Door Hans Janssen, eigenaar Denk Producties.
Vervallen in oud gedrag
Waarom mislukt 80% van alle verandertrajecten toch? Waarom vallen mensen terug in oud gedrag? Zelfs als ze eigenlijk wel begrijpen dat de verandering echt noodzakelijk is.
We gaan met z’n allen de hei op. Bedenken iets nieuws. Gaan vol goede ideeën terug naar kantoor … en daar vervallen we binnen een uur in oud gedrag.
Heisessies werken niet omdat het ‘nieuwe gedrag’ is ontstaan in een nieuwe omgeving en men daarna teruggaat naar de oude context. En daar ga je automatisch terug naar … oud gedrag.
Een ernstig verwaarloosd verander-instrument is ‘de verhuizing’. Het is té simpel voor woorden: mensen vallen niet meer terug in oud gedrag als de thuisbasis er niet meer is.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Twee voorbeelden. Waar gebeurd.
Voorbeeld 1:
Een verzekeringsbedrijf moest omschakelen van ‘productgericht’ naar ‘klantgericht’. Dat betekende het einde van de afdeling Brandverzekering en de komst van de multi-verzekerings-afdeling Particulieren. Het hele bedrijf ging op donderdag en vrijdag ‘de hei op’ om de nieuwe manier van werken bespreken. Maar in de tussentijd kwam op het kantoor de verbouw-ploeg langs. Alle interne muren werden afgebroken en anders geplaatst. Het hele kantoor werd ingericht in ‘klanten’. Van donderdag tot zondagavond werd er in het geheim keihard gewerkt. Op maandagochtend kwamen de medewerkers nietsvermoedend op kantoor … en zaten ze direct in de nieuwe samenstelling. In een vernieuwd gebouw. De directeur liet zich jaren later ontvallen dat de verhuizing dé bepalende factor was in het succes van de reorganisatie.
Voorbeeld 2:
Een Provincie had last van eilandencultuur. Er werd niet samengewerkt. Men was alleen met zichzelf bezig en wisselde geen ervaringen uit. De reorganisatie bestond uit één interventie: alle kamers voortaan op alfabet. Dus in kamer B zit Petra Boer samen met Henk Bos. Die werken bij volstrekt andere afdelingen. Het ‘husselen’ leidde tot een geweldige toename in onderling begrip en kennisuitwisseling.
De les van deze voorbeelden: context is alles. Verander de context en het gedrag verandert. En veel sneller dan menige cultuurveranderingsprogramma ooit zal bereiken.