Back Back Nieuws

De genomineerden voor de Horecava Innovation Award 2016

19 november 2015
Méér smaakbeleving en quality time, minder verspilling en ongezonde toevoegingen. Zestig jaar Horecava heeft een stortvloed aan innovatieve producten teweeggebracht. Zeker iets om even bij stil te staan, maar niet te lang, want innovaties hebben nu eenmaal de eigenschap zich te richten op de toekomst. Een toekomst vol digitale kansen en voedingtechnische uitdagingen. Dat blijkt uit de 124 inzendingen die de vakjury van de Horecava Innovation Award dit jaar mocht beoordelen. Sfeer, smaakbeleving, minder verspilling en écht contact zijn de centrale thema’s bij de zestien genomineerde producten en diensten. De grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam.
 
Tijdens de feestelijke opening van deze jubileum Horecava, op de eerste beursdag, worden de categoriewinnaars, de overall winnaar en de winnaar van de Karel de Vos Award bekendgemaakt. 
 
Prijs
De winnaar van de Horecava Innovation Award 2016 krijgt behalve de felbegeerde wisselprijs en de roem, een intensief begeleidingstraject aangeboden, op het gebied van financiering, fiscale haalbaarheid en subsidie-verwerving. Verzorgd door BDO, Accountants en Adviseurs; de sponsor van de wedstrijd. Pitch communicatie & PR in Amsterdam ondersteunt de winnaar op het gebied van marketing en communicatie. Ook Octrooicentrum Nederland staat genomineerden die dat wensen weer bij met goede raad.

Inzendingen
In de vorig jaar geïntroduceerde categorie Digital, Applications & Social Media zit, zoals te verwachten, een gezonde groei. Opvallend is dat nog altijd bijna de helft van de inzendingen in de oude, vertrouwde groep Food & Beverage valt. Tastbare producten die dit jaar hoog scoren op smaak, rekening houdend met het welzijn van de gast. In de categorie Equipment & Services wederom veel energiezuinige innovaties en bij Concepts, Interior & Design swingen de inzendingen tussen retro en hyper-futuristisch. Al proevend, keurend en testend kwam de onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, deskundigen en vakjournalisten, tot de volgende zestien genomineerden:
 
Categorie Concepts, Interior & Design 
• Stoov Docking Station 16; duurzame stoelverwarmer, Stoov BV, Utrecht
• Dark, Blond en Sparkling bierglas; glazen voor betere bierbeleving, Enjoying Beer, Den Haag
• CityHub; overnachtingscabines, CityHub, Amsterdam
• Exota limonade; priklimonade in retro jasje, Exota BV, Veghel

Categorie Digital, Applications & Social Media 
• ’t Zusje App; smartphonegebruik ontmoedigende app, Artform, Boekel
• Wastewatcher; data tool tegen voedselverspilling, Wastewatchers, Utrecht
• BarDoggy; app meet drukte in kroeg, BarDoggy BV, Mijdrecht
• Tweedehands etenswaren via BiomassaDHZ.nl ; ‘Marktplaats’ voor biomassa, De Klik Biomassa DHZ, Lunteren 

Categorie Equipment & Services
• Rosval Easy-Cooling; koellades en deuren zonder rubber afdichting, Rosval, Best
• X-OVEN.3; zuinige houtskooloven, VoC Grootkeukens BV, Amsterdam
• Experts’ Collection; wijnglazen voor meer smaakbeleving van verschillende wijntypes, Royal Leerdam, Leerdam
• MEIKO vaatwerkspoelmachine UPster model KM 250;  duurzame vaatwerkspoelmachine, MEIKO Nederland BV, Barendrecht
 
Categorie Food & Beverage
• ‘Zoutloze’ koud gerookte zalm; zalm gerookt zonder zout, Zalmrokerij ‘Smoking’, Enkhuizen
• Shrubs; serie fruit azijnsiropen op basis van Edik, Ediks BV, Someren-Heide
• Pekoe Tea Liqueur; theelikeur serie, Pekoe BV, Amsterdam
• Bieterbal; bitterbal op basis van rode biet, Jonathan’s BV, Hoofddorp
 
Karel de Vos Award
Ook bij deze editie van de Horecava Innovation Award wordt weer de Karel de Vos Award uitgereikt. Deze bijzondere trofee, vernoemd naar de in 2012 overleden initiatiefnemer en drijvende kracht achter deze prestigieuze wedstrijd, gaat naar de meest gastgerichte, ondernemer-ondersteunende innovatie, die bijdraagt aan een betere wereld. De winnaar wordt gekozen uit alle inzendingen. 
 
Publieksprijs
Vanaf begin december kan het publiek via de Facebookpagina van de Horecava stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De publieksprijs wordt ook op de eerste beursdag bekendgemaakt.

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter en Facebook. De officiële hashtag van de Horecava Innovation Award 2016 is #HIA.


Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!