Back Back Nieuws

De Boer zet positieve lijn door in 2013

15 april 2014
De Boer Structures heeft ook in 2013 de positieve lijn door weten te zetten. Nadat in
2012 al voor het eerst in een lange periode winst werd gedraaid, mede dankzij
de grote internationale projecten als de Olympische Spelen en het EK Voetbal,
werd er ook in 2013 goede vooruitgang geboekt. Dit bleek bij de presentatie van
de jaarcijfers over 2013.

Vertrouwen
“De
prestaties in 2013 hebben De Boer extra vertrouwen gegeven dat het bedrijf goed
op koers ligt, omdat het bedrijf het in de ‘oneven jaren’ steevast moet stellen
zonder de revenuen vanuit grote (vierjaarlijkse) evenementen, zoals de
Olympische Spelen en de Europese Kampioenschappen voetbal. In dat licht bezien
zijn de resultaten over 2013 aanmerkelijk beter dan die in andere ‘oneven jaren’.
Bovendien hebben we de afgelopen twee jaren op vele fronten het bedrijf weten
te versterken en slagvaardiger gemaakt. We slagen er nu in om ieder jaar een
goede stap vooruit te zetten en kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”,
aldus Arnout de Hair, CEO van de Boer.

90-jarig jubileum
De Boer
noteerde afgelopen jaar bij een omzet van ruim 55 miljoen euro nog wel een
nettoverlies van 2,5 miljoen euro, maar in vergelijking met 2011 (nettoverlies
van 8,1 miljoen euro) waren de prestaties een stuk beter. Operationeel werd er
een tevredenstellende winst behaald van 3,7 miljoen euro, terwijl dat in 2011
-0,9 miljoen euro was. De directie van het bedrijf verwacht in 2014 bescheiden
nettowinst te kunnen bijschrijven. Dat gebeurt exact 90 jaar nadat Klaas de
Boer in Hensbroek (NH) de basis legde voor de hedendaagse multinational, die in
de loop van de tijd uitgroeide tot marktleider in de verhuur van semipermanente
locaties voor grote evenementen en zakelijke toepassingen.

Samenspel
Aan de basis
van het succes ligt een slim samenspel van financiële en organisatorische
maatregelen. De Boer kwam medio 2013 in overleg met de bank en met
aandeelhouder NPM tot een serie ingrepen om de financiële basis te versterken.
Ook plukt het bedrijf steeds meer de vruchten van de koerswijziging die het
medio 2011 inzette. Terugbrengen van de vaste kosten - onder meer door
centralisatie van backoffices - en vergroting van de flexibiliteit - door meer
inleen van externe tentenbouwers - zijn hierin centrale elementen.

Het beleid
leidde in 2013 niet alleen tot verbetering van het financiële resultaat ten
opzichte van de jaren ervoor, het mondde ook uit in grotere klanttevredenheid.
Opdrachtgevers gaven het bedrijf (opnieuw) een hoog rapportcijfer. Daarnaast
schoot De Boer in de roos met de introductie van twee nieuwe, innovatieve en
duurzame structuren: de Anova en de Nexus. Beide voorzien in specifieke
marktsegmenten in een groeiende behoefte.

Klant centraal
De Boer gaat in 2014 verder op de ingeslagen weg.
De klant staat centraal en krijgt maximale ondersteuning. Het bedrijf
investeert in verdere innovatie en ontwikkeling van nieuwe structuren om de
marktpositie te versterken. De Boer blijft daarbij inzetten op duurzame,
langjarige samenwerking met opdrachtgevers. In Nederland zijn onder meer De
Vierdaagse en het KLM Open Golf sprekende voorbeelden van evenementen die De
Boer al jarenlang bedient en die ook in 2014 ‘op de rol’ staan. Over de grens
geldt dat onder meer voor de Farnborough Airshow en de Chelsea Flower Show
(Engeland) en het Mobile World Congres (Spanje).

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!