Back Back Achter de schermen

De Doelen gaat recht op zijn doel af!

21 september 2009

Na maanden van bouwherrie in plaats van klassieke muziek, stof, vooral heel veel stof, is de Doelen in Rotterdam afgelopen vrijdag na een renovatie van vijf maanden heropend. Belangrijke relaties en trouwe abonnementhouders waren uitgenodigd voor het eerste concert in de vernieuwde Grote Zaal. Ook High Profile Uitgeverij was hier uiteraard aanwezig om te zien en te voelen wat de Doelen aan vernieuwing heeft ondergaan.

Nog geen maand geleden liep ik (evenementenorganisator binnen High Profile Uitgeverij) door de foyers van de Doelen zonder enig idee te hebben van waar ik mij bevond. Niets leek nog er op een foyer. Toen was het ineens afgelopen vrijdag en zag alles er weer spik en span uit. Vooral voor de medewerkers van De Doelen een euforisch gevoel om weer muziek door de gangen te horen. Voor anderen niet anders dan anders, alsof er niets gebeurd is, weer terug in de vertrouwde Doelen na het ‘zomerreces’. Tippend aan een glaasje champagne, hoor je mensen om je heen zich afvragen wat er nu eigenlijk veranderd is. 

Bij binnenkomst was het al duidelijk: de voorportaal is voorzien van een nieuw gezicht. De luifel heeft het oude gezicht teruggekregen (oorspronkelijke luifel uit 1966) en is voorzien van een frame met vervangbaar geveldoek. Als evenementenorganisator zie je het gelijk: daar kan ik mijn evenement een eigen gezicht mee geven. 

De start van het concert nadert en we gaan op zoek naar onze plaatsen. Met een echt ‘vipgevoel’ zetten we de gang in naar de vernieuwde loges, gebruikmakend van de nieuwe bewegwijzering. De zaal binnenkomend is het voor iedereen gelijk duidelijk: nieuwe stoelen. Na veertig jaar trouwe dienst, zijn de stoelen vervangen door een luxere variant met een prachtige paarse kleur, wat de zaal een nieuwe, luxe uitstraling geeft. Wat er verder veranderd is in de zaal? Voor het blote oog bijna niet zichtbaar, maar grondig is het zeker. 

Techniek …heel veel techniek
Vooral voor technisch grotere projecten is de zaal nu beter geschikt. Een nieuw (ingebouwd) technisch plafond is voorzien van een grote hoeveelheid theatertechniek waarin ook een projectiescherm is aangebracht. Lichtbruggen en luiken met nieuwe lichtposities, (op afstand bestuurbaar) zorgen voor meer (hoe kan het ook anders) lichtmogelijkheden. Een nieuwe achterwand, waarvoor drie rijen stoelen moesten wijken heeft gezorgd voor een betere akoestiek achter in de zaal en er zijn ruimtes gecreëerd voor onder andere opnamefaciliteiten. Het nieuwe zaallicht zorgt ervoor dat galajurken mooier tot hun recht komen en kan bij kleinere evenementen zelfs de zaal intiem maken. De nieuwe klimaatvoorziening zorgt voor een optimale temperatuur.

Het concert begon en ook hier was een vernieuwing duidelijk merkbaar. Rudy Voogd, de voorzitter van de Raad van Toezicht van de Doelen opende de avond met een speech die niet voor iedereen goed  verstaanbaar was. Er was helaas geen gebruik gemaakt van de geheel vernieuwde spraakversterkingsinstallatie die juist ook sprekers beter tot hun recht doen komen voor onder andere congressen. Hierdoor hebben we helaas de essentie van het openingsfilmpje gemist, waar directeuren Anton Vliegenthart en Gabriel Oostvogel uitgebreid vertelden over de renovatie, zodat alle bezoekers geïnformeerd werden over alle –niet zichtbare-  aanpassingen.
 

Onder het mom van ‘schoenmaker blijf bij je leest, zal ik niet ingaan op de muziek die ten gehore werd gebracht. Dat laat ik aan de kenners over. Maar ik kan het uiteraard niet ongenoemd laten. De eerste helft  werd ingevuld door twee speciaal voor deze avond gecomponeerde stukken. Met een artistieke compositie opende het concert met een stuk van Peter-Jan Wagemans (Dan weer weg-Licht). Vooral het tweede stuk, waarbij een koor van mannen elk als bezoeker vanuit de zaal al fluisterend begon met een prachtig zangstuk die de renovatie van de zaal beschreef, gevisualiseerd met beelden van de renovatie, zorgde bij menig bezoeker voor kippenvel.

In de pauze werd er veel gesproken over het geluid en de artistieke stukken. Uiteraard nog even naar het toilet, en dat is voor de dames nu minder tijdrovend: de damestoiletten zijn maar liefst verdrievoudigd. 
Met de tweede helft konden beduidend meer mensen zich identificeren. Een groots orkest bestaande uit het Codarts Symphony Orchestra en aanvoerders van het Rotterdams Philharmonisch Orkers zorgde voor veel kippenvel momenten en een vrij jonge pianist kreeg een spontane staande ovatie van publiek.

Na afloop genoten we nog van een lekker hapje en drankje en praatten we met onze contactpersonen nog even na over het concert en de diverse mogelijkheden die de Doelen, nu nog beter, te bieden heeft.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!