De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatieDe Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
Back Back Locaties

De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie

03 juli 2019

Je moet er wat voor over hebben om een gesprek te hebben met Herman Smit, directeur van De Pier, en Marije Pietersma, Commercieel Manager, maar na vijf minuten tegen de wind inlopen om de 300 meter lange wandelpromenade naar Restaurant Zilt te overbruggen, weet ik ook direct waarom De Pier zo’n fantastische plek is om als bedrijf een evenement te houden. De wind, de zee, het strand, het uitzicht, de nostalgie en het zeer gevarieerde aanbod van attracties garanderen een terugkeer naar deze uit zijn as herrezen toplocatie van Den Haag.

‘Die vergelijking kun je inderdaad wel maken,’ begint Herman Smit, sinds 2015 directeur van De Pier. ‘De Pier was op sterven na dood. Toen KondorWessels Vastgoed en investeringsmaatschappij Xcentric Hotels De Pier kochten, hebben we op basis van een masterplan alles in het werk gezet om van de pier weer een icoon te maken waar iedereen trots op kan zijn. Uiteraard op basis van een financieel gezonde exploitatie. We zijn er heel trots op dat we dat in een korte termijn met een klein kernteam voor elkaar hebben gekregen. Het kernteam is inmiddels uitgegroeid tot 80 personen en De Pier zelf is weer de ‘landmark’ waar iedereen trots op kan zijn.’

  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
    Marije Pietersma en Herman Smit
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie
  • De Pier, van oude glorie tot spectaculaire evenementenlocatie

Van verhuurder tot ondernemer

‘In het eerste jaar vervulden wij vooral de rol van verhuurder en was ons doel om zoveel mogelijk mensen te mogen ontvangen op De Pier,’ vervolgt Herman, ‘maar al snel bekroop ons het gevoel dat wij niet alleen wilden verhuren maar ook wilden ondernemen door zelf te exploiteren. Wij hebben toen diverse bedrijven uitgekocht en zijn zelf met nieuwe concepten aan de slag gegaan. Deze concepten omvatten een groot aantal eetgelegenheden op de Foodboulevard, restaurant Zilt, De Pier Health Lab en de congresruimtes. Dat betekent dus ook, dat we hele grote evenementen kunnen organiseren en hosten en dat de opdrachtgever maar met één persoon zaken hoeft te doen!’

Regenboogpilaren

Terwijl ik Herman en Marije interview, dwalen mijn ogen onwillekeurig af naar de woeste zee, die zo’n 45 meter onder mij tegen de in regenboogkleuren geschilderde pilaren beukt. ‘Die regenboogpilaren waren een samenwerking tussen De Pier en AkzoNobel, die hoofdsponsor was van een van de zeilschepen van de Volvo Ocean Race in 2016. In elke haven die de Volvo Ocean Race aandeed wilde Akzo Nobel een landmark in hun ‘Let’s Colour’ campagne. Voor ons was het een win-winsituatie om hieraan mee te werken, want zo konden de pilaren van een vrolijke kleur worden voorzien!’

Van vergaderen in u-opstelling tot zitzakken

‘Opdrachtgevers die hier komen,’ vervolgt Marije, ‘laat ik altijd eerst even de omgeving op hen inwerken. Welke ruimte je ook bezoekt, waar je ook vergadert of wat je ook doet, je hebt altijd uitzicht op zee. Dat fascineert mensen. Alle ruimtes zijn ook verschillend, van een industriële omgeving tot een loungesfeer. Bedrijven kunnen hier dus vergaderen in traditionele u-opstellingen, maar ook vanuit comfortabele zitzakken!’

Pier Proeverijen

‘Het is echt niet zo dat we met één evenement op ‘n dag aan onze max zitten hoor! We kunnen dit ‘Pier-eiland’ exclusief aanbieden, met meerdere evenementen tegelijkertijd,’ legt Herman uit. ‘Soms zijn er drie of vier per dag mogelijk, afhankelijk van de grootte. Ieder evenement heeft zijn eigen dedicated eventmanager, maar we zijn zo’n op elkaar ingespeeld team, dat iedereen alles van elkaar kan overnemen. We zijn ooit begonnen met ‘Pier Proeverijen’ en die zijn met onze Foodboulevard nu integraal onderdeel van ons dienstverleningspakket.’

Haagse samenwerking

‘Wij werken nauw samen met The Hague Convention Bureau. Die bundelen alle krachten van de diverse locaties van Den Haag,’ vertelt Herman. ‘In oktober 2018 hebben wij hier een feest gehost voor 1800 gasten, als afsluiting van een congres in het Worldforum. In de winter mochten we 2.500 gasten ontvangen toen een groot softwarebedrijf een nieuw product lanceerde. Hun resellers hebben hier de avond van hun leven gehad!’

Aan een woord genoeg

‘Op 18 mei jl. hadden we hier een event voor 750 mensen. In aanloop naar dat event mag en kan mijn contactpersoon mij ieder moment van de dag bellen, ook ’s nachts,’ besluit Marije. ‘Met sommige opdrachtgevers hebben we een zeer persoonlijke band, dat groeit zo in de loop der jaren, want de meesten komen ieder jaar terug. Dan weten zowel zij als wij wat de verwachtingen zijn. Dan heb je aan een woord genoeg. Dat persoonlijke, dat is heel belangrijk. Dat je ook weet wanneer je contactpersoon jarig is of wanneer een kind geboren wordt.’

Persoonlijk contact is het allerbelangrijkst

‘Het lijkt haast onverenigbaar. Aan de ene kant dat grootschalige vermogen – want bij een feest betrekken we ook het reuzenrad, de bungyjump en de tokkelbaan – en aan de andere kant dat kleine, dat persoonlijke… Persoonlijk contact is het belangrijkst in alles en als je elkaar daarin vertrouwt, dan kan het eigenlijk niet meer fout gaan,’ besluit Herman Smit trots.

Door > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!