De Freelance EventJob van Michiel Smilde, Eventerim
05 maart 2019Michiel Smilde startte in 2009 als zzp'er met Eventerim. Een evenementenbureau dat corporate- en publieke evenementen bedenkt, organiseert en produceert. Bij corporate events draagt hij ook regelmatig bij aan de samenstelling en realisatie van het inhoudelijke programma. 'Vanaf het eerste moment tot en met de laatste tent of lamp die naar beneden wordt gehaald zijn we aan boord.'
1. Waarom ben je als zzp'er gestart?
Michiel werkte in dienst van Stage Entertainment in o.a. het Circustheater Scheveningen en de Amsterdam Convention Factory. Aansluitend kwam hij eind 2008 in dienst bij Heuvelman Sound & Vision. 'Nog geen maand later brak de crisis uit. Als gevolg daarvan werd mijn jaarcontract niet verlengd. Ik besloot om als zzp'er verder te gaan. Ik had tenslotte een hoop ervaring en een groot netwerk. Toch leidde dit niet automatisch tot een berg opdrachten. Ook al had ik mij bewezen bij de A-merken waar ik voor werkte, feitelijk begon ik nu weer van voren af aan. Gaandeweg haalde ik wat opdrachten binnen, en mede door de enthousiaste opdrachtgevers en de mond-tot-mond reclame werden dat er steeds meer.'
2. Hoe heb je de crisis overleefd als zzp'er?
'Als dienstverlener heb je te maken met een relatief lange lead time. Zeker in crisistijd kwam het werk niet aanwaaien. Ik besloot mijn kansen te verbreden en startte naast Eventerim ook een online videoproduct. Wij waren toen één van de eersten, inmiddels bieden heel veel bedrijven dit aan. Bij de verkoop van een product kan je sneller een Ja of Nee afdwingen, je weet sneller waar je aan toe bent en kunt sneller omzet draaien. Na enkele jaren sloot ik het videohoofdstuk af, maar kwamen er weer andere initiatieven tot stand.'
'Zo werd ik mede-initiatiefnemer van een City guide en later medeoprichter van Convention Bureau Event Park Amsterdam. Hiermee versterk(t)en wij het imago en de bekendheid van de regio Haarlemmermeer, waar ik woon en werk. Belangrijker hierbij zijn onze partners, die tot op de dag van vandaag een warm netwerk ervaren, waarbinnen onderling maar ook (inter)nationaal gezien mooie proposities tot stand komen.'
3. Welke opdracht wil jij graag uitlichten?
'In 2017 kreeg ik van Europool Group uit Rijswijk de opdracht haar 25-jarig jubileum te organiseren. Het bedrijf biedt een unieke combinatie van logistieke services en meermalige verpakkingen op basis van huur en statiegeld. Hun kratten zijn dé standaardverpakking in de keten voor verse en verpakte levensmiddelen. Zij zijn wereldwijd actief met 45 servicecenters in 13 landen.' Naast de viering van het jubileum maakte ook de opening van een nieuw te openen distributiecentrum en de daarvoor nieuw ontwikkelde hypermoderne afwasstraat onderdeel uit van de opdracht.
4. Hoe kwam je aan deze opdracht?
'Vanaf 2011 produceer ik in opdracht van Moonen Packaging om het jaar het congres Brainpack. Daarvoor wordt het werk in het distributiecentrum vrijwel twee volle dagen stilgelegd. Dat event bleek een fantastische showcase voor de marketingmanager van Europool Group te zijn. Als gast en deelnemer aan het programma maakte het event indruk op haar. Zo'n anderhalf jaar later belde ze mij op en kreeg ik de opdracht voor de planning en organisatie van hun event.'
5. Waarom heeft de opdrachtgever jou gekozen?
'Zij wilde het jubileum ook op eigen locatie organiseren. Hun nieuw te openen distributiecentrum in Barendrecht moest een totale metamorfose ondergaan, zonder dat het karakter van het bedrijf daarbij verloren zou gaan. Ze was onder de indruk van de ultieme sfeer en diversiteit, creativiteit en snelheid van het programma dat ik in Weert had neergezet. Ze had het enthousiasme en de trots van mijn opdrachtgever daar gevoeld en begrepen en wilde dat ook.'
Volgende week vertelt Michiel verder over o.a. de invulling van deze opdracht en hoe hij de toekomst van freelancers in de evenementenbranche ziet.
Ben jij freelancer?
Ben jij freelancer en wil je snel zichtbaar zijn voor duizenden opdrachtgevers en leveranciers uit de evenementenbranche? Klik hier voor de mogelijkheden. Wil je maandelijks de nieuwste opdrachten en het laatste nieuws in je inbox ontvangen? Schrijf je gratis in voor de FreelanceFlash.
Zoek jij een freelancer?
Dan plaats jij gratis je opdrachten op ons nieuwe platform. Mail je opdrachtbeschrijving naar [email protected]
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!