De toegevoegde waarde van innovaties voor zakelijke events De toegevoegde waarde van innovaties voor zakelijke events
Back Back Nieuws

De toegevoegde waarde van innovaties voor zakelijke events

07 januari 2022

Johan Cruijff ArenA Innovation Lab

In magazine Events staan zoveel mooie verhalen dat we die ook graag online onder de aandacht willen brengen. Zo vertelde Sander van Stiphout, Programmamanager Innovatie en Annemarie Engels, Sales Manager Business Events van de Johan Cruijff ArenA ons uitgebreid over hun eigen Johan Cruijff ArenA Innovation Lab. Met dit eigen innovatiecentrum zet de ArenA zich in voor initiatieven in en rondom het stadion om bij te dragen aan een slimme omgeving.

Een multifunctionele, unieke, charismatische venue voor voetbalwedstrijden, concerten en dance events en dat met grote, plenaire zalen en vijftien break-outzalen ook ruimte biedt aan zakelijke bijeenkomsten en (internationale) congressen. De Johan Cruijff ArenA viert dit jaar haar 25-jarige bestaan en is een gevestigde, ambitieuze evenementenlocatie. De thuishaven van Ajax komt bijna wekelijks de huiskamers van menig Nederlander binnen. De ArenA is echter meer dan een voetbalstadion of een evenementenlocatie.

Duurzaam en CO2-neutraal

‘Vanuit het innovatiecentrum leggen we de focus op thema’s die voor evenementen van belang zijn’, aldus Sander. ‘Dat begint al bij mobiliteit: hoe komt een bezoeker hier, hoe gaat deze weer naar huis. Maar ook op de gebieden van veiligheid – binnen en buiten het stadion, inclusiviteit en duurzaamheid. Binnen de thema’s hebben we bedrijven verzameld die innovatieve oplossingen hebben bedacht en ons hierbij kunnen helpen. Dit begon onder andere met duurzaamheid, door in samenwerking met de cateraar de afvalberg te analyseren en te onderzoeken hoe we zaken slimmer konden doen. Ook zijn we gaan kijken naar ons energieverbruik. Je kunt je voorstellen dat een stadion behoorlijk wat energie verbruikt. We zijn gestart met zonnepanelen op ons dak,een windturbine in Oudendijk levert groene stroom en we zijn aangesloten op stadswarmte en -koude. Dit heeft ertoe geleid dat we al sinds 2015 per saldo CO2-neutraal zijn, dat is echt uniek. De duurzaam opgewekte elektriciteit door de zonnepanelen op het dak slaan we inmiddels op in een mega batterij en kan worden gebruikt op momenten wanneer de vraag hoog is. Dieselgeneratoren hebben veelal plaats gemaakt voor een duurzaam energieopslagsysteem waar 150 gebruikte Nissan LEAF autobatterijen zorgen voor een opslagvermogen van 3 MW.  We hebben de batterijen een tweede leven gegeven. In plaats van deze af te breken en de materialen her te gebruiken zijn ze operationeel gemaakt voor back-up power, die vervolgens netwerkoperator Alliander ook weer gebruikt om het energienetwerk te balanceren.’

Fieldlabs

Van nut kunnen zijn voor de omgeving door de kennis die wordt opgedaan tijdens de talloze evenementen die worden georganiseerd in de ArenA. ‘Om de zoveel tijd is hier een evenement, komen meer dan 50.000 mensen aan die vervolgens ook weer vertrekken. De gemeente Amsterdam heeft, samen met de Nationale Politie, dit gebied dan ook omarmd als fieldlab. Zij kunnen hier lessen leren om op het gebied van bereikbaarheid en veiligheid om de komende decennia de stad te verbeteren. In een gecontroleerde omgeving kunnen ze op het gebied van crowdmanagement learnings trekken om ook in andere delen van het land in te zetten.’ De Johan Cruijff ArenA is, door deze samenwerkingen en het bieden van mogelijkheden voor partners om hier nieuwe innovaties ‘uit te testen’ niet alleen van nut voor de omgeving, de kennis die wordt opgedaan en de innovaties die worden gelanceerd, hebben ook voor zakelijke evenementen een toegevoegde waarde. Annemarie Engels: ‘De innovaties zorgen ervoor dat we binnen de ArenA elke keer weer een nieuwe experience kunnen bieden. Zo wordt er nu een vaste studio in een van de skyboxen gebouwd, is het restaurant Glasgow’72 aan de oostzijde van het stadion volledig verbouwd en wel drie keer zo groot geworden, is een nieuwe zaal House of Legends opgeleverd en hebben zalen in het hoofdgebouw natuurlijk daglicht gekregen. In deze zaal is, in samenwerking met onze huisleverancier AVEX, perfect een hybride evenement te organiseren. Daarnaast hebben we een samenwerking gelegd met een Scandinavische partner LiveArena. Zij hebben een volautomatische AI-camera ontwikkeld die detecteert welke spreker in beeld gebracht moet worden of wanneer een belangrijke PowerPoint-slide bij de online bezoeker getoond moet worden.’ Sander: ‘We kunnen voor de online producties veel segmenten bedienen, voor relatief lage kosten met de automatische AI-camera, of juist -in samenwerking met AVEX- volledig uitpakken, zo kan je het zo groot of klein mogelijk maken als je zelf wilt.’ De ArenA verwacht dan ook dat online evenementen ook in de toekomst blijven bestaan. Annemarie: ‘We zien hier grote kansen voor een meer 365-dagen benadering in de communicatiestrategie van bedrijven richting klanten en/of eigen medewerkers. Live gaat absoluut weer terugkomen – mensen willen elkaar weer ontmoeten, maar een fysieke bijeenkomst kan je nu nóg beter met online ondersteunen, bijvoorbeeld in de promotie vooraf of om na afloop een terug- en/of vooruitblik op te nemen. Of, wanneer je de sprekers toch al in huis hebt, online verdiepende content te creëren.’

