De nieuwe Sinterklaas: professioneel en hipDe nieuwe Sinterklaas: professioneel en hip
Back Back Interview

De nieuwe Sinterklaas: professioneel en hip

02 november 2017

De pepernoten liggen al sinds augustus in de supermarkt, de speelgoedreclames op televisie verleiden kinderen al weken hun verlanglijstje te schrijven en de ‘Zwarte Pieten discussie’ voeren we gewoon het hele jaar. Personeelsverenigingen van bedrijven schieten wakker en beraden zich op de uitjes voor de feestdagen. Voor een Sinterklaas show met flair én succesgarantie komen ze dan regelmatig uit bij René Peters van Red Nose Entertainment. In aanloop naar het kinderfeest wordt hij vaak geboekt en treedt hij op door het hele land, samen met Piet, zijn trouwe vriend.

René Peters is een ras entertainer, die al ruim 20 jaar lang het ijs breekt tijdens diverse feesten en evenementen. Via diverse personages zorgt hij voor vermaak, verbinding en ontspanning. Sinds twee jaar is hij als Sinterklaas samen met zijn Piet actief in ons kikkerlandje. Als BakPiet was hij eerder al op televisie tijdens een programma van de AVRO, aan de zijde van Bram van der Vlugt.

Zelfs zijn dochter herkende hem niet...

Twee jaar geleden werd René Peters door Omroep Gelderland gevraagd of hij zelf eens de 'bisschop van Myra' wilde spelen. Dat was het begin van zijn Sinterklaas-rol en, zoals altijd, ging René er helemaal voor. Hij liet een kostuum op maat maken, een hairstylist zorgde voor een prachtige pruik en baard en uiteraard werd aan elk detail aandacht besteed: de gespen op de paarse schoenen, het juiste formaat van de ring, de symbolen op de mijter, de statige gouden staf, de smetteloos witte handschoenen en de uitstraling van het grote Sinterklaasboek.

Voor elk optreden wordt hij volledig geschminkt, zodat hij volmaakt onherkenbaar is. Zelfs z'n eigen dochter had hem tijdens een optreden niet door. Alles klopt. Zijn voorbereiding laat niets aan het toeval over. 'Sinterklaas speel je niet. Ik bén Sinterklaas zodra ik me voorbereid.' Hij zet daarop vanuit z'n keel een diepe stem op, die uit duizenden is te herkennen als de stem van de kindervriend.

De eigentijdse Sinterklaas: hip en professioneel

Hij geeft een eigentijdse invulling aan het tijdloze personage. 'Ik klamp me niet vast aan een script. Ik speel liever in op alles wat er in de zaal gebeurt. Dat zorgt voor vaart en interactie en er ontstaat dan snel een ontspannen sfeer.' Het levert een professionele, en tegelijk 'hippe' Sinterklaas op. Eentje die het leven neemt met een vrolijke kwinkslag en een ondeugende knipoog, maar die tegelijkertijd uiterst professioneel is. 

Hij gaat zo in z'n rol op dat niemand ontdekt dat hij tijdens evenementen regelmatig een dubbelrol vervult. ‘Dan speel ik ook het voorprogramma als een ander personage, zoals in Okkies Fun & Magic Parade. Dat is een interactieve show, met professioneel licht, geluid en decor, goochelacts, muziek en dans. In het hoofdprogramma ben ik dan Sinterklaas en het is nog nooit voor gekomen dat iemand de dubbelrol doorhad.'

Uitnodiging via videoboodschap

René heeft een unieke manier gevonden om het personeel van een bedrijf uit te nodigen voor de Sinterklaas bijeenkomst. Via een op maat gemaakte videoboodschap spreken Sinterklaas en Piet de medewerkers en hun kinderen toe en nodigen ze hen uit voor de Sinterklaasmiddag. Dit filmpje wordt door middel van een whatsapp groep of intern internetlinkje verspreid. Mede door de manier van verspreiden wordt er van tevoren al veel over gesproken en is de opkomst vaak erg hoog.

Van de 'Zwarte Pieten discussie’ van de afgelopen jaren, houdt René zich liever afzijdig. 'Sinterklaas is een kinderfeest, waarbij de Pieten een camouflagekleur hebben. Ik sta open voor veranderingen en die kunnen het beste plaatsvinden via de weg der geleidelijkheid. Discussie is goed, zolang voorop staat dat kinderen van hun feest kunnen genieten.' Voor een impressie: 

René Peters is de alter ego van nog veel meer personages. Hij creëert en produceert allerlei shows, acts en (video) producties op maat, die zorgen voor verbinding, interactie en beleving. Daarover meer in een volgend artikel.

Door > Jan Jacobs
Fotografie > Hans-Peter van Velthoven

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!