Muzikale tijdreis langs negen helden
Tijdens De Helden Van Amstel LIVE! kruipen steeds drie andere Nederlandse artiesten in de huid van hun drie grootste voorbeelden, ofwel helden. Niels Grevenstuk, senior Brand Manager Amstel: “Als muzikant begint de passie voor muziek vaak bij een idool, een held. Het is dus fantastisch dat zij in de huid van hun favoriete artiest kruipen, op een geloofwaardige wijze.” Ze nemen ons mee op een muzikale tijdreis langs in totaal negen helden, waarbij zij het publiek trakteren op een feestavond bezaaid met 27 hits van hun muzikale roots. Op die manier verspreiden de artiesten van nu het muzikaal erfgoed onder verschillende generaties. Ook de grootste hits van de muzikanten zelf komen voorbij, onder de vertrouwde kroonluchter versierd met tientallen glinsterende zilveren gitaren.
Reizend circus om dichter bij de Amstel-consument te komen
De Helden van Amstel LIVE! is ontstaan tijdens De Vrienden van Amstel LIVE! 2010, toen VanVelzen hits ten gehore bracht van één van zijn helden; Queen. Het onderdeel bleek zo'n succes in Ahoy Rotterdam dat VanVelzen, Amstel en producent Tribe besloten met een uitgebreide versie door Nederland te gaan reizen, zowel dichter bij de particuliere als de zakelijke gast. “We brengen het concept dicht bij de Amstel-consument (uiteindelijk gaat het om volume, red.), en daar zitten uiteraard risico’s aan vast. We zwemmen als het ware tegen de stroom in en hebben de afgelopen edities laten zien dat we veel bezoekers weten te trekken naar iets wat leunt op het succes dat Amstel met De Vrienden van Amstel LIVE! heeft neergezet,” aldus Grevenstuk.
I can’t get no satisfaction?!
Dat het een succes is bleek afgelopen zaterdag des temeer tijdens de laatste editie van Helden van Amstel LIVE! 2012 in Utrecht. Een uitgelaten menigte in een nokvolle circustent. De opkomst van DI-RECT was met hun optreden van de Rolling Stones spectaculair te noemen. I can’t get no satisfaction, was zeker niet van toepassing op het publiek. Ook Nick & Simon wisten het publiek tot aan hun laatste nummer van Simon & Garfunkel te boeien en VanVelzen zorgde na zijn energieke optreden van onder meer Queen en The Police voor een massale interactie met de menigte.
Ook hospitality bij De Helden
Het is een gegeven dat zakelijke groepen terecht kunnen bij De Vrienden van Amstel LIVE! in Ahoy, maar ook bij De Helden van Amstel LIVE! wordt hospitality aangeboden. Grevenstuk: “We bieden een omgeving waarin je van 18.00 uur tot 24.00 uur met relaties of medewerkers kunt netwerken, borrelen en feestvieren. In alle steden – behalve in Utrecht, omdat dit de eerste keer was dat deze stad werd aangedaan – is een extra hospitalitypodium gebouwd met zijbars, exclusieve ingangen en extra beleving tegen een andere toegangsprijs.”
Beide concepten hebben hetzelfde DNA
De grote vraag is hoe het mogelijk is dat zo’n succesvol concept als De Vrienden van Amstel LIVE! nog ruimte biedt aan een kleiner broertje, terwijl dit evenement al 110.000 bezoekers per jaar trekt, waaronder 10.000 gasten in het hospitality dorp. Maud Meiboom, Marketing Manager Amstel: “In feite hebben beide concepten hetzelfde DNA: de bezoeker voelt zich hier thuis, het is een feest der herkenning. Ahoy heeft een duidelijke regionale functie, met veel bezoekers vanuit Zuid-Holland en Brabant. Juist met De Helden van Amstel LIVE! komen we naar de fans toe.” Grevenstuk vult hierbij aan: “De spontane naamsbekendheid van De Helden van Amstel LIVE! is nog niet groot en dat gaan we nu kracht bij zetten. We gaan dit concept verder laden naar de regio’s waar wij komen, zoals Groningen, Alkmaar, Breda en Utrecht, zodat het een vanzelfsprekendheid wordt.”
Concepten in eigen beheer: sponsormodel 2.0
De twee evenementen, zowel de Vrienden als de Helden, zijn in eigen beheer van Amstel. Grevenstuk geeft aan dat dit het nieuwe sponsoren is: “Door het creëren van en investeren in je eigen platform breng je veel meer dan een sponsormodel 1.0. Het organiseren van een eigen platform behelst veel meer uitdaging, creativiteit, visie en strategie. Als je die lange termijnvisie niet zou hebben, zou je je naam koppelen aan een bekend festival.” Meiboom laat weten dat je bij dit model een langere adem nodig hebt: “We monitoren en evalueren keer op keer, en zo lang mensen het leuk vinden, er een fit is met het merk Amstel en het imagoversterkend werkt, gaan wij door!”
Jubileum De Vrienden van Amstel LIVE!
Dat geldt tevens voor De Vrienden Van Amstel LIVE!, dat in januari 2013 zijn 15-jarig jubileum in Ahoy groots zal vieren tijdens acht sfeervolle avonden in de grootste kroeg van Nederland! Machiel Hofman, producent bij Tribe, licht alvast een tipje van de sluier op: “We gaan flink uitpakken. Zo gaan we het hele evenement en de hospitality area’s volledig tunen. We willen het elk jaar spannend houden voor de bezoekers dus ook dit jaar zullen we hier een vertaalslag in maken, zowel tijdens de show als in het hospitality dorp.” Events zal ook van dit evenement uitvoerig verslag uitbrengen.