De Broodfabriek en FloraHolland vinden elkaar voor de organisatie van Trade Fair De Broodfabriek en FloraHolland vinden elkaar voor de organisatie van Trade Fair
Back Back Eventcase

De Broodfabriek en FloraHolland vinden elkaar voor de organisatie van Trade Fair

03 mei 2023

Hét inspiratie-, relatie- en handelsevenement voor handelaren en kwekers van planten. Kenners weten natuurlijk dat het hier gaat om de jaarlijkse Trade Fair Naaldwijk van Royal FloraHolland. De editie van 2023 kende half maart een primeur. Voor het eerst werd de vakbeurs niet gehouden op de eigen veilinglocatie in het Westlandse Naaldwijk. De Broodfabriek, een grootscheeps complex van evenementenhallen in de Rijswijkse Plaspoelderpolder, nabij Den Haag, bleek een uitstekend alternatief. Voor Royal FloraHolland was het vooraf een spannende stap vanwege de locatie buiten de vertrouwde veiling. Met De Broodfabriek als betrouwbare partner kwam alles dik voor elkaar. Ook dit jaar zagen de ruim 220 stands er weer prachtig uit en was het een feest om alle kamer- tuin- en terrasplanten van kwekers te aanschouwen.

Logistieke operatie     

De reden om deze keer uit te wijken naar een andere locatie voor de Trade Fair had te maken met logistieke processen op het eigen veilingterrein. Een belangrijk aspect voor Royal FloraHolland om juist voor De Broodfabriek te kiezen is de uitstekende naam die het heeft hoog te houden als beurslocatie. De Broodfabriek ligt bovendien op slechts tien kilometer van de eigen veilinglocatie in Naaldwijk en is op diverse manieren goed bereikbaar. Ook de benodigde omvang van de beursvloer, liefst 10.000m2, en de logistieke en facilitaire mogelijkheden, zoals de vloer en verlichting, speelden een rol in deze keuze. ‘Het vervoeren van planten en deze bij de juiste stand krijgen, was een mooie logistieke operatie. Door de goede communicatie en het snel kunnen schakelen verliep alles vlekkeloos’, aldus Auke Heins, Manager Trade Fairs & Events.

Visitekaartje voor de branche

Op de Trade Fair Rijswijk tonen honderden kwekers van kamer-, tuin- en terrasplanten hun aanbod. Voor de handel is dit een belangrijk moment om zich te oriënteren op het aanbod voor het komende seizoen. Op deze twee dagen durende beurs wisten circa 2500 kwekers en kopers elkaar weer met succes te vinden.

Catering en netwerkborrel

De catering mag bij een (zakelijke) beurs uiteraard geen bijzaak zijn. Op dit punt had De Broodfabriek, dat beschikt over een eigen cateringteam, alles tiptop voor elkaar. Voor de standhouders was een speciaal afhaalpunt ingericht om aan de hand van een voucher een lunchpakket af te halen. De wensen met onder meer een ruim assortiment aan broodjes konden al vooraf worden doorgeven. Voor de beursbezoekers was een horecaterras ingericht met een uitgebreide kaart. Contact maken, zaken doen, nieuwe mensen leren kennen en bijpraten met oude bekenden. Het zijn belangrijke aspecten op een beurs en het organiseren van een netwerkborrel maakt dat nog net iets leuker. De woensdag werd daarom afgesloten met een happy hour waarbij de Royal FloraHolland stand en het cateringplein de ontmoetingsplekken vormden. 

Evaluatie

Julia Forsch – sales en accountmanager – van De Broodfabriek kijkt terug op een fijne samenwerking met Royal FloraHolland. ‘De organisatie liep heel lekker. Oprecht een plezierige opdrachtgever om mee samen te werken.’ Woorden van gelijke strekking waren er van Auke Heins van Royal FloraHolland. ‘De communicatie verliep soepel en er werd goed met ons meegedacht. De bezoekers waren over het algemeen zeer tevreden en de meeste kwekers hebben een goede beurs gedraaid.’ Het zou dus zomaar kunnen dat De Broodfabriek ook in 2024 de Trade Fair Rijswijk zal hosten. Een succesvolle, vruchtbare samenwerking vraag immers om een passend vervolg.

Tekst: Johan van Dien

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!