Visitor engagement

Binnen het innovatiecentrum is ook het thema Visitor Engagement een belangrijk speerpunt: hoe houden we de zakelijke bezoeker betrokken bij wat er tijdens het evenement gebeurt? Online toepassingen, zoals een VR-tour om de ArenA, voorafgaand aan een fysieke site inspectie al volledig te doorlopen, waren al aanwezig. Maar ook hierin is de ArenA continu in ontwikkeling. Sander: ‘We doen daarin al veel op het gebied van voetbalwedstrijden, we trekken op met verschillende partijen binnen het voetbal om goede oplossingen uit de wereld te herkennen, op te pikken en uit te testen. Dit gaat concreet bijvoorbeeld over het op je mobiel een herhaling vanuit verschillende hoeken terug kunnen kijken, maar ook over verschillende mobiliteitsoplossingen. Ten tijde van COVID hebben we een challenge gedaan in samenwerking met diverse partijen uit het voetbal en voor MKB’ers – gericht op het heropenen van het stadion op een veilige manier. We hebben hierin veel kennis opgebouwd die ook voor zakelijke events van toepassing zijn. We hebben, met de steeds veranderende regelgeving, vlieguren gemaakt en ook een aantal fieldlabs gehuisvest. Eén van de innovaties die in deze periode zijn intrede heeft gemaakt, is het communicatieplatform Close. Sander: ‘De hele journey van de stadiontour bezoeker wordt gevat in één applicatie, van kaartverkoop tot audiotour en van (dedicated) interactie met bezoekers en het ophalen van gebruikersinformatie. Je verweeft hierin praktische informatie met fun. Het uittesten van deze applicatie binnen publieksevenementen gaat leiden tot het toepassen bij zakelijke events.

Gebouw versus gebruik

Om het gebouw nog beter af te stemmen op het gebruik is het innovatiecentrum bezig met toepassingen om te onderzoeken hoe mensen zich in het pand bewegen. Sander: ‘Door middel van beacons, maar ook door telcamera’s, zijn we bezig in kaart te brengen hoe ruimtes gebruikt worden. In welke ruimtes zijn de bezoekers, wanneer zijn ze hier en synchroniseert dat met bijvoorbeeld het klimaat in die ruimtes? We kunnen deze data niet alleen gebruiken om te koppelen aan zaken als ventilatie, maar ook om het hiermee commercieel beter in te zetten. De kennis kunnen we meenemen om nóg beter te kunnen adviseren, vooral bij terugkerende evenementen maar ook voor nieuwe opdrachtgevers.’

Innovatie inspireert

De kennis die de ArenA opdoet wordt niet alleen toegepast binnen de publieks- en zakelijke evenementen die plaatsvinden, het team van het innovatiecentrum kan ook als voor een inspirerende, adviserende sessie worden ingezet. Annemarie: ‘Naast de reguliere stadiontour kan een zakelijk event worden aangevuld met een innovatietour, wat leidt langs de verschillende innovatieve projecten. Partijen zijn altijd op zoek naar toegevoegde waarde, wij als locatie kunnen daarin juíst een rol spelen vanuit de vele storytelling waar wij over beschikken. Dit geldt niet alleen op het gebied van innovatie, maar ook wanneer je een ander verhaal wilt vertellen of juist wilt richten op teambuilding, werken we veel met sportspeakers zoals Ronald de Boer en Bjorn Kuipers.’

Duizendbanenplan

De ArenA blijft investeren in een goed netwerk en innovatieve oplossingen. Naast de reeds genoemde thema’s, heeft de ArenA nu de ambities gericht op het bijdragen aan meer inclusiviteit. Sander: ‘We zijn altijd bezig met welke waarde we nog meer kunnen leveren voor Amsterdam Zuidoost. We willen een living lab zijn voor de omgeving, door samen met partijen uit de buurt de krachten te bundelen en problemen en uitdagingen aan te pakken. Zo werken we in samenwerking met onder andere Randstad aan het duizendbanenplan, met als doel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Een geweldig project, dat we ook proberen te koppelen aan de eigen behoefte aan cateringpersoneel, stewards en beveiligers. We proberen partners daarin ook uit te dagen.’

Duurzaamheid, inclusiviteit, mobiliteit, veiligheid en visitor engagement. Het zijn thema’s waarbinnen het innovatiecentrum van de Johan Cruijff ArenA haar maatschappelijke rol, in samenwerking met een ‘wolk aan partners’, invulling geeft. Door de nieuwste technologieën en innovatieve oplossingen te testen en te implementeren, is de moderne evenementenlocatie constant in beweging om van nut te kunnen zijn voor gebouw, gebruikers en omgeving

Tekst: Angelique Aalders

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in magazine Events november en is hier te lezen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!