De trendsetters van 2024: Stay or go? De trendsetters van 2024: Stay or go?
Back Back Inspiratiemagazine Events

De trendsetters van 2024: Stay or go?

11 januari 2024

Dit is een artikel uit ons inspiratiemagazine.

Terugkijken op het afgelopen jaar doen we onder andere om te bepalen wat wel en niet voor ons heeft gewerkt. Met andere woorden: wat laat je achter en wat neem je mee? Bij Events komen we het hele jaar door in aanraking met verschillende do’s en dont’s in evenementenland. Wat ervoeren we als leuk? Wat doen we één keer, maar liever niet een tweede? Hier zijn onze aanbevelingen.

Duurzaamheid is geen trend

Duurzaamheid nemen we absoluut mee het nieuwe jaar in! Maar onze bevinding is dat dit thema de trendfase al lang voorbij is. Is duurzaam omgaan met energie, restafval en food waste echt nog zo vernieuwend? Het is eerder de nieuwe tendens. Dus top of mind moet het zeker blijven, maar inhoudelijk horen we liever over andere interessante onderwerpen die leading zijn in organisaties.

Doe-maar-normaal netwerken

Netwerken blijft nog steeds dé manier om contacten te leggen, nader kennis te maken met elkaar en misschien zelfs onderling al wat ideeën uit te wisselen. We waarderen alle creatieve manieren die bedacht worden om de sleur eruit te halen, maar soms kan het ook een tikkie te ver gaan. Dus zeggen wij JA tegen netwerkideeën die leiden persoonlijke gesprekken en interessante onderwerpen aanzwengelen, maar NEE tegen acrobatische taferelen en concepten die je té veel uit je comfortzone halen. Laten we dat vooral bewaren voor momenten van teambuilding.   

Het AI-mes snijdt aan twee kanten

Deze editie schijnt licht op diverse trends om aandacht aan te schenken. Waaronder AI, en in het bijzonder ChatGPT. Maar zoals altijd het geval is bij trends, ontstaan er vroeg of laat ook tegenbewegingen. Zo zagen we bij Frankwatching de term ‘hyperpersonalisatie’ al voorbij komen. Want ChatGPT helpt wel bij het creëren van meer content, maar hoe persoonlijk is deze nog? Ook bij chatbots op klantenserviceafdelingen, ter vervanging van een echt persoon, hebben we zo onze vraagtekens. Wat dat betreft worden consumenten én bezoekers steeds kundiger in het vinden van de juiste informatie en verwachten ze dat een organisatie een stapje verder gaat voor ze. Wij zijn pro het gebruik van online tools die tijd- en kostenbesparend zijn, maar anti oppervlakkig klantcontact en communicatie. Meer verdieping en een persoonlijke aanpak zijn het devies.   

Tekst: Bianca Hidajat 
Fotocredits: Floris Heuer in opdracht van Hete Peper

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!