het komende seizoen als hoofdgerecht willen uitserveren aan hun publiek. Kijkers konden daarvoor 2 euro doneren en steunden daarmee hun favoriete artiest. Een handreiking naar de mensen thuis die niet naar de zalen konden en een warme handreiking naar de kunstenaars om te overleven.

Van de makers, voor de liefhebbers

De Uitmarkt werd daarmee meer dan ooit van de makers, voor de liefhebbers. En nationaal, met bijdragen vanuit het héle culturele land. Waar ze elkaar eerst op het Museumplein ontmoetten, kwam de Uitmarkt nu juist ook naar de mensen toe. Thuis, waar de wereld plots heel klein werd en men snakt naar wat culturele zuurstof.

150 culturele activiteiten

Met 150 culturele activiteiten (waaronder live!) tijdens het afgelopen weekend, waarvan 75 unieke Thuismarkt optredens, heeft de culturele evenementensector wederom zijn veerkracht en flexibiliteit getoond. Van Huub van der Lubbe en Roxeanne Hazes tot Theater WEI, van ‘Man man man, de podcast’ en een voorlezende Abdelkader Benali tot het Basklarinet Festijn. En tot slot twee trots makende televisieprogramma’s met een publiek van honderdduizenden, die we als co-producent met Wende Snijders en Art Rocks mochten maken.

Nieuwe culturele seizoen begonnen

Daarmee is, ondanks alles, het nieuwe culturele seizoen nu toch echt begonnen. En ligt er een bijzonder solide infrastructuur, waarmee een tijdelijk initiatief mogelijk ontwikkeld kan worden tot een blijvend platform. Een hybride Uitmarkt, waarmee de toekomst van dit inmiddels 43-jarige culturele feest van ontmoeting en verbinding zichzelf aan het schrijven is. Een vooruitzicht met wat perspectief dus, omdat dat is waar we nu allemaal zoveel behoefte aan hebben.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!