8 juli 2013

De kortste weg naar talent

In de zomer is het ook op mijn bureau rustiger. Ik neem dus riant vakantie, zet alle apparatuur op stil, en pluk de vruchten van elf maanden hard werken. Maar vlak voor ik vertrek, in de betrekkelijke luwte van de eerste voorzichtige zomermaanden (nou ja, zomer..) is er tijd voor contemplatie: wat kan er anders?

Wat moet beter?
Na ze een jaar of twee te hebben genegeerd, zijn de valse vermeldingen op de websites van allerhande boekingsbureaus mij weer een doorn in het oog. Ik streef ernaar de lijnen zo kort mogelijk te houden en zo veel mogelijk inhoudelijk betrokken te zijn. Op die manier kan ik een verschil maken. Maar ondertussen adverteren diverse boekingsbureaus – waarvan de presentatoren in kwestie serieus nog nooit gehóórd hebben- er vrolijk op los met hun naam, portret en een slechte dan wel schaamteloos gekopieerde biografie.

Maar goed, de vraag was: wat kan IK beter doen?
Natuurlijk vraag ik boekingsbureaus om Matthijs van Nieuwkerk, Sacha de Boer of Jort Kelder van hun site te verwijderen. Met wisselend succes. De een reageert vriendelijk en adequaat, de ander is ronduit onbeschoft. Als ik niet failliet wil gaan aan ‘zoekmachineoptimalisatie’, houdt mijn aandeel  daar ook weer een beetje op. Maar gelukkig kan een opdrachtgever ook iets doen. Allereerst: verder kijken dan zijn of haar neus lang is. Dat valt –alle geweldige vóórdelen van internet even buiten beschouwing gelaten- nog niet mee. Hoe moet je weten waar je écht moet zijn?

Daarom mijn drie tips:
1. Zoek je een bepaalde persoon, inventariseer eerst waar je zijn/haar naam allemaal tegenkomt. Vaak wordt dan vanzelf duidelijk waar je (niet) moet zijn. Joost Karhof op de site bij de Benga boys…? Zoek vooral nog even verder.

2. Vraag je contactpersoon ALTIJD of zij rechtstreeks contact hebben met de presentator of spreker. Zo nee, vraag met wie ze wél spreken. Als dat een volgend bureau is, klop daar dan aan, zoek verder.

3. Vraag je contactpersoon inzage in de opbouw van de gage: welk deel krijgt de presentator of spreker, en welk deel bestaat uit commissie(s)?

Een boekingsbureau kan een uitstekende gids zijn op zoek naar de perfecte presentator of spreker. Zij vragen daarvoor terecht commissie. Maar je mag dan ook streng zijn op de meerwaarde die zij leveren. Een ding is zeker: van zo kort mogelijke lijnen wordt iedereen letterlijk en figuurlijk beter.

Prettige vakantie!
Julia Wolff – juliawolffmanagement.nl