Jan LiebregtsJan Liebregts
Back Back Column

De Obsession Way of Working

21 maart 2018

Door Jan Liebregts, Operationeel manager Obsession - Er is een evolutie gaande in de eventbranche. Tien jaar terug lag het accent vooral op de organisatiekant van een evenement. Ontzorgen en het perfect regelen stonden voorop. De afgelopen jaren zijn de vragen steeds inhoudelijker geworden. We zijn uitgegroeid tot een strategisch eventbureau dat van eerste idee tot uitvoering betrokken is. Dit is een hele fijne ontwikkeling, waaruit blijkt dat de opdrachtgevers vertrouwen in de kracht van events. We zitten aan tafel bij de beslissers van onze opdrachtgevers en geven advies hoe je door inzet van het juiste meeting design je doelstellingen kunt behalen.

Verschuiving

Ik zie dan ook een duidelijke verschuiving in het soort opdrachten dat we doen. De events die we organiseren, worden steeds inhoudelijker. Bijvoorbeeld het jaarcongres van de Verenigde Naties, het EU voorzitterschap maar ook de kick-off van Landal GreenParks. Bij al deze evenementen gaat het om het vertalen van inhoud naar de juiste vorm. Een strakke organisatie hoort daar vanzelfsprekend bij, dat is een gegeven. Dat stelt ook eisen aan onze organisatie en de opbouw van ons team. Als operationeel manager ben ik verantwoordelijk voor de Obsession Way of Working, en geef ik die samen met ons team vorm.

'Strategische events vragen om inhoud en kwaliteit'

Teamuitbreiding

Kwaliteit leveren betekent keer op keer het juiste team samenstellen voor de strategische rol die we steeds vaker vervullen. Voor de meeste opdrachten werken we in tandems van een senior en een junior eventmanager. Zo kunnen we de taken beter verdelen, werkzaamheden kostenefficiënt aanbieden en de juniors on the job verder opleiden. We zijn inmiddels zestien man en vrouw sterk. Vorig jaar zijn er 2 junior eventmanagers aangenomen. En onlangs is Myrthe Bloeming met een schat aan ervaring begonnen. Ze heeft haar sporen verdiend bij bureaus als DNA Events en MCI Group. Daar was ze verantwoordelijk voor grote events, vaak ook met een internationaal tintje. Dat sluit goed aan bij de vragen die we tegenwoordig krijgen.

Specialisten met een brede blik

Er is voor mij ook een rol weggelegd om onze mensen te inspireren en meer te leren over ons vak. Zo organiseren we twee keer per jaar een intern event; Playground. Samen 'buitenspelen' om nieuwe locaties, innovaties en ontwikkelingen te ontdekken. Het is belangrijk om mensen te stimuleren om zich te ontwikkelen en te verdiepen in het vak, om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende behoefte van onze opdrachtgevers.

Naast het vaste team hebben we een flexibele schil van creatieven, decorateurs, technisch producenten, content makers, dagvoorzitters enzovoort om ons heen. Een loyaal netwerk van betrouwbare leveranciers. Onmisbaar om vernieuwend en inhoudelijk te blijven, dus mijn taak is ook om in die relaties te investeren. Met elkaar bedienen we een brede portefeuille van 50/50 publiek en corporate. Dat maakt Obsession een bijzondere speler. Of het nou gaat om een productintroductie voor een automotive bedrijf of een inhoudelijk congres met een zwaar politiek karakter. Ongeacht de sector of het type event, wij vertalen die inhoud naar de juiste vorm. Waarbij het evenement altijd centraal staat en we zoveel mogelijk relevante communicatiemiddelen inzetten om die impact te vergroten. Wij kijken erg uit naar de komende jaren, waarin onze branche zich verder zal ontwikkelen en we samen echt verschil kunnen gaan maken.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!