De 'Magic 100' bij ontwikkelen SongfestivalconceptDe 'Magic 100' bij ontwikkelen Songfestivalconcept
Back Back Nieuws

De 'Magic 100' bij ontwikkelen Songfestivalconcept

05 september 2019

Met de winst van Duncan Laurence op het Songfestival in Tel Aviv zal Nederland in 2020 na 40 jaar weer het Eurovisie Songfestival organiseren. Dat moet een concept worden waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast, vond de organisatie en besloot meer dan 100 Nederlanders te betrekken, de zogenoemde ‘Magic 100’. Strategiebureau Fronteer hielp met het co-creatieve proces.

Collaborate or die

Onder het motto ‘collaborate or die’ ontwikkelt Fronteer toekomststrategieën en innovatieve concepten voor haar klanten. 'Alleen ga je het simpelweg niet meer redden, om toekomstbestendig te zijn moet je co-creëren met stakeholders, consumenten en experts', zegt Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg bij Fronteer. Omdat het team van producenten met dit Songfestival een verbeterslag wil realiseren ten opzichte van voorgaande edities besloot het extra denkkracht nodig te hebben. Fronteer werd gevraagd dit creatieve proces te begeleiden.

Magic 100 

Na het organiseren van een purpose workshop om de scope van de uitdaging scherp te krijgen, ging Fronteer aan de slag om de ‘Magic 100’ te horen. Dit is een groep van 100 onbekende en bekende Nederlanders zoals Kim Putters, Howard Komproe, Anna Nooshin, Simone Weimans, Karin Swerink, Alexander Klöpping en Emma Wortelboer.* Zij werden bereikt met straatinterviews (consumenten), telefonische interviews (sleutelfiguren uit de Nederlandse muziek-, cultuursector, politiek, mode en media) en co-creatie workshops (experts en thought leaders gespecialiseerd in relevante format-onderdelen). De laatste workshop heeft plaatsgevonden in Rotterdam als gaststad. Van Mierlo: 'De kracht van expert co-creatie is om mensen uit verschillende industrieën, in dit geval binnen maar vooral ook buiten de televisiewereld, samen te brengen. In co-creatie vanuit verschillende lenzen ontstaat de magie. Die input gebruiken wij om een aansprekend advies te ontwikkelen.'

Aantrekkelijk en inclusief

De ‘Magic 100’ werd onder meer gevraagd mee te denken hoe het Songfestival beter en anders kan: aantrekkelijker, inclusiever, hoe kijkers voor en tijdens het event actiever te betrekken en iets positiefs achter te laten. Op dit moment legt Fronteer de laatste hand aan het Songfestival 2020 concept dat het team van producenten begin september zal voorleggen aan de EBU (red. Europese Radio-unie, European Broadcasting Union).

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!