
Van verrassende gerechten tot verfijnde smaken. Constant in Beweging lanceert een nieuw foodconcept met een heldere visie. Een nieuwe culinaire koers, die is ontwikkeld door chefkok Jony Jansen – maar mét inspraak van trouwe relaties en opdrachtgevers. Onlangs organiseerde Constant in Beweging een informele tasting voor haar opdrachtgevers - meer hierover lees je in het Events Magazine -, in dit artikel nemen we je graag met woorden mee langs de culinaire geboden van Constant in Beweging die hebben geleid tot een nieuwe en eigenzinnige signatuur.
De grenzen van smaak
Origineel, creatief en onweerstaanbaar lekker. ‘We willen iedereen uitdagen om mee te gaan op een culinair avontuur op hoog niveau, met originele en wereldse gerechten’, aldus souschef Guido de Koning. De keuken haalt dan ook inspiratie uit de hele wereld. Chefkok Jony Jansen haalt die inspiratie met name uit de Aziatische keuken. Hij weet uit ieder ingrediënt de juiste smaak naar boven te halen. ‘Door smaken en technieken uit verschillende werelddelen te combineren creëren we onze eigen, grenzeloze, signatuur.’
Visueel spektakel
De Blue Rhapsody is inmiddels een icoon op de markt en op zichzelf al een visueel spektakel. Constant Geerling: ‘Iedereen kent het schip en de kwaliteit waar we voor staan. Het schip is bijzonder omhulsel waarin we ruimte geven aan plezier, vreugde én lekker eten en drinken. Ook op het gebied van food staan we voor een goed verzorgde presentatie; elk gerecht is een kunstwerk op je bord en een lust voor het oog.’ Een kloppend foodconcept ziet er niet alleen mooi uit, maar moet op het juiste moment, op de juiste manier en op de juiste plek worden aangeboden. Directeur Eric van der Zwaluw: ‘De logistiek van ons nieuwe foodconcept is afgestemd op het schip als unieke eventlocatie. We maken bij voorkeur een keuze voor een combinatie van walking dinner gerechten en shared food op tafel, ondersteund door buffetten, maar ook voor een prachtig seated dinner draaien we ons hand niet om. We volgen de dynamiek van onze evenementen en zorgen ervoor dat gerechten worden geserveerd dáár waar de gasten zich op dat moment bevinden. Het is altijd een gebalanceerde mix, qua invulling én presentatie.’
Eerlijkheid op je bord
Bij Constant in Beweging geloven ze in eerlijke en verse ingrediënten met pure smaken. Jony: 'Alle producten worden met respect voor de natuur geselecteerd en we houden rekening met de seizoenen. We maken zoveel mogelijk gebruik van lokale, zorgvuldig geselecteerde producenten, zodat de gasten kunnen genieten van authentieke smaken uit de regio.’
Een nieuw perspectief
Elk event is uniek en vraagt om een exclusieve ervaring –ook op culinair gebied. Bij Constant in Beweging wordt dan ook niet ‘in hokjes’ gedacht. Guido: ‘We werken in verschillende landen met elk een eigen eetcultuur, steeds voor een andere doelgroep. Binnen deze diversiteit aan gasten stellen we graag een passend voorstel samen waarbij we onze gasten uitdagen de culinaire beleving vanuit een nieuw perspectief te ervaren.’ Constant is ervan overtuigd dat juist het menselijke aspect hierin een groot verschil kan maken. ‘Als je mensen wilt laten kennismaken met nieuwe smaken of gerechten, dan moet je dat wel op een goede manier aanbieden. Onze crew neemt graag de tijd om gasten uit te leggen wat we serveren. Op deze manier maken we hen onderdeel van een culinaire reis vol verrassingen.’
Een bewust concept
Het nieuwe foodconcept is op een zorgvuldige wijze tot stand gekomen. De chefs -Jony Jansen, Dirk van Vuren en Guido de Koning-, nemen jarenlange ervaringen mee. Ieder detail is zorgvuldig overwogen om de gasten een ultieme beleving te bieden. Die beleving is niet alleen lekker, maar ook bewust. Jony: ‘Het is ons doel om echt iets neer te zetten waar je de gasten mee verrast zodat ze gaan nadenken over wat ze eigenlijk aan het eten zijn. Daarnaast streven we, geïnspireerd door de Dutch Cuisine, naar het terugbrengen van waste en bewegen we met het culinaire aanbod in de richting van substantieel meer vega en vegan en minder vlees en vis.’ Benieuwd naar alle tien culinaire geboden, de werkwijze, het team en leveranciers, bekijk dan het online Foodmagazine van Constant in Beweging.
Fotografie: Robert Aarts Photography