‘De beste beurspitch ooit!’‘De beste beurspitch ooit!’
Back Back Eventcase

‘De beste beurspitch ooit!’

11 april 2024

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) coördineert het Netherlands paviljoen op de beurzen IMEX en IBTM. Congresorganisatoren verkennen daar de mogelijkheden om hun internationale bijeenkomst in Nederland te organiseren. Sinds 2012 verzorgt cabaretière Sophie van Hoytema (Aaaaha! Bureau voor live communicatie) de beurspitches op het paviljoen. Zij zet de bezoekers in de actiestand met groepspresentaties en een pubquiz.

Eric Bakermans is bij NBTC verantwoordelijk voor de zakelijke markt: ‘Deze beurzen zijn voor ons een belangrijk platform om Nederland onder de aandacht te brengen bij organisatoren van internationale congressen. We willen daar het juiste verhaal vertellen, op een onderscheidende manier, opdat de bezoekers ons onthouden. Dat lukt ons goed met de straatquiz van Sophie, de bezoekers komen daar met een grote lach vandaan. Ze vertelden me meer dan eens dat het de beste beurspitch is die ze ooit hebben meegemaakt.’

De kracht van Nederland als internationale congresbestemming

Sophie van Hoytema vertelt wat zij doet: ‘Op het Netherlands paviljoen krijgen we geplande tours langs met zo’n vijftien bezoekers. Iedereen krijgt een draadloze koptelefoon op en we gaan meteen aan de slag met een quiz vol videofragmenten. Op het scherm zien we willekeurige voorbijgangers op het Museumplein in Amsterdam, zij beantwoorden verschillende vragen. Ze omschrijven bijvoorbeeld hoe zij de typische Nederlander zien. Op een aantal momenten stopt de video en dan vraag ik de deelnemers om te voorspellen wat de persoon in beeld gaat antwoorden. Een bonte verzameling échte mensen vertelt dus het verhaal van Nederland en niet ik of het NBTC, ik vind dat erg overtuigend. Het spelelement zorgt voor een actieve dynamiek, iedereen moet goed opletten én er wordt veel gelachen. Na de quiz neem ik de bezoekers nog mee op een korte rondleiding over het Netherlands paviljoen, met een oranje vlaggetje loop ik dan als tourguide voor ze uit. We gaan in een hoog tempo langs verschillende steden en regio’s en onderweg leer ik ze een paar Nederlandse woorden zoals ‘leuk’ en ‘gezellig’ en tot slot zing ik een stukje van het lied Aan de Amsterdamse grachten.’

Leuk en leerzaam

Eric Bakermans ervaart een goede match: ‘Sophie neemt de deelnemers op haar unieke wijze mee in ons verhaal, onze beurspitch is zowel leuk als leerzaam. Iedere beurseditie hebben de tours nieuwe deelnemers, daardoor hebben we al jaren succes met deze zelfde formule, die we tussentijds natuurlijk wel updaten. En we zetten Sophie ook in voor andere activiteiten op de stand, zo presenteerde zij op IMEX Las Vegas ook een succesvolle pubquiz tijdens ons happy hour.’

-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie

Foto: Cabarètiere Sophie van Hoytema met de straatquiz op het Netherlands paviljoen 
Foto’s: NBTC

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!