16 mei 2011

De doven laten luisteren

Iedereen die zijn mening geeft, wil dat er naar geluisterd wordt. Maar lang niet iedereen kan oprecht zeggen dat als een ander het woord heeft, hij of zij dan ook echt hoort wat diegene te zeggen heeft. Het is daarom de taak van een dagvoorzitter om de doven naar elkaar te laten luisteren.

Een geslaagd gesprek – of het nu gaat om een discussie of een interview – is meer dan het vrijblijvend uitspreken van een aantal meningen: het gaat erom dat iedereen daadwerkelijk tot zich laat doordringen wat de ander zegt en dat zo alle visies tegen elkaar afgewogen kunnen worden.
Jammer genoeg verstaan maar weinig mensen de kunst van het echte luisteren. Voor velen betekent luisteren slechts dat je even je mond houdt, zodat de ander ook wat kan zeggen. Het is beleefdheid in plaats van echte interesse.

Wie echt luistert, laat de woorden van de ander tot zich doordringen en geeft geen weerwoord, voordat hij die woorden echt heeft begrepen. Wanneer hij het statement van de ander niet volledig begrijpt, stelt hij vragen om door te kunnen dringen tot de kern. En tot slot toetst hij zijn eigen mening aan die van zijn gesprekspartner en stelt hij zijn visie bij op basis van die afweging.
Als alle partijen in een gesprek het zo doen, is de kans een stuk groter dat er iets bereikt wordt.

Een goede dagvoorzitter/discussieleider kan hierin een grote rol spelen. Het is zijn of haar vak om op te treden als beroepsluisteraar namens het hele publiek, door vragen te stellen, samen te vatten en te verbinden.
In de ideale, luisterende wereld zou de dagvoorzitter een overbodige functie zijn. Zolang deze wereld niet bestaat zou er vaker gebruik gemaakt moeten worden van de expertise van een professionele gespreksleider.