Kyudo artiest
25 februari 2025

De driehoeksverhouding tussen Bernard Boumans, Kyudo Events en PLDS

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Loading...
Wanneer je in je tienerjaren ontdekt dat muziek en dj’en je passie zijn, is een latere carrière in de show- en entertainmentbusiness niet heel verrassend. Voor Bernard Boumans is dit altijd de rode draad gebleven. Vanuit zijn liefde voor dj’en ontstond zijn AV-techniekbedrijf PLDS. Toen hij werd gevraagd om zich aan te sluiten bij de entertainmentpool van Kyudo Events, ontstond er een interessante kruisbestuiving. Tegenwoordig staat Bernard als dj van Kyudo op het podium, verzorgt hij voor een aantal shows van Kyudo het licht en geluid, én is hij – door verzoeken van klanten van PLDS – ook actief als boeker van de shows van Kyudo. Snap je het nog? Bernard legt het verder uit.

Petje op, petje af

‘Alles kwam eigenlijk vanzelf bij elkaar,’ vertelt Bernard. ‘Het afwisselen tussen boeker, dj en AV-partij voor de entertainmentconcepten van Kyudo is soms best gek, want ik moet steeds een ander petje opzetten. 

Vanuit PLDS heb ik bijvoorbeeld een bepaalde visie op de shows van Kyudo als het gaat om licht en geluid. Maar als ik daar sta als DJ moet ik dat AV-petje af zetten, want een andere AV-partij kan een andere visie hebben  op de beleving van de avond. Gelukkig blijft op het podium staan een grote passie. Als ik daar eenmaal sta, ben ik alleen nog bezig met de muziek, de mensen, de interactie en de sfeer.’

Een feelgood-identiteit

De entertainmentshows van Kyudo, waar Bernard over spreekt, zijn Qmusic The PartyHet Foute Uur Live en De Joe Party. Dit zijn drie plug-and-play feestconcepten die je kunt gebruiken om een hele avond mee te vullen of als onderdeel van je eventprogramma. Zet Bernard zijn boekerpetje op, dan vertelt hij moeiteloos waarom de concepten van Kyudo al zo lang succesvol zijn. ‘Qmusic is een heel sterk merk, iedereen kent het! En nog belangrijker, iedereen weet wat ze kunnen verwachten. Het is feelgood en altijd feest als je een van de concepten boekt. Het verkoopt zichzelf’, aldus Bernard.

Volgens hem ligt Kyudo’s kracht in de continuïteit van zowel de kwaliteit als het product. ‘In eventland heb je maar één moment waarop alles moet kloppen. Als je dan al jarenlang de reputatie hebt dat alles altijd top geregeld is, geniet je van een gouden status. Ongeacht de omstandigheden of de omgeving: een product van Kyudo is altijd zo consistent mogelijk,’ legt Bernard uit. ‘Daarom werk ik al tien jaar met plezier met ze samen.’

Die samenwerking ervaart Bernard vanuit al zijn rollen hetzelfde. ‘Hun manier van werken en communiceren is duidelijk. Veel verloopt geautomatiseerd via hetzelfde boekingssysteem, ongeacht of ik nu voor ze aan de slag ga als dj, AV-specialist of boeker. Ook op dat vlak zijn ze een steady partij om mee samen te werken.’

De dj-ervaring

Hoe ervaart Bernard het dj’en voor de verschillende partyconcepten? ‘De concepten verschillen onderling qua duur en muzikale invulling. De gemene deler is dat je bij alle drie een échte feestervaring mag verwachten. Van alle concepten vind ik het nieuwste, De Joe Party, een hele leuke toevoeging. Hierbij draait het echt om de muziek: geen standaard top 40-hits, maar dansbare nummers uit de jaren ’70, ’80 en ’90, gericht op een wat ouder publiek. Dat maakt het anders dan wat je normaal tegenkomt in het feestcircuit.’

Elke dj-ervaring is voor Bernard weer totaal anders. ‘Je weet nooit waar je terechtkomt,’ vertelt hij. ‘De ene keer is het een bedrijfsfeest waar je het publiek echt over de streep moet trekken, en de andere keer sta je voor een groep die zo bruist van de energie dat het feest meteen losbarst. Maar juist het kunnen aanvoelen van de sfeer en mensen verrassen maakt het zo leuk. Het zorgt ervoor dat ik nog lang niet ben uitgekeken op de entertainmentbranche.’